Författare Ämne: Hjälp! Kombinera Fläktkonvektor till LVVP och golvvärme? Fråga om styrning  (läst 1262 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en Bosch Compress 7000 LVVP som står i källaren och sköter uppvärmning på två plan genom golvvärme. Jag har också en inredd källare på ca 40m2 som idag har elradiatorer som jag nu tänkt ta bort och montera en fläktkonvektor istället. Min tanke är att koppla in fläktkonvektorn direkt på framledning/retur vid LVVP'n.

Det gör inget om temperaturen i källaren varierar mellan kanske 14-19 grader eftersom den används mest som förråd och någon gång per år som gästrum, men hur bör jag tänka kring styrningen av konvektorn; -Ska jag hålla konstant fart på konvektorn där den startar genom signal från LVVP, eller ska den gå hela tiden? Fläkten bestämmer väl hur mycket värme som tas ut, men ofta finns det termostater på konvektorn också. Hur ska jag tänka så de inte börjar motarbeta varandra?

Fått förslag på en Carisma CRC-MV34 samt inbyggd reglering WMAU (rsk 6707857) och ett ventilpaket FVV15.2 RSK 6728321. Blir det bra eller finns det enklare/bättre lösningar för mig?

TACK!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle nog bestämma mig för att styra på ett sätt, att låta den både styra vattenflöde och fläkt känns som en variabel för mycket.
Fläkten är kanske bästa sättet, då har du konstant flöde hela tiden men varierar värmeutaget.
Enklast är väl att ha en rumstermostat som startar/stoppar fläkten?

Frågan är om styrenheten funkar så med fläkten i autoläget?
Elektronisk ventil känns som lite overkill, jag fick med en sån till min fläktkonvektor men har kopplat bort den.
« Senast ändrad: 16 augusti 2022, 15:44:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad har du själv för fläktkonvektor och hur styr du den? Nöjd? Har du koll på om något fabrikat som anses vara bra och vilka som kanske är mer budget?

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle nog bestämma mig för att styra på ett sätt, att låta den både styra vattenflöde och fläkt känns som en variabel för mycket.
Fläkten är kanske bästa sättet, då har du konstant flöde hela tiden men varierar värmeutaget.
Enklast är väl att ha en rumstermostat som startar/stoppar fläkten?

Frågan är om styrenheten funkar så med fläkten i autoläget?
Elektronisk ventil känns som lite overkill, jag fick med en sån till min fläktkonvektor men har kopplat bort den.

Tänkte också på det du skrev om rumstermostat. Då innebär det väl att den kan starta även när LVVP'n/cirkulationspumpen inte går vilket väl inte ger så mycket? Därav att jag tänkte om man kunde koppla så den startar när cirkulationspumpen startar. Vad tror du om det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har en Veneto FST 34, den är väldigt lik Carisma till utseendet, undrar om det inte är samma grejer egentligen?  Sc:,h
Men jag har inte nån fläktstyrning på min, så jag kör den vintertid alltid på lägsta fläktfart och termostaten alltid öppen.
Värmepumpen får styra helt själv utan att fläktkonvektorn lägger sig i flödesregleringen.

Jag stänger av den manuellt när det inte är värmesäsong, och den får gå på värme hela tiden under vinterhalvåret.
Men du kanske kan dra en tåt från värmepumpens cirkpump och via ett relä starta och stoppa fläktkonvektorn?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en Veneto FST 34, den är väldigt lik Carisma till utseendet, undrar om det inte är samma grejer egentligen?  Sc:,h
Men jag har inte nån fläktstyrning på min, så jag kör den vintertid alltid på lägsta fläktfart och termostaten alltid öppen.
Värmepumpen får styra helt själv utan att fläktkonvektorn lägger sig i flödesregleringen.

Jag stänger av den manuellt när det inte är värmesäsong, och den får gå på värme hela tiden under vinterhalvåret.
Men du kanske kan dra en tåt från värmepumpens cirkpump och via ett relä starta och stoppa fläktkonvektorn?

Det låter väldigt likt så som jag vill ha det, styrningen är något man verkar köpa till som ett paket så det finns olika varianter. Men skillnaden är väl att eftersom du har bergvärme har väl du också en ack.tank så at din konvektor har ett flöde hela tiden? Eller stoppar flödet till din konvektor också? Nu när jag tänker på det spelar det kanske inte någon roll om fläkten går konstant även om det inte är något flöde, enda som blir är ju att vattnet i konvektorn till slut får samma temp som omgivningen.

