Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver verkligen en förklaring!  (läst 3384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2017, 13:11:31 »
Kan vara så enkelt att den är underdimensionerad också...Svårt att veta när vi vet så lite om vars du bor och ditt hus, storlek osv...

Blev det mindre eltillskottstimmar när du nu har sänkt kurvan? Det har varit relativt kallt i stora delar av landet de sista dagarna så de flesta med rätt dimensionerad VP ska ha några eltillskottstimmar de senaste dygnen...Jag med något för stor VP klarade mig alldeles på håret från eltillskottstimmar tack vare att jag slog av VV-tillverkningen helt...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2017, 13:56:35 »
Jag har nu varit nere och sprungit fram till pumpen var och varannan timme igår och idag. Tillskottet går in titt som tätt, har varit 12 till 15 minus ute. Orkar inte bry mig mer, får ta el räknings smällen. Så jäkla effektivt är inte bergvärme trotts allt, inte direkt nöjd med en sådan installation och skulle inte göra om det :-)
Det jag inte förstår är det här med stop tempen och vägen dit. Jag har stängt av innegivaren så pumpen går enbart på utegivaren. Den har som nu t ex en stoptemp på 47.1 grader RAD1 och försöker komma upp dit från 46. Detta är ju temperaturer jag sett den vara uppe i utan några som helst problem innan. Mildare ute, ja visst men hur kan det spela någon roll? Grader som grader eller hur? 47 grader är ju 47 grader oavsett vilken temperatur det är ute. Som sagt, kommer nog aldrig bli klok på detta.

Jo, utetemperaturen har en väldigt stor påverkan. Ju kallare ute det är desto mer värme avger värmesystemet som VP'n måste kompensera för.
Stänger du av alla radiatorer så kommer den att orka upp till 47 grader utan problem, men vad har du för nytta av det?

Förmodligen är det så enkelt att huset behöver högre effekt än vad VP'n ger. Det är inger konstigt med det, utan 99% av alla värmepumpsanläggningar är ju dimensionerade för att behöva elpatron när det är som kallast ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2017, 15:37:59 »
Sett över året så brukar en värmepump som med hjälp av kompressorn klarar 65% av toppeffektbehovet ha ca 200 kWh elpatrontillskott.
Att köpa en större värmepump som klarar hela effektbehovet blir dyrare, och bergvärmens borrhål behöver göras djupare, i vissa fall kan det krävas 2 borrhål istället för 1.
Att gå från t.ex 9 kW värmepump med ett borrhål till en 13 kW värmepump och två borrhål kan kosta 30 000 kr mer och då blir payoff-tiden på den större investeringen 150 år om elpriset är 1 kr/kWh.

SÃ¥ du behöver inte vara sÃ¥ upprörd tycker jag.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #18 skrivet: 06 januari 2017, 18:12:22 »
Så 200 timmar med tillskott per år är inte ovanligt eller förstår jag fel?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #19 skrivet: 06 januari 2017, 18:28:56 »
Det är helt i sin ordning, rätt dimensionerat. Att dimensionera för inget eltillskott går i princip aldrig att räkna hem, kostar så mycket mer i investering än vad du tjänar i förbrukning varje år.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #20 skrivet: 06 januari 2017, 19:48:18 »
Så 200 timmar med tillskott per år är inte ovanligt eller förstår jag fel?

Nja, 200 kWh elpatron, beroende på med vilken effekt den stegar in så kan det vara mellan 200 timmar och 33 timmar.
Har du 1 kW steg på elpatronen så kanske det bara är 1 kW som hoppat in då och då, men vissa äldre pumpar har bara 3 eller t.o.m 6 kW steg på elpatron.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!