Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 04 november 2018, 10:15:08 »

Luftvärmepumpstillverkare brukar ha många bakfötter att trassla in sina säkringsangivelser i.

Jag fick nyligen anledning att ta en titt på manualer mm för en modern luftvärmepump (dock ej Mitsubishi utan ett helt annat märke). En mindre invertervärmepump, som maximalt kan dra 4-5 A från elnätet och som omöjligt kan dra några höga startströmmar som skulle kunna knäcka säkringar.
I den svenska försäljningsbroschyren står att den kräver 10 A säkring.
I installationsanvisningen som följer med i pappersform, står på alla fem språken att den kräver 16 A säkring och 2,5 mm2 kabelarea.
I den installationsanvisning som man kan ladda ner från den svenska representantens hemsida, står på två språk (polska och danska) att den kräver 20 A säkring, på övriga språk (engelska, norska och svenska) står att den ska ha 3,15 A säkring.

Möjliga orsaker till de här säkringsförbistringarna kan vara att de som sköter översättning av manualer inte tänker på lokala skillnader mellan olika marknader.  Värmepumpar som säljs i länder med 100-120 V nätspänning kräver ju dubbla märkströmmen på säkringarna jämfört med om de ska anslutas till 200-240 V elnät.
Märkströmmen för säkringar anges också på olika sätt i olika delar av världen. På de flesta håll får ju en säkring belastas kontinuerligt med märkströmmen.  Men i t ex USA anges en något lägre märkström för en given säkring, så om man ska få en ekvivalent säkring märkt på amerikanskt sätt måste den ha en något högre ström angiven. En europeisk 10 A-säkring motsvaras alltså av amerikansk 13 A (ungefär).
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 02 november 2018, 23:45:00 »

Det är en dvärgbrytare, Hager ADS960D

Här finns en bild,
https://www.elbutik.se/product.html/hager-psa-1pn-6ka-c-16a-10ma--a-qc-acs966d?&gclid=CjwKCAjw6-_eBRBXEiwA-5zHaX7IrDnxIbaL0elaNgJlrdq01iJ3ID4ffFB8nF1NFdXCjndpnyBgjhoCPxsQAvD_BwE

Som sagt, du kan vara lugn.
Du kan överlasta den rätt rejält enligt diagrammet nedan  (C-karaktäristik).

Ca. 15A i 5 minuter
Ca. 13A i 60 minuter
Ca. 11A i 180 minuter
Ca. 10.8A vid +20°C oändligt(?)

10.8A ~ 2500W max kontinuerligt.
Pumpen kommer inte över detta nån längre tid med dina förutsättningar.  I promise! :)
Sålänge du låter bli powerful-läget (maxeffekt i 15 minuter)

Saxat från Manualen:
"Tryck på POWERFUL igen när du vill avbryta läget POWER-
FUL.
• POWERFUL-läget avbryts även automatiskt efter 15 minuter eller när
knappen ON/OFF, FAN, ECONO COOL, NATURAL FLOW eller i-save
trycks in."

Det står 12A maxström i den Hero-manual jag hittade vilket gör det hela ännu "säkrare" :)
Skrivet av: Granis76
« skrivet: 02 november 2018, 22:12:13 »

Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 02 november 2018, 21:57:12 »

Jag har beställt en Mitsubishi hero ln35 till sommarstugan i stockholmstrakten. 60 kvm och lite dåligt isolerat, kommer ffa köras på underhållsvärme vintertid.

Jag har haft elektriker som har förberett med 2 polig psa 10A. Det var innan jag exakt hade bestämt pump. Ser nu att rekommenderad säkring på ln35 är på 13A.

Gissar att pumpen är ganska överdimensionerad, kommer det funka med 10A? I vilka lägen kan pumpen behöva mer än 10A?

Har du keramiksäkringar (diazed) eller dvärgbrytare?
Kan du fota i elcentralen och kopplingen vid brytaren?

Tror du kan vara lugn, 60 kvm oisolerat är piece of cake för den där pumpen!  tummenupp

Om du låter bli powerful-läget så ska pumpen maximalt dra kring 2kW vilket är 8.7A.

Jämför med Fh35 i bilden nedan, som är i princip samma pump om jag förstått det rätt, troligen kan Hero gå längre ner i utomhustemperatur.

Skrivet av: Granis76
« skrivet: 02 november 2018, 21:23:39 »

Jag har beställt en Mitsubishi hero ln35 till sommarstugan i stockholmstrakten. 60 kvm och lite dåligt isolerat, kommer ffa köras på underhållsvärme vintertid.

Jag har haft elektriker som har förberett med 2 polig psa 10A. Det var innan jag exakt hade bestämt pump. Ser nu att rekommenderad säkring på ln35 är på 13A.

Gissar att pumpen är ganska överdimensionerad, kommer det funka med 10A? I vilka lägen kan pumpen behöva mer än 10A?

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!