0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hejprova med att flytta givaren som sitter i röret. tryck in den i botten om den inte gör de.
Citat från: kullabacken skrivet 24 mars 2009, 11:53:59hejprova med att flytta givaren som sitter i röret. tryck in den i botten om den inte gör de.Kollade temp givaren den var tryckt allt i botten med isolering utanpå.Mätte hur temperaturfallet var. Grader Tid47 - 46 15 sek46 - 45 15 sek45 - 44 20 sek44 - 43 5 min[/quoteok så fort bör inte tempen sjunka. du kanske kan prova att flytta givaren till en annanplasering i röret. eller byta givaren med den som sitter i övre delen av tanken.
Det är inte så att den råkar frosta av när du kollat den?//Ronnie
Citat från: erp skrivet 24 mars 2009, 15:32:22Det är inte så att den råkar frosta av när du kollat den?//Ronnieeco heat frostar inte av.
vad har du CP på för hastighet, ? deltaT på radiatorerna?
Citat från: kullabacken skrivet 24 mars 2009, 13:26:15vad har du CP på för hastighet, ? deltaT på radiatorerna?Hastighet 2Temperatur på golvvärme 28 grader. Utetemp -3Gångtid senaste dygnet 6h 55 min Starter 52 stHar testat med andra inställningar för att få ned starterna tii hälften men temperaturfallet under första minuten efter pumpen stannat är detsamma...
Jag tycker det låter som maskinen både styr och reglerar på VB-ut när kompressorn producerar värme stiger tempen på utloppet fort och maskinen stannar...för att sjunka lika fort när kompressorn stannar..troligen sitter givaren på fel rör...alt felkoppladmvh.ACE
Om man har ett lågtemperatursystem eller ett högtemperatursystem spelar ingen roll när det gäller hur mycket värme som går ut till radiatorer eller slingor. Det är husets värmebehov som avgör det.Huset kräver samma värmemängd vid en viss temperatur oberoende av vilket värmesystem man har.//Ronnie
Förmodligen................Om jag dubblar antalet radiatorer i mitt hus, så innebär det inte att det går åt mindre energi för att värma huset, det enda är att jag kan sänka framledningstemperaturen, men jag får ju dubbelt så mycket vatten att värma upp.//Ronnie
Sitter givaren i retur-röret..dvs det med pumpen ??Ändra diff K till 8K , samt startfördröjning till 25 -30 min.ACE
Citat från: ace skrivet 26 mars 2009, 13:01:05Sitter givaren i retur-röret..dvs det med pumpen ??Ändra diff K till 8K , samt startfördröjning till 25 -30 min.ACEröret som givaren sitter i är ett insticksrör som sitter mitt i den nedre delen av tanken.
jojo helt rätt. men de betyder att om du har samma detaT så kommer minder mängd varmtvatten att shuntas ut till radiatorerna. vilket gör att du har mindre hjälp av radiatorkretsen när kompressorn värmer. så du har i stort sätt bara tanken att jobba i mot.i jämförelse med ett högtempssystem där shunten släpper ut mer och högre temp till radiatorerna.
HejTack för alla tips Thumbsup har nu ändrat Diff Start/stop till 8 grader och startfördröjning till 25 min och skall se hur det börjar påverka starterna.Har ej haft problem med vv vid normal duch, använder funktionen extra vv när frun skall tappa vatten i bubbelpoolen.
Är det så lyckat att sätta startfördröjningen till 25min, då hindrar du ju kompressorn att starta, när den egentligen ska starta. Då halkar panntemperaturen kanske ner under framledningens börvärde.Det är nog bättre att den får stå på 10min och hellre öka "Diff start/stopp" lit till om det är tätt mellan starterna.//Ronnie
Ju längre start-fördröjning du kan ha utan att behöva höja framledningskurvan för att hålla tempen inne...ju bättre.så prova dig fram.Jag hade definitivt provat att höja startfördröjningen till max fungerande...med en så överdimensionerad pump.När framledningsbehovet är så högt att det börjar närma sig starttemperaturen...är det så kallt ute att du förhoppningsvis inte har allt för många start/stopp per dygn.min personliga tro ,är att du bör klara någonstans mellan 15 och 25 min innan framledningen drabbas.... men jag kan ju ha fel !!Lycka tillmvh. ACE
startfördröjnig är inte det bästa sättet.de jag ser att problemet är, är att kompressorn för snabbt. och i stort sätt rakt i mot VP-givaren.vilket gör att den kommer upp i temp innan hela tanken hunnit bli varm. och temperaturen i tanken sjunker fort till en början.sjunker tempen lika fort om du kör en 55g körning?bästa sättet att lösa de problemet. tycker jag måste va att hitta en bättre placering utav givaren..(så som jag gjort) så att hela tanken hinner bli varm.eller öka på diff start/stopp. och på så vis lura pumpen att värma tex 8g. men den får upp tempen i tanken 5g.
