1
« Senaste inlägg av busaheppe skrivet Idag kl. 01:30:58 »
Hej!
Hur normalt är det med så många av och påslag på ett dygn? Finns det något sätt att tweaka inställningarna, så att det går längre tid mellan alla påslag? Öka tempintervall eller något annat. Förutsättningar är Optimum G3 med 150kvm golvvärme. Men har även en slinga som går till garaget (42kvm) där en gammal innerdel till en LVP blåser lite värme från golvvärmevattnet. Kör kurva 30 just nu. Har en extra tank som BVP jobbar mot.
Vad kan jag göra för att få färre av/på under dygnet?
Bifogar bild på hur det ser ut.
2
« Senaste inlägg av 25fOCUS skrivet 18 mars 2024, 23:17:12 »
Firman jag själv anlitar kom idag. Han var på plats i 1 timma och 5 minuter. Det är stor skillnad i kompetens och handlingskraft. Han konstaterade direkt att det saknades ett avstängningsvred på ena av kb-r rören. Det har aldrig funnits något; en miss vid installationen. Han kapade av röret och monterade ett avstängningsvred. Sedan stängde han det vredet och luftade med en stark pump i samma riktning som det normala kb-flödet går. Efter 20 minuter öppnade han vredet och stängde vredet på andra kb-r röret. Efter ytterligare 20 minuter var det klart. Det kom ut mycket luft redan i början av luftningen och vätskan i tunnan blev mjölkaktig.
Fantastisk service och kunskap!
Grattis att felet uppenbarade sig med ventilen på den andra slingan, mycket luft kom och som jag skrev så kunde inte KB+pumpen snurra ut luft i två hål samtidigt. Flödet gick då bara i ena slingan. Har du fått fart på hela VP nu. EDIT och firman tog det på rätt sätt, mycket bra.
3
« Senaste inlägg av kWhalp skrivet 18 mars 2024, 23:10:07 »
Börjar tro på cirkulationspumpen för det finns inget samröre med större varmvattenuttag och att det är endast i de längre slingorna vi har problem. Det är nåt skumt med att vi har även ett kalldrag i stora rummet... Jag är er evigt tacksam för att ni lägger er tid på detta.
Men ett helt nytt hus ska man inte behöva fundera på fel..
Värmepumpen går då finfint, är bara avfrostningselementet som spökar ibland, (kanske måste bytas, eller kan vara nån av BT16/BT21-givarna som spökar). Nibe/tekniker får utröna det. Upnor-felkoden känns som nåt givarfel, eller fick du den felkoden även när ni hade 22°C inne? Tänker att Upnoren tycker att 16-19°C är för kallt.
4
« Senaste inlägg av timmpo skrivet 18 mars 2024, 22:42:12 »
Jag tror vibrationerna helt enkelt bara beror på att undre lagerfästet lossnat, vet inte om även dessa borde haft lite gänglåsning som de andra skruvarna hade, fanns inget spår av det på just dessa, någon annan som slaktat en gammal scroll kanske kan bekräfta. Vill minnas att bara nåt år efter den driftades kom oljudet för att sedan vara ganska oförändrat genom åren. Vid höga tryck/temperaturer så var det jobbigt att höra den in i sovrummet så det blev till att byta ut den efter att ha stått ut alldeles för länge. Glappet var tillräckligt litet för att rotorn inte skulle skava mot statorn.
Hammarslagen visar ju iaf att den som monterade ihop denna inte var på sitt bästa humör denna dag.
Ingen mjukstart på denna och när jag bytte kompressor upphörde det, så nåt galet med spänningen borde ju inte finnas.
5
« Senaste inlägg av Josth skrivet 18 mars 2024, 21:30:11 »
Om cirkulationspumpen havererar relativt snart åren efter att huset är byggt så beror normalt på massor av småskräp och smuts i värmesystemet och att detta inte renspolades som det skulle vid installationen. Annars håller cirkulationspumpar väldigt länge. Sitter det något smutsfilter intill F730 på något av värmerören så bör det kontrolleras och rengöras?
