Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radon i källare - hur tolka värden?  (läst 15488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
Radon i källare - hur tolka värden?
« skrivet: 19 november 2006, 12:37:54 »

Hej, mitt första inlägg pÃ¥ detta forum. Har lite frÃ¥gor som jag hoppas nÃ¥gon kan förbarma sig över..  ::)

I mitt hus, så gjorde förra ägaren en korttids radonmätning som visade något höga värden i källaren, 229 i ett rum, 298 i ett annat. Enligt mätprotokollet står det att medelvärdet för bostaden är 175-200Bq/m3 under perioden (nov 2003). Byggnadsmaterialet avger 50-75Bq/m3, från marken ca 200 bq/M3.
Det rummet med 298 har renslucka och inkommande el (säkert inte tätt, byggt -38), så jag misstänker att det läcker in en del onödigt där. (allt ligger under uppreglat trägolv, så jag vet inte exakt hur det ser ut).

Dock, nu är jag på gång att bygga biorum i rummet med 229, och vill passa på att förbättra radonvärdena där. Men i det rummet finns inga hål i plattan, dock misstänker jag att det i kanten mellan betongplattan och lättbetongväggarna (denna del är tillbyggt, -57) (ej blåbetong) läcker in. En förbättrande åtgärd, har jag förstått, skulle kunna vara att ta fram kapen och göra ett spår längs med alla vägar, fylla med lämplig silikon för att täta.

Men, och nu till huvudfrågan;
Eftersom radon är en gas, hur vet jag att det över huvudtaget läcker in i denna del; kanske kommer allt från det rum som har höga värden? Jag menar som gas borde den väl spridas i hela bottenvåningen? Och, är radon tyngre eller lättare än luft? Den "nya" delen av huset ligger nämligen cirka 30 centimeter lägre än huvudplattan. Vill ju helst inte gå med kapen runt detta rum i onödan, lär ju inte vara gjort på en kvart, misstänker jag... Detta rum har heller inte någon dörr, utan bara en öppning mot resten av källarvåningen, så luft kan strömma helt fritt.

Det rummet med 298Bq/m3 har jag tänkt bila bort plattan på i framtiden, isolera och lägga golvvärme, och i sammband med detta lägga slang för radonet, men det finns ju fortfarande en del rum (tex garage) kvar. Ska man istället satsa på en "riktig radonsanering" (enligt gällande praxis) nu, och tänka som så att den framtida ombyggnaden av 298-rummet bara kan göra saken bättre?

Förslag emottages tacksamt!

 Micke

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #1 skrivet: 19 november 2006, 15:04:00 »
Hej

Jag blir lite fundersam, du skriver att man (antagit?) att 50-75Bq kommer från byggnadsmaterialet men sen
skriver du att lättbetongen inte är av den blåa (Alunskifferbaserade) typen? Finns det blå lättbetong någon
annan stans i källaren?
Undrar också över värdena för bostadsplanet, är dom väsentligt lägre?

Radongas är tyngre än luft men det är inte själva radongasen som är hälsoproblemet (och oftast inte heller
den man i praktiken mäter) utan det är sönderfallet av radongasen, de sk. radondöttrarna som utgör den väsentliga
hälsorisken. Radondöttrarna fäster vid mikroskopiska dammpartiklar i luften och följer följdaktligen
med luften.
I samband med att du tätar springor etc så är det viktigt att det finns ventiler i källaren som gör att "ren" luft
kan komma in (istället för den radonhaltiga markluften).

//Kalle

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #2 skrivet: 19 november 2006, 20:01:02 »

50-75 tror jag är uppskattat utifrån mätningar av gammastrålning från väggarna. Antar att det finns någon formel/metod för att räkna om detta.
Två mätningar finns specificerade i mätresultatet, avsende detta; 9-11 uR/h samt 20-30 i nyare delen övervåningen, 20 uR i det rum som har 229 bq/M3, och 12-15 uR/h i övriga rum i källaren.

Är det inte så att all material utstrålar mer eller mindre radon? Orsaken till att blå lättbetong är så omtalad är väl egentligen bara att den ligger så mycket högre än andra material. Nåväl, någon blåbetong har jag inte, gamla delen är byggt med betonghålsten, och den nya med ljusgrå lättbetong. En del trä finns förståss &så.

