Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 26 september 2017, 10:31:27 »

Uppdatering:

Tack för all hjälp och input. Till slut övervägde fördelarna och enkelheten med luft-/vattenvärmepump osäkerheten kring jordvärme + solvärme. Det skulle helt enkelt bli för stora ingrepp i tomten med osäkert resultat i form av tjälskjutning. Även installationskostnaden blev lägre.

Jag har nu fått en Nibe F2120 + VVM310 installerad, med separat shuntgrupp till golvvärmen i köket (därav VVM310). Radiatorerna installerade jag själv, 15 st, till en kostnad av 55 000 kr. Värmepump + installation ca 106 000 kr. Nu återstår att se vad besparingen av el blir. En sak som är säker är att inomhusklimatet blivit mycket bättre, nu har vi "råd" att ha en behaglig inomhustemperatur med jämnare värme.
Skrivet av: Shortcut
« skrivet: 04 mars 2017, 06:32:04 »

Nu har det ikke været rigtig koldt i de sidste 3 vintre her i Danmark, så opstillingen har ikke været rigtig presset endnu. Men i 2013  vi ombyggede huset og før det var det ikke uvanligt at vi havde - 3 på indgående brine. Denne vinter har den ikke været under 0, men den har også været usædvanlig mild.
Ideen var at øge mængden af brine, og bruge akkumuleringseffekten i beholderen -samt udnytte solvarmen mest muligt, hvilket den også gør. når brinebeholderen er 28 grader varm tager det næsten 2 timer før den går på jordslangerne da temperaturen i beholderen skal være 4 grader koldere før den går på jordslangerne.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 mars 2017, 14:24:04 »

Er Dansker, derfor svaret er på Dansk ;-)
Lav dit solvarmeanlæg med 2 beholdere. Beholder 1 til din brine til Vp. Beholder 2 til almindeligt brugsvand.
Prioriter din solvarme til at opvarme beholder 1 til 28 grader -der efter går den til beholder 2.
Når varmepumpen kører tager den brinen fra beholder 1 -shunters til 20 grader indgående til vp.
Når returbrinen fra VP er 4 grader LAVERE end temperaturen i jordvarmeslangerne skifter en tregangsventil over til at brinen nu kommer fra jordvarmeslagerne - men stadigvæk igennem beholder 1.
Så udnytter du din solvarme meget effektivt - og kan undgå at grave mere slange ned m.m.
Jeg har et sådan anlæg med 30 stk rørsolfangere - 2x 300 liters beholdere -en NIBE Figther 1245 8 kw -og er meget glad for den opbygning, da jeg ikke havde plads til mere slange efter en ombygning af huset.
Intressant med en lite annorlunda lösning hur mycket ligger brine tempen på vid lite kyla och hur mycket tror du att din lösning bidrar med rörande brine temp ?
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 03 mars 2017, 09:54:41 »

Vi har en CTC ecopart 5 den deg ca 6,5 kW vid 28 graders framledning.
Det är viktigt att inte behöva för hög framledning för en värmepump, men vid låg framledning blir belastningen på malkkolektorn större. Vi är nu på 1 + in och -2 ut på brinet.
Vo grävde ett 1 meter brett dike och la en slang i varje kanten ca 900 mellan dom och sedan 1100 till nästa dike.
Skrivet av: Shortcut
« skrivet: 03 mars 2017, 08:42:55 »

Er Dansker, derfor svaret er på Dansk ;-)
Lav dit solvarmeanlæg med 2 beholdere. Beholder 1 til din brine til Vp. Beholder 2 til almindeligt brugsvand.
Prioriter din solvarme til at opvarme beholder 1 til 28 grader -der efter går den til beholder 2.
Når varmepumpen kører tager den brinen fra beholder 1 -shunters til 20 grader indgående til vp.
Når returbrinen fra VP er 4 grader LAVERE end temperaturen i jordvarmeslangerne skifter en tregangsventil over til at brinen nu kommer fra jordvarmeslagerne - men stadigvæk igennem beholder 1.
Så udnytter du din solvarme meget effektivt - og kan undgå at grave mere slange ned m.m.
Jeg har et sådan anlæg med 30 stk rørsolfangere - 2x 300 liters beholdere -en NIBE Figther 1245 8 kw -og er meget glad for den opbygning, da jeg ikke havde plads til mere slange efter en ombygning af huset.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 mars 2017, 12:49:01 »

Intressant diskussion.

Helt riktigt så undrade jag om det skulle funka med slinky+Sol, men all input är värdefull.

Något jag inte förstår är varför återladdning via frånluft skulle vara bättre än frånluftsvärmeåtervinning. Varför är det bättre att stoppa värmen i marken istället för tillbaka i huset?

Många verkar intresserade av att veta om slinky+Sol fungerar, jag hade hoppats att någon annan redan provat ;)
Jag tror nog att det kan fungera bra , något sämre än raka slingor , men 2m användbar yta
begränsar något : det som är viktigast i det här läget känns som , 1 hur mycket kan jag ta ut från backen och ha VP för det och inte som vanligt i försäljarleden : du  ska ha en så här stor
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 mars 2017, 12:04:35 »

Har du möjlighet till FTX är det ett bättre alternativ det sänker energiförbrukningen samt topp effekts behovet men det kan vara svårt att få in rören i gamla hus hos mig gick det inte så jag körde med återvinning till brine.
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 01 mars 2017, 11:55:54 »

Intressant diskussion.

Helt riktigt så undrade jag om det skulle funka med slinky+Sol, men all input är värdefull.

Något jag inte förstår är varför återladdning via frånluft skulle vara bättre än frånluftsvärmeåtervinning. Varför är det bättre att stoppa värmen i marken istället för tillbaka i huset?

Många verkar intresserade av att veta om slinky+Sol fungerar, jag hade hoppats att någon annan redan provat ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 mars 2017, 10:35:46 »

Jag har svarat på frågorna utifrån att trådstartaren VILLE ha solfångare, inte att han ville ha det ekonomiskt mest fördelaktiga.
Ekonomiskt tror jag mer på FLM än på solfångare.
Men det skulle även vara kul att se om det alls behövs någon återladdning annat än solen.
Kom ihåg att jag t.ex. tar ut värme året runt från min jordvärme, lika mycket till poolen på sommarn som huset behöver på vintern, och det funkar generellt sett mycket bra med återladdningen.
Liiite återladdas väl genom min frikyla, men det är nog rätt marginellt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 mars 2017, 10:32:51 »

Men en flm går i 12 månader och vet inte om den ger 2 kw men kanske 1,5 kw med kall brine. Även med mycket långt till berg kan det bli billigare att borra än solvärme + markvärme med diverse ventiler och automatik för återladdning.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 mars 2017, 10:27:49 »

Om den ger 2 kW 24/7 under 5 månader så återladdar en FLM med 7200 kWh.
Det borde räcka, men allt beror ju på hur mycket återladdnign man får från solen uppifrån, och från marken nedifrån...
Solfångare i den storlek han talar om borde återladda avsevärt mycket mer med tanke på den låga temperaturen, men visst blir det dyrt jämför med en FLM, Aboslut.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 mars 2017, 10:26:46 »

Idealet är om man har "oöm mark" att lägga den på.
Även fast jag har sand på min tomt så är det som att marken "lever" lite där kollektorn ligger (även fast det är "vanlig jordvärme")
Jag köper ett gäng säckar med jord varje vår och fyller i/jämnar ut sättningar och upphöjningar.
Om det beror på att det fryser runt utgående kollektorslang, eller om det bara är för att vi grävde i marken för 15 år sedan kan jag inte svara på.

Nu plogar jag också den där delen av marken som rör mer på sig, så det kan ju vara ett resultat av vanlig tjäle också då jag skottar bort det mesta av snön där det rör sig som mest.  dontknow
Är nog inte helt ovanlig att marken rör på sig vid jordvärme har en bekant som är bonde och han vägrar lägga jordvärme planerar borra istället just för att jordvärmen ger ojämn mark trots att jag tror att lägger man mycket kollektor kommer det inte märkas på marken men han är envis och lite speciell.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 mars 2017, 10:24:26 »

Funkar en FLM med minusgrader?
alltså, har den avfrostningsfunktion?
Ja tror den har givare som känner när det är dags att avfrosta. Min Stibel eltron har ett tidur som påverkar en ventil som stoppar cirk vid avfrostning men jag har tagit bort de prylarna för jag behöver inte ha avfrostning ligger på + grader hela tiden numera. höjde brine med 1.5-2 grader efter installation av återvinning och det bör ge mera vid underdimensionerad kollektor och på sommaren lär den tina marken rätt fort har för mig att min brine temp ligger på 9-10 grader på sommaren dvs några grader högre än orört berg.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 mars 2017, 10:23:32 »

Idealet är om man har "oöm mark" att lägga den på.
Även fast jag har sand på min tomt så är det som att marken "lever" lite där kollektorn ligger (även fast det är "vanlig jordvärme")
Jag köper ett gäng säckar med jord varje vår och fyller i/jämnar ut sättningar och upphöjningar.
Om det beror på att det fryser runt utgående kollektorslang, eller om det bara är för att vi grävde i marken för 15 år sedan kan jag inte svara på.

Nu plogar jag också den där delen av marken som rör mer på sig, så det kan ju vara ett resultat av vanlig tjäle också då jag skottar bort det mesta av snön där det rör sig som mest.  dontknow
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 mars 2017, 10:19:46 »

Att göra en slinky kostar ju inte mer än slang och grävning ( jag gräver själv ) mot att som jag fått
pris på närmare 100kkr för borrhål , kan lägga mycket slang för det priset Har en VP stående tror att den räcker  gått och väl  till huset + VV  det ju inget att bråka om bara klämma ned 3 st a 200m 40 slang  när man ändå håller på , bättre nu än göra om
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 mars 2017, 10:16:29 »

Funkar en FLM med minusgrader?
alltså, har den avfrostningsfunktion?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 mars 2017, 10:13:25 »

Nej men många pratar om risken med permafrost dels om man tar ut för mycket energi och dels om slingorna ligger för djupt. Jag är nog mera orolig för att brine tempen blir så låg så vp stannar än risken för permafrost men den kanske finns bara det att jag missat dom som fått det fenomenet. Och just av det skälet rekommenderar jag återladdning via vent om det är möjligt före sol laddning eftersom det kommer höja brine tempen några grader när den behöver det som bäst samtidigt som risken för permafrost om den nu finns försvinner. En flm eller liknande bör ge bra med effekt i en sån här anläggning som troligtvis kommer få ganska låg brine temp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 mars 2017, 10:06:24 »

Men är det verkligen nån risk för permafrost vid stort uttag under vintern har inte hört nån som drabbats av det ?

Har du hört om nån med slinky som tar ut kanske 20 000 kWh på 250 m2 markyta?

Och ja, att nyttja maximal bredd på slinkydiket där det finns plats är säkert en god ide, även att lägga de två slingorna motströms känns vettigt.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 mars 2017, 10:04:44 »

Men är det nån risk att inte marken går tillbaka till nära ursprunglig temp även om man tar ut mycket energi på vintern utan att man återladdar nånting. Känns lite som slöseri med energi att återladda marken med solvärmen om man inte har alldeles för stora solpaneler till för liten vatten volym annars bör det vara bättre att använda solen till vv eller värme direkt.
Det känns som att slinky kan vara något att titta på . det är ju bara ca 66m per 200m slang
går ju att dra ut lite eller breda graven till 2 m , ävensom att mata 2 i ene ändan och en från andra hållet , blir inte svinkallt i början av gravarna
PS Smurfen , såg här någonstans en som hade permafrost , minus 10 på KB med permafrost
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 mars 2017, 10:00:48 »

Men är det verkligen nån risk för permafrost vid stort uttag under vintern har inte hört nån som drabbats av det ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 mars 2017, 09:55:49 »

Håller med dig, i vart fall så snart marken är återladdad.
OM man tar ut så stora effekter och inte återladdar finns ju annars risken för permafrost på 2 meters djup...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 mars 2017, 09:45:29 »

Men är det nån risk att inte marken går tillbaka till nära ursprunglig temp även om man tar ut mycket energi på vintern utan att man återladdar nånting. Känns lite som slöseri med energi att återladda marken med solvärmen om man inte har alldeles för stora solpaneler till för liten vatten volym annars bör det vara bättre att använda solen till vv eller värme direkt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 mars 2017, 09:33:06 »

Det är markytan/volymen/materialsammansättning i marken som avgör, inte antalet slingor.
Visst, det kanske blir aningen bättre med fler meter slang, eller om de läggs på fler nivåer i marken, men det är obetydligt.

När jag gör mina kalkyler på jordvärme ser jag dessutom att man får ett liiite högre utbyte om man förlägger slingorna djupare än en meter.
Så om jag skulle lägga slinky och kunde gräva djupt skulle jag lägga dem på 3 respektive 1.5 meters djup.
Speciellt om jag var säker på att jag kunde återladda all förbrukad energi med solvärme under sommaren.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 mars 2017, 09:18:45 »

Jaha då vet jag vad slinky är : I åtanke på permafrost , funderar : för verkningsgrad lägga flera slingor kanske 2-3 st ,inkoppla parallellt   då måste uttaget gå ned per slinga och undviker permafrost
det  blir  kanske kallt i början på varje men inte maxuttag
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 februari 2017, 22:17:50 »

Jag skulle nog hellre lagt en slant på en flm om möjligt än på solvärme om man nu behöver nått av dom. Solvärmen ger säkert bra med effekt när solen är framme men i december gissar jag att den ger lite och en flm ger ungefär lika hela tiden och ger några grader högre brine temp hela tiden och är troligtvis bra mycket billigare.
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 28 februari 2017, 21:06:52 »

Slinky kallas det när man lägger slangen i en spiral istället för i raka linjer. Det gör att man får plats med mer slang per yta. Då kan man plocka ut hög effekt med påföljden att det blir väldigt kallt där slangen ligger. Återladdning via sol/frånluftsvärmeväxlare är att rekommendera för att slippa permafrost.


Hade ungefär samma förutsåättningar
Hus från 76
900 kvadrat tomt på torr sand 60 meter till berget.
Vi fick in två slingor på 250 meter.
Men det blir tjäle runt första 2 x 50 metrarna 
har solfångare som värmer golvvärmen och tappvattnet men nu hade jag satsat på att värma slingan med tror det ger mer tillbaka.
solvärme ger mycket mer effekt vid lägre temperarurer. Jag har 8 kvadrat och om du kan ha det 60 grader mot söder får du max effekt mitt på vintern när du behöver det som bäst.
Vår solvärme ger 3500 kWh/ år enligt mätaren är lite osäker på om flödena stämmer.
Hur har ni lagt slingorna? Som vanligt med 1 m mellanrum eller tätare, typ slinky? Allt på 1 meters djup?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 28 februari 2017, 18:53:41 »

Jag tror det kan funka, men jag skulle inte sätta in en 12 kW värmepump med så pass liten jordvärmeyta.
Nu går det väl att effektbegränsa de flesta invertervärmepumpar, men det känns lite onödigt dyrt att köpa en inverter som sedan mest skall gå on/off med låg effekt, och aldrig får varva upp när det blir riktigt kallt.
600 meter markslinga till 12 kW kanske går, men en slinkyanläggning borde ju minska effekten med en hel del jämför med en fritt lagd slinga.  dontknow