Man tänker att man ska spara mycket tid på att inte behöva renovera när man bygger ett helt nytt hus men istället blir det massor av andra saker som ska ordnas i ett nytt hus som hade varit lösta för länge sedan i ett hus där det tidigare bott folk. Kompletteringar och garantisaker med hustillverkaren och underleverantörer som kan ta väldigt mycket tid. En tomt som kanske ser ut som ett månlandskap och kräver massor med jobb innan det blir en trädgård.
6
« Senaste inlägg av Mr Henke skrivet 18 mars 2024, 21:00:55 »
Hej Jag sitter med VVS ritningar på huset från 1960-talet. En kran på utsidan huset är benämnd VUK vilket jag översätter till vattenutkastare. Men en kran på insidan heter TVS. Här står det still i mitt huvud. Vad betyder det? Jag har även något som ser ut som frostpluggar på elementrören som går ut i garaget. Här står KK 15. Vad är KK? Det är dom som är lite rostiga i bild. Den gamla slussventilen är för att stänga av vattnet till garaget. Antagligen för frostsäkra det på vintern. Bilden är i ett ovanskåp i tvättstugan i källaren.
7
« Senaste inlägg av Hasberg skrivet 18 mars 2024, 20:58:21 »
Det är nog olika på olika motorer och oljepumpar. När Mercedes införde det så fick motorerna ett grövre rör till oljestickan och en större längd ner till botten på oljetråget och verkstäderna använde tryckluftsdrivna oljesugar. Testade flera gånger att öppna pluggen efter avslutad ursugning och det visade sig att det blev tömd.
Men är det ett vekt oljesticksrör som inte från början är avsett för utsugning och man dessutom ska föra ner en vek slang kan resultatet blir tveksamt, då skulle jag heller tappa ur genom oljepluggen.
8
« Senaste inlägg av Börje__ skrivet 18 mars 2024, 20:53:35 »
Beror på oljetråget, rinner all olja ut genom oljepluggen är detta bäst. Har oljetråget en uppkragning för oljepluggen så oljan i botten inte rinner ut så är det bättre med sug genom oljestickan, tycker jag. Och det är ju enklare med sug så då kan man ju kan byta lite oftare, det är viktigast. Sedan kan man ju ta ut pluggen någon gång också om den är magnetisk och samlar metallpartiklar.
9
« Senaste inlägg av rocas skrivet 18 mars 2024, 20:25:59 »
Är det lika bra att använda oljepump...dvs suga ur oljan genom hålet för oljestickan....som att tappa ur oljan genom plugghålet?
10
« Senaste inlägg av ViktorB skrivet 18 mars 2024, 19:46:00 »
Tack för snabba kommentarer, Josth och Roland.
Visst är isoleringen förbättrad sedan 1945 men inte men inte alls till dagens standard. Det ligger ett tjockt lager ekofiber på vinden, en lite tjockare yttervägg i samband med revertering av fasaden för några år sedan, ett FTX system som återvinner värmen ut till tillluften och nu senast har några fönster fått energiglas på innerbågen. Skall erkännas att en effektiv braskamin har stöttat lite när det var som kallast, kanske det kan vara en del av förklaringen till siffrorna. Lägger till en bild på timrapport från januari för information, men tvivlar på om det tillför resonemanget. Gott höra att husets isolering verkar i relativt god kondition!
Förstår på Rolands kommentar att även kraftigare värmepumpar än 8kW kan vara aktuellt. Anledningen till att jag vill undvika borra för mer bergvärme är att vad jag förstått 1) Borra djupare i befintligt hål är det ingen borrare som vill försöka sig på, 2) ett hål till kräver samma djup som befintligt hål för att få ett jämt energiuttag, och 3) Det blir en stor investering för en marginell nytta att borra för mer bergvärme. Det skulle reducera behovet av eltillskott vilket i mitt fall står för 1000kWh per år, det blir många års avskrivning för en borrning. Kanske jag missförstått detta?
Jag ser förstås fördelar med en kraftigare värmepump men finns nackdelar om vi begränsar oss till dagens borrhål. En variant är att installera en kraftigare värmepump och se hur det går under ett år. Spelar det någon roll då om det är en on/off variant eller en varvtalssyrd modell? Noterar i andra inlägg att varvtalsstyrda värmepumpar som begränsas av tillgängligt uttaget ur borrhålet kan skapa utmaningar med värmebärarflödet i huset.
|
|