Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybygge. split värmepump som enda uppvärmning pÃ¥ vÃ¥ning 2?  (läst 2373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sara79

  • Gäst
Sara79
Nybygge. split värmepump som enda uppvärmning på våning 2?
« skrivet: 30 oktober 2015, 08:52:28 »
Hej,
HÃ¥ller pÃ¥ att ta in offerter pÃ¥ ett nybygge. Ett 1 3/4 plan. 100kvm pÃ¥ bottenvÃ¥ning och ca 70kvm pÃ¥ ovanvÃ¥ning med loft lösning. Alla tycker att det är självklart att man ska ha golvvärme även pÃ¥ ovanvÃ¥ning men i mitt huvud har jag svÃ¥rt att motivera den kostnaden. Vi har idag ett 1½ plans hus. Golvvärme nere och direktel + luftvärmepump uppe. FÃ¥ delar av Ã¥ret som vi har pÃ¥ nÃ¥gon värme alls där uppe. Och vi klarar oftast hela behovet med luftvärmepumpen när det är riktigt kallt. Har däremot blivit helt beroende av ac:n  :)
Min fundering är därför om man helt skippar element eller golvvärme uppe i det nya och sätter in en multi splitt med 5 delar (3sovrum, ett vardagsrum och ett badrum). Skulle det fungera? Fördelar? Nackdelar? Vad kostar ett sådant system ungefär? Installerat och klart?

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
sämre cop med flera innedelar och komplicerad rördragning. går ej köra kyla och värme samtidigt på olika innedelar om man nu skulle vilja det.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, det låter som en ganska dyr lösning. Räcker det inte med en 'vanlig' värmepump på nåt strategiskt ställe och kanske komplettera med elradiatorer i de rum som blir kalla mitt i vintern med stängda dörrar?
Golvvärme i badrum är alltid skönt. Problemet är väl att den inte kommer att vara speciellt varm i ett nybyggt välisolerat hus...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Med luftvärmepump behövs egentligen en back-up-lösning för värmen om det blir riktigt kallt och luftvärmepumpen tappar sin effekt. Beror förstås en del på var i landet man bor och klimatzonen där. Ni verkar ha klarat det. Sedan finns BBR energikraven och krav på max installerad el-effekt i nybyggnad. Tror ett värmesystem med golvvärme nere och något överdimensionerade vattenburna radiatorer uppe som klarar ungefär samma låga framledningstemp som golvvärmen är det enklaste och bästa.

I ett nyproducerat flerfamiljshus vet jag att NCC ville ha 135 tkr för en multisplit med tre innerdelar och utedelen på lägenhetens takterrass. Kan alltså bli dyrt med A/C om man vill att byggfirman ska fixa det och stå för ansvar och garantier etc.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Kolla med bygglov kontoret först!

Det med max installerat effekt är man noga i Sjöbo!
Vi fick installera AC svart! /Men visst blir det billigare använda en LLVP än direkverkande el.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tycker det har gått för långt när man måste installera saker svart! AC är var mans rätt!
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Tycker det har gått för långt när man måste installera saker svart! AC är var mans rätt!

Det var lite galet skrivet av mig. Vad jag menar är att bygglovkontoret skulle inte godkänna huset (slutbesiktning) om AC skulle vara installerat. Den tillåtna maxeffekten på installerat värmekälla skulle inte uppfylla gällande krav.

Vansinne? Nej. Idioti!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
BigGitt: jo jag förstod det, håller med, Idioti var ordet :)
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!