Författare Ämne: Är detta en vettig luft/luft? Snabb hjälp skulle uppskattas i denna värme.  (läst 3093 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trasker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Vi tänkte sätta in en luft/luft dels för att kunna köra kyla pÃ¥ sommaren men ocksÃ¥ för att kanske tjäna en slant dÃ¥ vi har fjärrvärme hos en dyr leverantör. 

Bor i Västerbotten.

Det är inte lätt att hitta nån som fixar detta mitt i sommaren. Men denna skulle jag kunna få installerad om en vecka; Fuji Electric RSG-12 KMCB/ROG-12 KMCBN

Jag hittar inte mycket skrivet om den. Dock verkar den ju vara ganska högljudd inomhus jf många andra modeller.

Ska jag så till eller invänta hösten och ett bredare urval?

Läst på en del ställen att Fuji och Fujitsu är samma fabrikat. Stämmer verkligen det?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Den har inte topprestanda men en fördel är den låga höjden på innerdelen om den ska sitta ovanför en dörr eller fönster där det är trångt upp till innertaket. I Västerbotten kan det bli rejält kallt beroende på var i Västerbotten ni bor. Och beroende på vad för hus och effektbehov ni har till det kan man fundera på några olika modeller. Toppmodellerna av storlek "12"/"35" ger ca 4 kW vid -25° ute. Denna ger 2,96 kW om jag såg rätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad trasker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Den har inte topprestanda men en fördel är den låga höjden på innerdelen om den ska sitta ovanför en dörr eller fönster där det är trångt upp till innertaket. I Västerbotten kan det bli rejält kallt beroende på var i Västerbotten ni bor. Och beroende på vad för hus och effektbehov ni har till det kan man fundera på några olika modeller. Toppmodellerna av storlek "12"/"35" ger ca 4 kW vid -25° ute. Denna ger 2,96 kW om jag såg rätt.
Ja den har ju inte den allra bästa prestandan och det är ju 25% skillnad mellan 3 och 4 kW.

Vi skulle få ge 20 000 installerat efter ROT. Det är några tusenlappar mindre än för en toppmodell antar jag.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Ja toppmodellerna blir ett par tusen kr till men det kan vara svårt att jämföra exakt innan man har offert och kan se vad som ingår i respektive installation och vad som kan tillkomma.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2420
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
den här modellen är testkörd i Norrbotten innan den släpptes i Sverige. dvs den levererar enligt specifikation i vårt klimat även då det gäller luftfuktighet vilket kan bli hög utmed älvarna.
Därmed är även avfrostningarna garanterade.

Har du plats för en Mitsubishi LNHero så skaffa i stället en sådan, röd finns för omgående leverans.

KMCBNén har funnits några år nu och byts ut till excellensen med inbyggt wifi och veckotimer.

om du väljer Fujin/fujitsun så kommer du inte att bli missnöjd

för övrig info så hänvisar jag dig till mina svar du fick i det andra forumet

Utloggad trasker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Stort tack för svaren.

Vi uthärdade värmen och ska nu i höst sätta in en LLVP i stället.

Jag har tittat runt lite i olika typer av tester och konstaterar att två modeller som får fina omdömen är:

Mitsubishi MSZ-LN25VG
Panasonic HZ25XKE

Panasonicen är inte fullt 3000 kr dyrare installerad och klar.

Är Mitsubishin det givna valet eller finns det fördelar jag inte upptäckt med Panasonicen?




Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Panasonicen har högre uteffekt i värmeläge i alla fall, du måste jämföra med en LN35 om du skall jämföra liknande maskiner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Mitsubishi innerdel ska heta: MSZ-LN35VG2HZ för att vara Hero 2.0 LN35 nordiska modellen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad trasker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Mitsubishi innerdel ska heta: MSZ-LN35VG2HZ för att vara Hero 2.0 LN35 nordiska modellen.

Stort tack för det! Då ska jag kolla detta noga. Det är hyfsat många modellbeteckningar i denna bransch.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Start frågan gällde en Fuji 12:a

Pana 25, Mitsubishi ln25 är ju jämförbara med Fuji 09

Tänk på att 09/25 endast har 2,5kw kyla och 12/35 har 3,5kw

Lite mer  värme pÃ¥ 12/35 ocksÃ¥ men smÃ¥ skillnader

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Panasonic HZ 25 har 3 kW kyla max, 35 har 4 kW, max.
LN25 har max 3.5 kW kyla, LN35 har max 4 kW kyla.

Man måste kolla på databladen för att veta säkert vad man köper.
På Hero är det större skillnad på värmekapaciteten mellan storlekarna än på Panasonic, så skall man köpa en Panasonic för VÄRME primärt skall man välja HZ25, men är det primära kyla så kanske man skall välja HZ35 om man har behov av 4 kW kyleffekt.

Annars kan man kolla på Daikin Sensira 35, den har bra kyleffekt, men är mycket billigare, men den skall inte misstas för en värmepump, den är inte nordenanpassad för värmedrift. (3.8 kW kyla).
Den säljer vi med installation för 12735 efter ROT (Ej elinstallation till central)
Det är ett kampanjpris på lagermaskiner som vi köpt innan prishöjningen i Augusti, vad andra tar har jag ingen aning om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2420
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du blir jättenöjd med en mitsubishi LN Hero 25 eller ännu hellre 35

Utloggad trasker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Stort tack för alla bra svar.

Har lagt beställning på en MSZ-LN35VG2HZ. Kommer bli toppen att kunna köra kyla nästa sommar och spännande att se om den går att räkna hem under vintrarna.

Allt gott!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser