Författare Ämne: SÃ¥ trimmar du in din bergvärmepump  (läst 116072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #120 skrivet: 21 januari 2022, 10:20:16 »
Ska de radiatorer som har lågt deltaT strypas på termostat eller via skruven innanför locket? Alla mina radiatorer har inte detta lock...

Utloggad LasseGusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #121 skrivet: 11 maj 2022, 10:10:27 »
Ska de radiatorer som har lågt deltaT strypas på termostat eller via skruven innanför locket? Alla mina radiatorer har inte detta lock...
Har samma fundering som Linus, någon som har ett svar kanske?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #122 skrivet: 12 maj 2022, 09:19:18 »
OM flödet är för högt, och det blir för varmt i rummet så är det bäst att strypa på den fasta justeringen, det minskar flödesvariationerna i systemet och ger värmepumpen stabilare förutsättningar att arbeta emot.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Nordostpassagen 1879

  • Gäst
Nordostpassagen 1879
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #123 skrivet: 07 november 2022, 20:18:24 »
Vid vilken utetemp behöver bergvärmepumpen ställas i "Vinterläge" så att el-spetspatronen kan hjälpa till?
Pump Nibe Fighter 1310
Flerfamiljsfastighet

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #124 skrivet: 08 november 2022, 07:11:43 »
Det beror helt på husets effektbehov, och kompressorn/kompressorernas uteffekt.
Det där är något som man normalt lär sig.
Annars kanske det finns en gammal beräkning som indikerar när eltillskott börjar behövas, de tenderar att stämma rätt bra.
Annars skall man ju normalt aldrig behövs stänga av elpatron, om värmepumpens reglering är injusterad på ett korrekt sätt.
ÄR det feljusterat kan det finnas stora pengar att tjäna på att satsa lite tid på det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #125 skrivet: 17 november 2022, 09:24:55 »
Hej! Blir det någon skillnad för inställning av systemet om man har en pump som är frekvensstyrd istället för start/stopp?

Jag har en CTC GSI 12 som är kopplad till tre radiatorslingor (uppe/nere/garage) som jag tänkte försöka trimma in.

Just nu när det är ett par plusgrader ute bara så får jag nästan inget delta t alls över radiatorkretsen på övervåningen trots att jag stryper flödet nästan helt.

Mina cirkpumpar är grundfoss alfa 2 med lägsta inställningen för konstant tryck både uppe och nere då jag har ettrörsystem.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #126 skrivet: 18 november 2022, 07:27:09 »
Nja, bäst är det att trimma in systemet när det är kallt ute.
Eller lura värmepumpen att gå för fullt genom att höja kurva och parallellförskjutning.
Vi låga effekter så blir det inte mycket deltaT att tala om, om man vill ha det tryck som krävs för att få flöde i alla slingor.
Stora delat av deltaT går dessutom åt för att höja temperaturen i systemet, det skapas inte över radiatorerna då de ger låg uteffekt vid låg temperatur på vattnet.
Därför går värmepumpen dessutom ofta on/off när det är varmt ute, den har helt enkelt överkapacitet när det är plusgrader, även om den går på lägsta effekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

SlayerBear

  • Gäst
SlayerBear
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #127 skrivet: 30 mars 2023, 11:46:22 »
Tack för en väldigt bra, komplett och enkel instruktion!  "love"

En fundering:

Du skriver att flödet ska vara sÃ¥ högt som möjligt, men dT över pumpen ska vara 7-8 grader  (5-10).

På min Thermia Villa Classic 75 (gammalt hus och gamla radiatorer) är dT lite för litet, ca 4 grader, så jag borde ställa ner církulationspumpen ett steg. Men det kommer ju i sin tur minska flödet. Vari består vinsten i ett större dT? Är det vvx som blir effektivare? Antar att 7-8 är den perfekta balansen, men jag vill förstå hur de två faktorerna väger mot varandra.