På övervåningen finns endast en mätning, i matrummet, där värdet låg på 100bq/M3


 - Micke

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #3 skrivet: 19 november 2006, 21:07:30 »
Används källaren som källare?

Med frånluft i bottenplan kan man få undertryck så man suger upp radonhaltig luft från källaren.

Viktigt att säkerställa undertryck i källaren om man vill stoppa radonet från att komma in i bortaden.

Viktigare med frånluft än tilluft i källaren alltså.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #4 skrivet: 19 november 2006, 21:55:50 »

Källaren är egentligen sutteräng: rum som alltså skall bli biorum enligt ovan, ett garage och ett kontor/gästrum och sedan toaletter. Den teknik du nämner är ju intressant, har inte tänkt på den lösningen, fast den är nog inte tillräcklig här, eftersom jag vill minska radonet även i källaren.

 Micke

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2006, 22:01:12 »
Bertil: Jag förstår inte riktigt hur du har tänkt ut det hela...?
Med understryck i källaren så säkerställer han ju att han får in ännu mer radon?
Ett visst undertryck är önskvärt ur fuktsynpunkt, men det viktiga är att se till så att
det som sugs in av undertrycket är friskluft (genom ventiler i källaren) och inte radonhaltig
luft genom sprickor och rörgenomföringar.
Ur radonsynpunkt så vore det i själva verket bäst med ett visst övertryck, men det är
inte så bra ur fuktsynpunkt, som sagt.

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2006, 22:08:24 »
Vespaman: Dom flesta stenmaterial som används i Sverige innehåller små mängder av Uran och
avger precis som du säger lite gammastrålning. Värden över 20microR brukar dock oftast komma från blåbetong
eller BohusGranit. Den vanligaste blåbetongen från Västergötland brukar hamna på runt 40-60microR.
Oavsett om du skaffar en radonsug i framtiden är det helt rätt att täta sprickor!

Utloggad 2006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #7 skrivet: 20 november 2006, 09:28:28 »
Ta det lugnt.
Anledning 1. Du har ett mätvärde som är ett korttidsvärde.
Anledning 2. Det är en stor felmarginal på mätinstrumentet.
Anledning 3. Ditt värde är inte speciellt högt. Tidigare var gränsvärdet 400 Bq/m3.

Så vad du behöver göra först är att skaffa fram ett riktigt mätvärde och det kan du bara få genom att lägga ut speciella mätdosor som får ligga några månader i ditt rum och som sedan skickas iväg för utvärdering.
Därefter kan du se om du ev. behöver vidtaga några åtgärder.

 Kontakta din kommuns miljöavdelning för hjälp att skaffa dosan/dosorna.


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #8 skrivet: 20 november 2006, 12:05:34 »
pictorhayes


har man övertryck i källaren då riskerar man att den radonhaltiga luften tar sig upp i lägenheten!
Jag har ett exempel med en källare och en "öppen" trapp upp till lght.
Det här var ju låga siffror som inte kan anses farliga om det är i utrymme som man inte vistas i stadigvarande.

Men din reflextion är iofs rätt att med undertryck då suger man ju genom konstruktionen.
Det kan öka värdena helt klart!

Är det höga värden i tex källare, som måste saneras då gäller undertryck i /under konstruktionen....


Men i det här huset var det ett dåligt råd! Där används ju källaren..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #9 skrivet: 20 november 2006, 20:19:38 »
Kanonforum! Tack för er input, alla råd är goda råd!

Har nu mailat min kommun för att få fram mätdosor för långtidsmätning.

Dock, eftersom jag vill komma igång med biobygget, så är frågan om jag inte ska skaffa en lämplig kapskiva och spåra upp runt väggarna, säg någon centimeter djupt, dammsuga ordentligt, och sedan smeta i våtrumssilikon? Såg detta i någon broshyr från något statligt verk tror jag.

Detta eftersom jag sedan ska på med platon eller icopal matta innan jag sedan bygger trägolv i 3 olika nivåer på detta. Vill helst inte riva upp det igen.