Det verkar som det är samma modell ja, när jag grävt i det här verkar många fläktkonvektorer tillverkas i Italien och ditt namn anyder ju samma. Minns du vart du köpte den? Vet du vilken styrning du har på den eller är det ingen alls utan kör på grundutförandet? Verkar finnas nedanstående varianter som tillbehör:
Reglerpanel 0-1-2-3 CB   6707855
Reglerpanel 0-1-2-3 + termostat CBT   6707856
Reglerpanel med termostat och automatisk fläkthastighet CBAUT   6707857
Reglerpanel 0-1-2-3 WM3V   6707871
Reglerpanel 0-1-2-3 + elektronisk termostat WMT   6707868
Reglerpanel 0-1-2-3 + termostat T2T   6707854
Spänningsenhet till TMB och WMAU UPAU   6707870
Reglerpanel med termostat och automatisk fläkthastighet WMAU   6707869
Reglerpanel med termostat och automatisk fläkthastighet med display TMB   6707886

Här är bilder på dem: https://www.rorprodukter.se/flaktkonvektorer_luftrenare/eveco_tillbehor_flaktkonvektorer_carisma_crc-mv

Stort Tack! Jag är nybörjar på det här så all guidning i mörkret är välkommen :-)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har nog sen som heter CBT, det finns en termostat, men den styr bara magnetventilen som öppnar/stänger flödet, fläkten går konstant.
Jag har kopplat bort magnetventilen på värmen så den är öppen jämnt.
Jag skulle vilja ha nått som styr fläkten istället.

Nej, jag har ingen tank, utan när den stoppar för t ex VV-laddning så kallnar vattnet i elementet.
Men vintertid så blir vattnet aldrig jättekallt annars, utan det finns alltid lite värme att få ut, även när kompressorn står.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har nog sen som heter CBT, det finns en termostat, men den styr bara magnetventilen som öppnar/stänger flödet, fläkten går konstant.
Jag har kopplat bort magnetventilen på värmen så den är öppen jämnt.
Jag skulle vilja ha nått som styr fläkten istället.

Nej, jag har ingen tank, utan när den stoppar för t ex VV-laddning så kallnar vattnet i elementet.
Men vintertid så blir vattnet aldrig jättekallt annars, utan det finns alltid lite värme att få ut, även när kompressorn står.

Aha, vad bra, då låter det som det är liknande förhållanden. Men då kan kanske jag ska se efter en styrning med termostat och variabel fläkt, och där jag också kan ha fullt flöde, den här alltså med autoinställning på fläkten, eller? https://www.eveco.se/produkt/reglerutrustning/reglerpanel-cbtaut/

Stort tack Carl!
« Senast ändrad: 18 augusti 2022, 08:35:24 av Smillan1000 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ser ut som att man kan ställa in den att reglera fläkten på termostaten, låter ju perfekt.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ursäkta intrånget i tråden men tänkt montera en fläktkonvektor under fönster på övre plan och tänkt att gå som Carl n kör den med fast fläkthastighet och öppen jämnt så det blir samma framledning som på befintlig ingjuten golvvärme på nedre plan .

Kikat på bland annat carisma , hade dock önskat att det även gick att blåsa värmen efter golvet och inte bara uppåt då denna hamnar i ett sovrum och önskar få ut värmen ”bättre” genom en dörröppning ca 3m snett framför konvektorn.
Någon modell jag missat av carisma som fixar det eller har någon förslag på annat märke / modell ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skrämmer liv i min tråd igen.

Jag köpte aldrig någon fläktkonvektor till källaren förra året men tänkte komma till skott nu, med skillnaden att jag vill kunna ställa en behaglig temperatur 18-23 grader. Kan någon svara på om jag då bör ha separat shunt osv kopplad till min LVVP, eller om det räcker som jag tidigare tänkt att koppla på mig direkt på framledning/retur av golvvärmen, där jag istället har en lokal ventil för på/av av konvektorn, samt en inbyggd termostat och/eller möjlighet att justera fläkthastighet?

Med den enkla lösningen funderar jag på dels om det påverkar returtemp'en nämnvärt när konvektorn då går, så att variationen på temp blir svår för LVVP'n att hantera? Eller bör det inte påverka så mycket, källarytan är ca 40m2?

Tänker jag också rätt att generellt så behöver källaren mindre värme än resten av huset eftersom den just är nere i marken? Det borde i sådana fall betyda att resten av huset är drivande i produktionen av värme och att det därför alltid finns tillgängligt även för källaren (förutom på sommaren)? Om det inte stämmer behövs ju en separat värmekrets som kan starta LVVP'n för källaren, även om resten av huset inte har det behovet.

Någon som är kunnig och kan kommentera? Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!