När det gäller tjälskjutningen har jag ingen aning om det kommer att förfula gräsmattan, solfångarna borde göra att marken tinar, men det är nog inte omöjligt att du kan ha kvarvarande upphöjningar eller sättningar p.g.a. att materialet i marken flyttar lite på sig när den fryser och tinar.
Svårt att veta säkert.
Rickard man lär sig något nytt varje dag  :vad är slinkyslinga  har aldrig hört det förut
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 februari 2017, 17:39:43 »

Hm, intressant. Äntligen någon som tror det kan funka.
Så länge tjälskjutningarna går tillbaka på sommaren, funkar det väl. Kommer mestadels vara gräsmatta över slangarna, vill ju dock ha en fin sådan under sommaren.

Isolera vinden blir ingen stor kostnad då vi ändå funderar på att lägga spånt där, 3000 extra för reglar och isolering är inte så farligt.

Har tittat på NIBE F1255 3-12 kW, CTC GSi 12 och IVT Geo 412C. Det handlar nog mer om vilket företag som är villigt/kan installera jordvärme+solvärme.

Räcker 6 MWh solvärme (6x2 m2 paneler)? Förstår inte varför de ska vara så dyra.
Vad ska jag förvänta mig för kb-in när det är som kallast?

Jag tror det kan funka, men jag skulle inte sätta in en 12 kW värmepump med så pass liten jordvärmeyta.
Nu går det väl att effektbegränsa de flesta invertervärmepumpar, men det känns lite onödigt dyrt att köpa en inverter som sedan mest skall gå on/off med låg effekt, och aldrig får varva upp när det blir riktigt kallt.
600 meter markslinga till 12 kW kanske går, men en slinkyanläggning borde ju minska effekten med en hel del jämför med en fritt lagd slinga.  dontknow

När det gäller tjälskjutningen har jag ingen aning om det kommer att förfula gräsmattan, solfångarna borde göra att marken tinar, men det är nog inte omöjligt att du kan ha kvarvarande upphöjningar eller sättningar p.g.a. att materialet i marken flyttar lite på sig när den fryser och tinar.
Svårt att veta säkert.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 28 februari 2017, 16:19:52 »

Forumet är riktigt bra , det finns dom som har det på ungefär samma sätt
Churchill : I sammanhanget kan du tala om effekten på din VP så har dom något att gå på  , så den inte blir förstor
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 28 februari 2017, 13:11:31 »

Hade ungefär samma förutsåättningar
Hus från 76
900 kvadrat tomt på torr sand 60 meter till berget.
Vi fick in två slingor på 250 meter.
Men det blir tjäle runt första 2 x 50 metrarna 
har solfångare som värmer golvvärmen och tappvattnet men nu hade jag satsat på att värma slingan med tror det ger mer tillbaka.
solvärme ger mycket mer effekt vid lägre temperarurer. Jag har 8 kvadrat och om du kan ha det 60 grader mot söder får du max effekt mitt på vintern när du behöver det som bäst.
Vår solvärme ger 3500 kWh/ år enligt mätaren är lite osäker på om flödena stämmer.

Vi har en elförbrukning på 10200 kWh per år och vi är två vuxna och 2 barn. Satte pumpen i Förådet och kulvert in till bostaden. Det blir så tyst när den inte står i huset.
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 28 februari 2017, 12:27:08 »

Hm, intressant. Äntligen någon som tror det kan funka.
Så länge tjälskjutningarna går tillbaka på sommaren, funkar det väl. Kommer mestadels vara gräsmatta över slangarna, vill ju dock ha en fin sådan under sommaren.

Isolera vinden blir ingen stor kostnad då vi ändå funderar på att lägga spånt där, 3000 extra för reglar och isolering är inte så farligt.

Har tittat på NIBE F1255 3-12 kW, CTC GSi 12 och IVT Geo 412C. Det handlar nog mer om vilket företag som är villigt/kan installera jordvärme+solvärme.

