Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm: Pressostat lÃ¥g pÃ¥ en IVT 490  (läst 19714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ahus_IVT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« skrivet: 15 mars 2007, 15:07:13 »
De senaste dagarna dyker det upp ett larm på våran IVT 490 med texten Pressostat låg (LP). Det går att nollställa larmet genom att trycka på höger-knappen och man hör då att pumpen kommer igång, men efter några timmar dyker den igen.

Pumpen är 4 år gammal och har fungerat fint hittils. Jag har kollat filtret och säkringarna. Har inte märkt någon läcka eller så heller. Dock verkar det som att fläkten har lagt av, eftersom det finns ingen sugeffekt i intagen. Kan det ha något med saken att göra, tro?

Tänkte höra om det finns några saker men kan prova själv innan jag tar hem någon servicekille.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2007, 15:21:00 »
Hej
Om det är så att fläkten inte går så uppträder säkert LP larm. Dvs Inget värme kommer till förångaren som då fryser igen. Försök att få igång fläkten igen.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Ahus_IVT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2007, 15:29:13 »
Tack för ett snabbt svar. Har pratat nu med service och de tar ca 3000 kr för att byta fläkten.

Men kan det vara så att man kan få igång den själv eller hur menar du?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2007, 15:51:08 »
Det man skall kolla först är om den har spänning. Det kanske är en säkring bara. Jag kan inte kretschemat för din pump men kolla i manualen vad det står.
Att en fläktmotor går sönder förmodar jag är ovanligt.


Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Ahus_IVT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2007, 16:21:05 »
Det är väl ingen nyhet att IVT inte är några världmästare på att skriva manualer så där hittade jag tyvärr inget.

Någon annan som har erfarenhet av just 490:ans kretsschema och ev fläktsäkring?

Utloggad R134A

  • Proffs pÃ¥ vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2007, 19:42:56 »
Det kan sitta ett motorskydd på fläktmotorn som kan lösa ut.Du kan även mäta efter spänning i koplinings utrymmet , där sitter en trafo till fläkten,alt mäta uppe vid utrymmet där fläkten sitter.

Utloggad Ahus_IVT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2007, 21:07:52 »
Ok, nu har jag skruvat upp plåten och ser att fläkten faktiskt snurrar, dock tydligen inte tillräckligt fort för att skapa någon sug effekt. Känns verkligen surt och betala 3000 för ett byte. Kan tyvärr för lite om el m.m. men det känns som en stor grej och åtgärda det. Det svåra är hitta felet bara. Har flyttat på ledningen som sitter i trafon (som ändrar fläkthastighet), dock fick jag samma resultat. Fläckten snurrar så fort man sätter på strömmen, men det märks ingen effekt i sug-hålen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2007, 07:56:10 »
Hmmmmm..... Sc:,h

Det låter som att det är stopp någonstans, testa att lossa på luftledningarna (en i taget) på översidan och känn om det drar på inlopp eller fläktar på utlopp. Annars så har luftspalterna i förångaren satt igen, jag vet inte hur man rengör detta men det borde gå på något sätt, öppna och titta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Service Tekniker
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2007, 13:23:36 »
Om du har plåten till fläkten borta, går luften rätt väg då?

Utloggad Ahus_IVT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2007, 13:54:39 »
Jag vet inte om jag förstår den sista frågan rätt. Med plåten borta kan jag se at fläkten snurrar när jag sätter på ström, så det inte frågan om någon självdrag eller så.

Tyvärr vet jag inte hur fort den snurrade innan, så att jag kan jämföra men rent spontant känns det som om den inte snurar tillräckligt fort. Pratade med en IVT-tekniker och han säger att det ska vara så stort drag i där att plåten sugs fast när man ska sätta tillbaka den. Så kändes det inte alls för mig.

Ska skruva upp rören ovan på och se om det drar något där ikväll. Fick tips att det kunde vara stopp i ventilationsrören någonstans, men om jag inte har någon drag precis ovan på pannan så kan vi styken den teorin ialla fall.

Ett anat tips var att kolla så att det inte är stopp i avfrostningsslangen, tyckte det rann bra ifrån den igår, ska dubbel kolla det igen iväll.

Det sitter tyvärr ingen motorskydd på fläkten.

Tipsen om att luftspalterna i förångaren kan vara igen satta låter intresant. Vet dock inte alls var de sitter och hur man kollar sånt.
Fler tips vällkomnas, tänkte expremintera lite under helgen.

Utloggad 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Service Tekniker
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2007, 13:57:10 »
som sagt, lossa båda slangarna och se om det blåser suger direkt från maskinen..

Utloggad R134A

  • Proffs pÃ¥ vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2007, 20:58:12 »
Låter som om fläktens kondensator är kass typiskt symtom.... tror att den sitter nere i kopplings utrymmet.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #12 skrivet: 17 mars 2007, 08:51:50 »
Hej,

Kondensatorn till fläkten är placerad på fläktkortet i kompressorutrymmet.
Det finns ingen säkring till enbart fläkten, allt utom elpatronen går via automatsäkringen på toppen av ellådan.
Transformatorn för olika fläkthastigheter är placerad i ellådan.

Cronos

Utloggad Ahus_IVT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2007, 10:54:03 »
Resultat från gårdagens pillande:
Avfrostningsslangen var rätt igensatt längst ner. Jag rensade bort det med en skruvmejsel och spolade rent.

Jag började med att lossa på utblåsslangen på maskinen och där blåser det rätt bra, som sagt har inga tidigare värden och jämföra med, men ungefär som en hemma airconditioner. Fick vissa ideer till sommaren :-)

Sen var det dags för insugsslangen, och precis som jag misstänkte, ingen märkbar sugeffekt, visst lite grann, för fläkten snurrar ju, men inte tillräkligt. Så jag tror inte det är stopp i insugskanalerna, utan tror starkt på att det är nåt skumt med fläketn, antingen den själv eller srömmen till den. Fast ni experter vet ju bättre.

Har kollat upp och fläkten i sig själv kostar runt 6-700 spänn, och byta den är ingen konst. Jag har ju redan plockat ur och satt igen den en gång. Två skruvar och en snäppkontakt. Servicefirman ville ha 3000 spänn??? Däremot vore det bortkastade pengar om det visade sig att det inte alls var fläkten utan kondensatorn / transformatorn eller någon annan komponent.

Nu undrar jag om jag kan på något sätt kan konstatera att det just är fläkten. Om det inte är det så får det bli serviefirman. Då har jag åtminstående försökt, mer er hjälp. Tack för alla tips.

Utloggad 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Service Tekniker
SV: Larm: Pressostat låg på en IVT 490
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2007, 08:22:35 »
Låter lustigt om det blåser en massa men inte suger.
Ngn stans måste den ju ta luften ifrån. Vad händer om du täcker för insuget, slutar det blåsa då?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!