Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa värmekabel till kompressorn. Var?  (läst 637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Köpa värmekabel till kompressorn. Var?
« skrivet: 03 augusti 2023, 17:54:09 »
Har fått förfrågan från fruns släkt om det går att köpa ngn värmekabel till kompressorn och tråget som skulle styras med extern termostat.

Någon som vet något om detta?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpa värmekabel till kompressorn. Var?
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2023, 18:22:46 »
Värmekabel finns att köpa hos t.ex. https://entrade.se/sv/Hem/Varmepumpstillbehor/Varmekablar  men man mÃ¥ste handla via nÃ¥gon installatör som har konto där. För just kompressorn kan man ju linda en värmekabel runt. Annars finns ocksÃ¥ NIBE's variant att köpa hos JS Energi men den är dyr: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-310p-9kw-cu-089350/kompressorvarmare-nibe-310.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Köpa värmekabel till kompressorn. Var?
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2023, 18:46:16 »
Finns det kvar några luftvärmepumpar i drift idag, som inte har fabriksmonterad trågvärme/kompressorvärme?
Så vitt jag vet så har det varit praktiskt taget standard åtminstone sedan ca 2005, möjligen med undantag för en del parallellimporter som inte har varit tänkta för länder med vinterkyla.

Om det rör sig om en inverterstyrd värmepump, så sköter den säkerligen om kompressorvärme utan särskild värmekabel, genom att motorstyrningen får lägga ut likström genom motorlindningarna vid behov. Man brukar kunna märka det på att man hör att det "morrar" om utedelen då och då när den står stilla och det är sträng kyla ute.

Enklaste sättet att få tag på en sådan värmekabel idag är nog att prata snällt med folket på närmaste ÅVC och fråga om man får plocka värmekabeln ur något värmepumpsvrak som står där.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpa värmekabel till kompressorn. Var?
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2023, 20:45:48 »
Jo, saknas kompressorvärmare så har man köpt skit.
De flesta tråg har också inbyggd värmare, men om det saknas så kan man säkert slänga i en extern värmekabel med inbyggd termostat, det blir inte lika bra som ett tråg med inbyggd värme förstås.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Köpa värmekabel till kompressorn. Var?
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2023, 21:04:06 »
Finns det kvar några luftvärmepumpar i drift idag, som inte har fabriksmonterad trågvärme/kompressorvärme?
Så vitt jag vet så har det varit praktiskt taget standard åtminstone sedan ca 2005, möjligen med undantag för en del parallellimporter som inte har varit tänkta för länder med vinterkyla.

Om det rör sig om en inverterstyrd värmepump, så sköter den säkerligen om kompressorvärme utan särskild värmekabel, genom att motorstyrningen får lägga ut likström genom motorlindningarna vid behov. Man brukar kunna märka det på att man hör att det "morrar" om utedelen då och då när den står stilla och det är sträng kyla ute.

Enklaste sättet att få tag på en sådan värmekabel idag är nog att prata snällt med folket på närmaste ÅVC och fråga om man får plocka värmekabeln ur något värmepumpsvrak som står där.

Det var som fan... Känner igen morrandet från minus 5 och lägre. Och japp. Det är en inverter.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!