Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blev mitt nya expansionskärl för litet?  (läst 3900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« skrivet: 14 oktober 2012, 13:38:11 »
Jag har ca 850 liter radiatorvatten inkl mantel volymen i beredaren och min 500 liters tank. Jag har idag ett 80 liters kärl. Förtryck pÃ¥ 0.6 bar när jag satte dit det för ca 1.5 Ã¥r sen. Systemtrycket ligger pÃ¥ ca 0.6-0.7 bar pÃ¥ sommaren när endast vvb är igÃ¥ng. Men när jag eldar i min vattenmantlade kamin sÃ¥ stiger trycket ganska mycket. Vid 85 grader i hela tanken är jag uppe pÃ¥ 1.6-1.7 bar. DÃ¥ vill gärna säkerhetsventilen börja droppa. Kan jag förbättra problemet genom att öka förtrycket i kärlet?  Till sÃ¥ fall hur mycket? Eller mÃ¥ste jag fÃ¥ in ett 18 eller 25 liters kärl till?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2012, 14:29:09 »
Schablonmässigt kan man säga att 10% av systemvolymen ska man ha i expansion. Då är 80 liter i minsta laget.
 kolla pÃ¥ www.flamco.se där finns ett gratis beräkningprogram att ladda hem
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2012, 15:57:15 »
Schablonmässigt kan man säga att 10% av systemvolymen ska man ha i expansion. Då är 80 liter i minsta laget.
 kolla pÃ¥ www.flamco.se där finns ett gratis beräkningprogram att ladda hem
Det var det jag räknade med när jag köpte. Tanken var egentligen ett hundra liters med tanke på att jag eldar och kör upp till kanske 90 grader. Men det fick inte plats. Därför blev det ett 80liters med resonemanget att det räcker säkert ::). Men det gjorde det ju inte. Tror ni det blir helt bra om jag sätter ett 18 liters bredvid? Kan det bli för stort?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2012, 16:12:30 »
Det var det jag räknade med när jag köpte. Tanken var egentligen ett hundra liters med tanke på att jag eldar och kör upp till kanske 90 grader. Men det fick inte plats. Därför blev det ett 80liters med resonemanget att det räcker säkert ::). Men det gjorde det ju inte. Tror ni det blir helt bra om jag sätter ett 18 liters bredvid? Kan det bli för stort?
Jag tror inte ett 18 liters räcker, du får nog feta på med ett 25liters för att komma i närheten, helst ett 50 liters.
Det kan inte bli för stort  :)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2012, 16:39:52 »
Jag tror inte ett 18 liters räcker, du får nog feta på med ett 25liters för att komma i närheten, helst ett 50 liters.
Det kan inte bli för stort  :)
Då var det ju synd jag sålde det 2 år gamla 35 liters som fanns där innan. Får kolla om jag får in ett 25 liters någonstans. Men det går inte att förbättra situationen genom att ändra förtrycket i det kärlet jag har?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7657
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2012, 18:07:06 »
Hej mr Henke .
Om du klarar dig med 0,5 bar i förtryck och vill ha kvar säkerhetsventilens öppningstryck på1,5 bar klarar ett kärl på 150 liter att ta upp rörelsen i en anläggning som du eldar upp till 85 grader och innehållet ca 1350 liter vatten .

Jämförelse .
I ett rent 55/45 sytstem räcker samma kärl 150 liter 0.5 bar säk 1.5 bar till en system volym på 3500 liter.
Så hade jag gjort om det varit min anläggning
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2012, 20:02:36 »
Där börjar ju bli trångt bland alla rören nu efter alla mina prylar. Det blir helt enkelt inte lätt att få plats. Om jag tar ett 25 liters så borde det ju hjälpa till en hel del. Jag hade varit nöjd om det inte stigit till mer än 1.3 bar. Det blir ju ännu värre när det blir kallare. Igår när jag elda var det 6-7 plusgrader ute och jag hade en framledning på 35 grader när det är kallt ute kan jag ha 50 graders framledning. Då blir ju trycket ännu högre om man lyckats få upp tempen i tanken på "Max". Nä, får ner och mäta igen. Kanske 2 st 18 liters efter varandra bakom tanken.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2012, 20:49:49 »
Om du har 850 liters volym, och 85 liters tryckkärl så borde det ju räcka...
Kanske har det läckt ut lite luft så att du har en mindre tillgänglig volym för expansion innan trycket stiger?
För att kontrollera/säkerställa rätt mängd luft:

Gör som följer:
1. Stäng av värmepumpen/pannan
2. Stäng alla ventiler till radiator/golvvärmekretsarna/tankar så att minsta möjliga mängd vatten kan rinna ur när du öppnar säkerhetsventilen på exp.kärlet.
3. Öppna säkerhetsventilen så att du får trycköst på expansionskärlets vattensida, detta kan du göra genom att försiktigt vrida på den röda/svarta plasten på ventilen och lämna den i öppet läge, i takt med att du fyller luft måste alltså vattnet som förträngs kunna lämna systemet via expansionskärlets säkerhetsventil (som skall stå öppen).
4. Fyll luft till 0.5 bars tryck
5. Kontrollera att luftpåfyllningsventilen är tät
6. Skruva på den svarta hatten på luftpåfyllningsventilen.
7. Stäng säkerhetsventilen
8. Öppna ventilerna till radiator/golvvärmekretsarna
9. OM systemet är kallt, runt 20 grader, fyll på vatten i systemet så du får ca 0.6 bars tryck. (Så snart manometern som visar vattentrycket börjar "sakata ned" sin tryckstegring så vet du att luftvolymen i expansionskärlet har börjat ta upp vattenvolym.)
10. Kör cirkulationen en stund, stäng sedan av den, avlufta, och kontrollera vattentrycket, fyll på vid behov.
12. Starta värmepumpen/pannan och värm igen för att se hur det fungerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2012, 20:54:28 »
Hej mr Henke .
Om du klarar dig med 0,5 bar i förtryck och vill ha kvar säkerhetsventilens öppningstryck på1,5 bar klarar ett kärl på 150 liter att ta upp rörelsen i en anläggning som du eldar upp till 85 grader och innehållet ca 1350 liter vatten .

Jämförelse .
I ett rent 55/45 sytstem räcker samma kärl 150 liter 0.5 bar säk 1.5 bar till en system volym på 3500 liter.
Så hade jag gjort om det varit min anläggning
Cocacola

läste fel ,,, fick det till 850 + 500 liter .. du behöver inget 150 liters kärl
cocacola wave
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2012, 21:08:22 »
läste fel ,,, fick det till 850 + 500 liter .. du behöver inget 150 liters kärl
cocacola wave

Tänkte också att du tog i bra ;) nä, ganska rätt räknat med ca 850 liter inkl dom 200 jag har i manteln i beredaren. Av den mängden är det ca 500 liter som kan blir riktigt varmt. Tycker också att det borde fungera med det jag har. Får kolla luft trycket innan jag handlar fler kärl kanske ::)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2012, 21:19:55 »
Kom på en sak. Det jag har är 80 liter. Tanken var först att jag skulle skruva det på väggen. Men jag satte det på golvet istället. Nu slog det mig att det kanske inte går? Där kanske är en luftficka?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2012, 21:38:18 »
Om du hade en luftficka skulle det ju fungera bättre....
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Blev mitt nya expansionskärl för litet?
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2012, 21:43:32 »
Om du hade en luftficka skulle det ju fungera bättre....
Hehe det är ju sant
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!