Bakgrunden till att jag frågar är att jag alltid hört att flödet ska vara så högt som möjligt. Och att jag just satt in mätning till Home Assistant, lättare att kolla upp värdena än att gå till pumpen hela tiden.

Tacksam för svar!
/Björn

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #128 skrivet: 30 mars 2023, 15:53:50 »
Det finns några olika skäl till rekommendationerna:

1. De flesta bergvärmepumpar har R407C som köldmedium och R407C-maskiner där har man en glide på ca 7 grader varav ca 4.5 grader är effektiv glide i förångaren. För att kylprocessen ska fungera optimalt i förångaren så vill man alltså ligga på minst 4.5 till 7 graders deltaT. På maskiner med R410A eller R32 har det mer eller mindre ingen betydelse då dess glide är låg.

2. Sedan typ 1989 eller nåt sånt tog man ett beslut rörande värmesystem i Svenska hus, där man bestämde att de skulle dimensioneras för att kunna ge den effekt som huset behöver vid DUT (Årets kallaste dag) vid 55/45 graders fram/returledningstemp. Det innebär också att flöde, stammar och avstick dimensioneras för att inte orsaka flödesljud eller utsättas för onormalt slitage p.g.a. för höga flöden.

3. Då alla system ska vara dimensionerade för 55/45 så mäts de flesta värmepumpar upp enligt olika normer vid just dessa temperaturer och flöde, så även om värmepumptillverkarnas utvecklare kanske inte tycker att deltaT 10 grader är optimalt, så framstår det ändå som "rekommenderade värden" då de flesta prestandasiffror uppges vid denna temperatur. Tillverkarna har p.g.a. EN-tester och godkännanden alltså mer eller mindre tvingats designa sina maskiner för att fungera som bra som möjligt under den typen av förutsättningar som testerna utförs under.

I system som är dimensionerade så snålt som möjligt för att spara på material kan högre flöden än vad systemet är designat för alltså orsaka både flödesljud, och över tid leda till läckage i ledningarna p.g.a. slitage, troligen då primärt i rörböjar.

Det vi som loggar kunnat se är att även värmepumpar med R407C verkar få högre COP ju högre flöde man har, och det indikerar, även om det inte bevisar, att ett högre flöde trots allt är bättre om man vill ha maximal COP.
Men man bör ha i åtanke att det kan påverka "ljudkomfort" och slitage om man går för långt med att maximera flödet för att optimera COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stingray454

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #129 skrivet: 03 januari 2024, 08:59:00 »
Jag tänkte börja optimera min Nibe S1255 nu när det ändå är jättekallt ute (-35!). Råden jag har fått är att öppna alla termostater till max och justera därifrån - jag har gjort det och sänkt kurvan en aning, gissar att jag kan gå ner ett steg till men det återstår att se pga värmetrögheten i huset.

I alla fall, jag har kört på nya kurvan / öppna termostater i snart ett dygn, men jag får väldigt litet deltaT på fram/returledningar. Min supply line ligger på 49 grader med nuvarande kurva, och returen på 46, dvs tre graders skillnad. Jag testade ändra hastighet på cirkulationspumpen till 50% vilket sänkte returen till 44 (5 graders skillnad), men är lite skeptisk om en fast hastighet verkligen är bättre än auto? Bör jag dra ner den ännu mer för att öka deltat?

Kan tilläggas att jag tidigare, på rekommendation av installatören, körde allt på auto med termostaterna på ca 3 (av 5) men tyckte att jag fick lite dåligt cop av det (ca 3), så var lite sugen på att testa optimera :). Är det värt att tampas med detta eller jagar jag spöken och bör återställa som det var? Alla tips uppskattas!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #130 skrivet: 03 januari 2024, 09:05:31 »
Tror inte du behöver vara rädd för att deltaT är låg, det man kan göra är att ändra värdet för DUT, det styr när den strävar efter 10 graders deltaT, om du sänker angivna värdet på DUT borde den i läge auto varva ned cirkpumpen, som jag tolkar funktionen i alla fall.
Alltså, om du har -31 på DUT nu kan du minska värdet till -25 grader.
Kolla också att du har den ställd på "Radiatorer" och inte på "golvvärme".
Varje snäpp nedåt på kurvan kommer att spara dig pengar i många år, så att lära sig hur det fungerar och optimera så gott du kan är väldigt lönsamt, räkna med kanske 6-10% besparing om du klarar dig med 2 snäpp lägre kurva.
Kanske mer.
Minst 500 kWh/Ã¥r borde det kunna bli i alla fall.