Fast är detta en bra metod? Eftersom det är lättbetong som möter mot betongplattan så går det nog ganska snabbt, fast dammigt.

En variant jag funderat på är att (efter att ha sett bilder på hur luften färdas igenom icopals universalskiva http://www.jape.se/pdf/ventgolv/modul.pdf ) att täta mattan mot väggarna, göra en avdelare i mitten på mattan, och förbereda för tillluft och frånluft i rummets ena kortända så man kan koppla på någon suganordning senare vid behov.

NÃ¥got i stil med;
Platonmatta som tätar mot väggar;
 ***********************************************
 *
 *                                                                                  << tilluft
 *
 *
 *                  ************************************
 *
 *
 *                                                                                 >> frÃ¥nluft (mekanisk)
 *
 ************************************************

« Senast ändrad: 20 november 2006, 20:22:50 av vespaman »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #10 skrivet: 20 november 2006, 20:34:40 »
Hej

Jag blir riktigt nyfiken, varför skall man göra ett spår och fylla det med silikon, är det inte lika bra att smeta silikon direkt ovanpå golvet isåfall ?
Själv undrar jag om radongas tar sig igenom tätskikt sådana tjocka som man har på våtrumsgolv, kanske det fungerar lika bra mot inträngande gas?
Kom just på hur du kan testa om tätskikt fungerar, ta en sån där radondosa och måla på tätskikt på den och lägg den tillsammans med en dosa utan skikt.
Ta sen bort skiktet innan du skickar in dosorna och du har svaret.

MVH
Messer
« Senast ändrad: 20 november 2006, 20:37:43 av messer »

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #11 skrivet: 20 november 2006, 21:50:16 »

I princip handlar det om att få till tätningen ordentligt. Om man bara smetar på silikonet på golvet, så kommer det troligen att lossna, och dessutom blir det svårt att få till tätningen ordentligt, eftersom det blir en tunnare tätfog.

Hur det kan funka med tätskikt har jag ingen aning om. Dock har jag en kompis som använde sådant för att täta sin ikopal-matta mot väggen med sånt, han tror på det konceptet, och det verkar lockande för mig!!

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #12 skrivet: 21 november 2006, 13:00:59 »
Jag tycker att din ide med tätningen är bra! Kör igång den och starta långtidsmätningen EFTER det,
så du har ett begrepp om dina åtgärder lyckats. Vi brukar använda fogmassa i stället för silikon men det går nog
bra med silikon också. Glöm inte att fixa ventiler i källaren också, minst lika viktigt som tätningen.
Täta eventuella rörgenomföringar.

Angående tätskikt så fungerar faktiskt det mesta, problemet är skarvar och ändar, genomföringar, där gasen
slinker igenom. Det största problemet är dock att när tätskiktet blir gastätt så blir det också fukttätt. Så
en lyckad tätning i källaren mot radon innebär risk för fuktproblem under det täta skiktet...

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #13 skrivet: 21 november 2006, 17:21:09 »

Kalasbra! Fogmassa kanske är bättre, har du någon speciell som du kan rekommendera? Vad man än kletar ner, så bör det nog vara oorganiskt och med bra vidhäftningsförmåga.

Och:- Vad menar du med att "fixa ventiler"?  Menar du att det skall upp, eller att bef. skall tätas? Jag har ventiler i källaren pÃ¥ nÃ¥gra ställen, som känns lite tveksamma, bla har jag tvÃ¥ ventiler i en gammal matkälllare, som pÃ¥ utsidan ligger väldigt nära marken, och delvis under den gjutna betong-entre-trappan. Finns det nÃ¥got "säkerhetsavstÃ¥nd" till marken?

Har inte ägnat ventilerna en tanke tidigare.

Ska spÃ¥ra och täta betongen i helgen, blev sporrad nu när iden fick godkänt!  :)

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #14 skrivet: 22 november 2006, 10:34:50 »
Det måste finns bra tilluft till källaren via ventiler, annars suger du in ännu mer radon via sprickorna mm om det är undertryck i källaren.
/Abbe
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!