Citat från: kullabacken skrivet 27 mars 2009, 12:51:42startfördröjnig är inte det bästa sättet.de jag ser att problemet är, är att kompressorn för snabbt. och i stort sätt rakt i mot VP-givaren.vilket gör att den kommer upp i temp innan hela tanken hunnit bli varm. och temperaturen i tanken sjunker fort till en början.sjunker tempen lika fort om du kör en 55g körning?bästa sättet att lösa de problemet. tycker jag måste va att hitta en bättre placering utav givaren..(så som jag gjort) så att hela tanken hinner bli varm.eller öka på diff start/stopp. och på så vis lura pumpen att värma tex 8g. men den får upp tempen i tanken 5g.vv till radiatorerna kommer det nog att räcka till även på vintern. Högsta framledning denna vinter var 35 grader (Utetemp -25) Har lutning endast på 29 grader och justering på 3 grader.Har testat lite med olika värden på diff stert/stop men tycker ändå att pumpen startar onödigt mycket.. Vid 55 graders körning så sjunker temperaturen inte lika mycket. Har även testat att flytta givaren då räcker det längre mellan starterna men det verkar som om VP min och max värdena måste justeras en aning då.Skall testa att sätta VP max till 52, VP min till 38, Diff start/stop 8.Vad har du för värden på dessa när du har flyttat givaren?
Kollade nyss historie för senaste dygnet. studs studsDrifttid 6:22hStarter 15 stTack för hjälpen, nu blev blev starterna som jag hade tänkt mej. Thumbsup
Citat från: kbyskog skrivet 28 mars 2009, 14:25:56Kollade nyss historie för senaste dygnet. studs studsDrifttid 6:22hStarter 15 stTack för hjälpen, nu blev blev starterna som jag hade tänkt mej. Thumbsupja de låter kanon hoppas inte att VV blir allt för lidande nu bara.vad gjorde du för åtgärder nu, för att få till antal starter?
Du skriver ju att du ändrat VP min till 37º och VP max till 50º.Är det inte därför den bara värmer till 50º?//Ronnie
Citat från: erp skrivet 30 mars 2009, 17:04:48Du skriver ju att du ändrat VP min till 37º och VP max till 50º.Är det inte därför den bara värmer till 50º?//RonnieHade först VP max 52 men det körde bara upp till 50 grader ändå, så ändrade det då till 50. Skall testa på nytt ikväll om det kör upp till 52.
Citat från: kullabacken skrivet 28 mars 2009, 14:32:31Citat från: kbyskog skrivet 28 mars 2009, 14:25:56Kollade nyss historie för senaste dygnet. studs studsDrifttid 6:22hStarter 15 stTack för hjälpen, nu blev blev starterna som jag hade tänkt mej. Thumbsupja de låter kanon hoppas inte att VV blir allt för lidande nu bara.vad gjorde du för åtgärder nu, för att få till antal starter?Senaste dygn drifttid 4:49, starter 14 (Utetemp ca 0 grader dagtid)Flyttade givaren ca. 15 cm upp, 8 cm åt högra sidanÄndrade VP min till 37 grader,VP max 50 grader, Diff start/stop 8 grader. (Hetgas 103 grader vid 50 graders körningen)(Temperaturen faller även nu 1-2 grader när pumpen startar, men ej när den stannar.)Mycket nöjd över ändringarna, drifttiden, starterna minskade och varmvatten finns fortfarande så det räcker.Satte även in nyaste versionen av chip i displayen för att få Extra VV på brytare.Verkade lite underligt att efter bytet av chipet så kör pumpen endast till 50 grader fast jag har ställt in VP max till 52 grader, men vv räcker ju till så...
Citat från: kbyskog skrivet 30 mars 2009, 17:26:00Citat från: erp skrivet 30 mars 2009, 17:04:48Du skriver ju att du ändrat VP min till 37º och VP max till 50º.Är det inte därför den bara värmer till 50º?//RonnieHade först VP max 52 men det körde bara upp till 50 grader ändå, så ändrade det då till 50. Skall testa på nytt ikväll om det kör upp till 52.Kollade pumpen på nytt, VP max ställd på 52, på displayen står det att det är inställt på 50 och pumpen stannar på 50 grader Detta problem började när ja installerade den nya programversionen 07-11-12 i panelen.Hmm.. Något fel på det nya chipet eller vad kan det vara?
Hej Jag är mycket nöjd med inställningarna, bättre än man kunde förvänta sej.att tempen sjunker när den startar ser jag ej som ett problem, bara bra att den får längre gångtider.Skall försöka att vänta ett par dygn till och se om den börjar värma till 52 då.
Hej.. jag har ung samma problem som du beskrev i början..Är du fortfarande nöjd med omplaceringen av givarn?Hur mycket start o stopp har du nu på sommarn?/Fredrik
Jag tror att man får exakt samma verkan genom att öka temperaturdifferensen mellan start och stopp, som att flytta givaren.Jag hade till min förskräckelse nu i somras 25 starter/dygn och en gångtid på 1,23 timmar/dygn. Kompressorn gick alltså bara ca. 3,5 minuter varje gång. Genom att öka start/stopp differensen till 7 grader minskade antalet start/stopp till 7.Antagligen får man ungefär samma start/stopp temp.differens i botten av pannan, genom parameterändringen, som genom att flytta givaren.
"det är inte de samma.. ja de blir färre antal starter, men inte på samma vis.när du ändrar start/stopp diffen så får du en högre stop temp =högre tryck ökad förbrukning.när man flyttar givaren så kan du hålla samma stop temp som original.=något lägre tryck, lägre förbrukning."Jag tror tyvärr att du har fel om detta. På min VP kan jag, i alla fall på sommaren, se att börvärdet för nedre pannan är 50 grader (min VP har ännu inte passerat 72 timmars drifttid på kompressorn!). När jag använde den fabriksinställda temp.-diffen såg jag att temperaturen i pannan sjönk till 45 grader varefter kompressorn startade. Nu sedan jag ökat diffen till 7 grader kan jag se att temperaturen sjunker till 43 grader innan kompressorn startar.Jag tror att en ökning av temp.diffen är det enklaste sättet att minska antalet start/stopp.
Flera här på forumet talar om 55 graderskörningar. Var i EcoHeatmanualen står det om dem?. Jag har lusläst min manual och inte hittat någon information om att var fjärde körning ska ta upp tempen till 55 grader. Jag har nu på sensommaren när VP går ur sommardriften under nätterna observerat att tempen på morgonen i övre delen av tanken är praktiskt taget lika med tempen i nedre delen av tanken. Så borde inte vara fallet om det fanns någon 55 graders körning. Under natten förbrukas ju inget varmvatten som kyler övre delen av tanken, alltså borde tempen i övre tanken vara betydligt högre än i den undre men det är den inte.Jag har en CTC EcoHeat som är tillverkad under slutet av 2008 så programvaran är nog den senaste versionen.
När vi nu talar om vad som finns och inte finns i manualen, har jag upptäckt ett fel i manualen (eller fel i SW) för min EcoHeat.I manualen står det att man under menyn "Historisk driftinfo" ska kunna se kompressorns totala drifttid i timmar. På min VP måste jag gå in i menyn "Fabriksinst kodad" och ange koden och sedan lämna den menyn utan att ta bort koden. Därefter kan jag avläsa kompressorns drifttid. Om jag inte anger koden finns texten "Kompressor Total drifttid" men ingen tid! Den som inte har tillgång till koden, och den vägrar CTC att släppa, kan alltså inte se hur många timmars drifttid han har på sin kompressor, en i mitt tycke viktig uppgift.