En annan anledning till låg deltaT kan vara om du har kortslutande radiatorer, alltså enstaka radiatorer som tar en stor del av flödet och gör att du får tillbaks varmt vatten från dessa.
Det kan du kolla genom att känna längt upp och i botten av radiatorn, ännu bättre är det om du kan mäta med en IR-termometer.
Försök justera in grundflödet över radiatorerna så du hamnar på ca 5-7 grader när det är som kallast ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stingray454

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #131 skrivet: 03 januari 2024, 10:00:54 »
Tack för matnyttig info! Jag kollade DUT nu, den var ställd på -34 (och det är ca -34 ute just nu), trots det låg deltaT på 3 grader. Jag testade ändrade till -25 utan större skillnad (4 grader), men kanske får ge den en stund innan man får rätt temp. CP går nu på 75% i auto, så den verkar inte dra ner den märkbart trots det.

Systemet var inställt på radiatorer, så inga problem där.

Jag ska kika om någon radiator har uppenbara problem, men äger ingen IR-kamera så det blir att gå på känsla.

Jag gissar att det är bättre att sänka kurvan ett snäpp till (istället för att ställa ner lite på termostaterna) om jag känner att jag kan sänka värmen nån grad till?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #132 skrivet: 03 januari 2024, 13:53:04 »
Du ska egentligen aldrig sänka tempen genom att dra ned termostaterna, de ska bara finnas där som begränsare av övertemp.
Sen kan det vara lite svårt att få exakt lika temp i alla rum om man inte vet hur man justerar grundlödet, men nu är det din nästa utmaning att ta reda på.
Du behöver inte en IR-kamera, en sån funkar bra: https://www.energibutiken.se/sv/termometrar/110-ir-termometer-18001.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stingray454

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #133 skrivet: 03 januari 2024, 15:40:01 »
Du ska egentligen aldrig sänka tempen genom att dra ned termostaterna, de ska bara finnas där som begränsare av övertemp.
Sen kan det vara lite svårt att få exakt lika temp i alla rum om man inte vet hur man justerar grundlödet, men nu är det din nästa utmaning att ta reda på.
Du behöver inte en IR-kamera, en sån funkar bra: https://www.energibutiken.se/sv/termometrar/110-ir-termometer-18001.html

Ah, ja en sån hade ju funkat finfint, det hamnar på inköpslistan! Samt att jag måste klura ut hur man justerar flödet på mina element, ingen aning var den skruven sitter.. Får googla lite :). Jag har iaf redan kunnat sänka två steg på kurvan. Supply / return har fortfarande lite lågt delta (drygt 3), men det beror mest troligt på för högt flöde genom något / några element. Har känt på dom men det är aningens svårt att avgöra, alla känns lagom varma med lite kallare botten, kan hända att jag får strypa flödet i flera av dom. Nu vet jag iaf hur jag går vidare med att finjustera värmen, tusen tack för hjälpen.

EDIT: En fundering - blir det inte samma effekt av att justera grundflödet på ett element som att dra ner termostaten ett steg på det elementet? Båda stryper ju flödet som går genom elementet?
« Senast ändrad: 03 januari 2024, 16:58:07 av stingray454 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9521
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #134 skrivet: 21 januari 2024, 10:01:22 »
Termostaten kan ju plötsligt stänga ventilen helt och det finns inga garantier för att ett visst flöde alltid upprätthålls. Termostaten tycker kanske att det är för varmt i rummet men inte värmepumpen enligt dess inställningar. Det är värmepumpen som måste få styra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser