Författare Ämne: Isolerad vind, ventilera?  (läst 1187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cleverton

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Isolerad vind, ventilera?
« skrivet: 11 augusti 2022, 08:22:03 »
Hej,

Vi gjorde för några månader sedan en omfattande renovering där den tidigare kallvinden också gjordes om.
Över större delen av takets yta öppnade vi upp till nock och isolerade mot taket.
Men vi behöll en mindre vind som vi också isolerade.
Där installerades även FTX-aggregatet, men projektören satte inte in frånluft eller tillluft på vinden.
Jag har kvar en "friskluftsventil" i taket på vinden/varmvinden (gamla utsläppet för avloppslukt, osäker på vad det kallas, nu bara ett spirorör som sticker ner från taket).
I dagsläget finns ingen värmekälla, förutom lite elektronik som "bor" på vinden/varmvinden.

Nu börjar jag fundera på om vi har en risk för fukt på vinden/varmvinden eller i takkonstruktionen.
Har inte märkt några problem än, men blev lite nervös när jag läste lite trådar om vindsproblem.
Det är alltså isolerat mot taket på vinden/varmvinden och plast är uppsatt, men finns ingen ventilation eller värme i dagsläget.
Vinden/varmvinden kan bli rätt varm med husets värme som stiger samt när den värms utifrån, och antar att det kan bildas kondens när den kyls ner på natten?
Temperaturen går kanske inte ner jättemycket dock eftersom den är isolerad.


Jag kan lätt sätta in frånluft och/eller tillluft på vinden/varmvinden eftersom hela FTX-installationen är exponerad.
Jag kan även sätta in värme.
Avfuktare blir lite jobbigt för att leda bort eventuell kondens, men behövs det kanske det går att ordna.
Vad tror ni blir bäst för oss?

« Senast ändrad: 11 augusti 2022, 08:40:16 av Cleverton »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Isolerad vind, ventilera?
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2022, 08:43:38 »
Luftspalt skall finnas mellan isolering och kondensskyddet under plåtarna om det är plåttak.
Normalt skall luften kunna ta sig in vid takfoten och cirkulera mellan kondensskyddet och isoleringen och evakueras via ventiler som sitter högst upp på gavlarna där taken möts.

Men fuktproblem är svåra att lösa på nåt säkert sätt, det finns alltid risker med alla konstruktioner - så jag vågar i alla fall inte kommer med några direkta rekommendationer.
Det mesta av kondenseringen sker under plåttaket och droppar ned på plasten, och rinner sedan ut under takfoten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Isolerad vind, ventilera?
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2022, 09:29:35 »
Jag skulle sitta lugnt i båten och bara hålla koll så länge.
Ha de fuktspärrat som de ska och lämnat luftspalt så bör det inte bli några problem.
Det är på hösten-vintern som problem kan uppstå, så kolla upp hur det ser ut när temperaturen ute sjunker och det känns lite rått i luften?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Isolerad vind, ventilera?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2022, 07:37:17 »
När du ser det droppa från takfoten så kondenserar det under plåten och rinner ned på plasten, då är det nog som fuktigast även på dina vindar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!