Räcker 6 MWh solvärme (6x2 m2 paneler)? Förstår inte varför de ska vara så dyra.
Vad ska jag förvänta mig för kb-in när det är som kallast?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 februari 2017, 07:16:20 »

Jag skulle nog satsa på en 7-8 kW värmepump och slinkyslingor som du tänker på, tror det kommer att fungera hur bra som helst, lägg inte ut några onödiga pengar på FLM, ventilation eller tilläggsisolering innan du sett hur det fungerar.
Som jag ser det är det enda som kan hända att du får lite tjälskjutning, frågan är hur allvarligt du ser på det?
Solvärmen på våren borde göra att det tinar upp rätt fort även om det skjuter "mycket" under den kallaste perioden på året, och då framförallt sent på vintern.
En värmepump med 60-65% effekttäckning ger ca 97% energitäckning. Så det blir inte mycket tillskott även om du inte kramar ur det allra sista ur marken när det är som kallast ute.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 februari 2017, 21:54:35 »

Ja det är inte gratis att borra i skåne långt till berg rackartyg i backen jord silt plus diverse långt foderrör svindyrt  men mycket vatten då Alnarpsströmen går under , men med det pris som jag fått 100kkr så kan jag köpa 2 st mindre L/V pumpar och köra i duo eller var för sig beroende hur mycket ja behöver och det är bara för borrhålets kostnad ,lutar åt att gräva
PS kanske jag tar en mindre V/V VP liten + en L/v VP
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 februari 2017, 21:50:33 »

Som jag skrev i första inlägget "80 m till berg, så bergvärme är inte aktuellt." En bonde i närheten har en brunn på 80 m och kyrkan borrande nyligen för grundvattenvärme, 70 m till berg.
Ja det är inte gratis att borra i skåne långt till berg rackartyg i backen jord silt plus diverse långt foderrör svindyrt  men mycket vatten då Alnarpsströmen går under , men med det pris som jag fått 100kkr så kan jag köpa 2 st mindre L/V pumpar och köra i duo eller var för sig beroende hur mycket ja behöver och det är bara för borrhålets kostnad ,lutar åt att gräva
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 27 februari 2017, 21:42:55 »

Som jag skrev i första inlägget "80 m till berg, så bergvärme är inte aktuellt." En bonde i närheten har en brunn på 80 m och kyrkan borrande nyligen för grundvattenvärme, 70 m till berg.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 februari 2017, 21:29:02 »

Om du funderar på borra kolla nedan länk så kan du se hur djupt hålen är runt omkring dig
apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html det går att zoma ned på gatunivå
klicka på droppe dricksvatten fyrkant energibrunn
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 27 februari 2017, 21:24:27 »

Takstolarna är 15 cm så om det räcker för ventilationsrör+isolering så går det att dra rören från sidovindarna till vinden. Är inte så sugen på att dra ventilationsrör i rummen på ovanvåningen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 februari 2017, 21:02:22 »

Går det inte dra om befintlig vent till ett gemensamt utsug då bör det kunna ge ca 1 kw om all vent återvinns.
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 27 februari 2017, 20:43:10 »

Oj, ventilationen glömde jag att nämna. Det är självdrag, där jag installerat fläktar som går på låg fart (25 m3/h vardera) på 2 toaletter + tvättstuga. Alla utsug har egna skorstenar. VP kommer att stå i tvättstugan, vad kan man utvinna i energi från 25 m3/h.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 februari 2017, 20:26:53 »

Om huset är från -74 kanske det har mekanisk ventilation och då kan det gå att använda sig av tex en Nibe flm eller liknande och ladda kollektorn hela tiden det tror jag är bättre än solvärme som oftast ger mest när kollektorn behöver det minst. Sen är det så att en lite för klen vp än optimalt inte leder till speciellt många kwh elspets.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 februari 2017, 20:12:45 »

10-12kw är en rätt stor stuga , ska själv kolla för mitt hus i lund 140m2 GV tittar på en ca 7,5 kw
det är ca 5-6 kw VP + el till kompressor 2kw = ca 7kw , i mitt fall säger dom 90m hål  Hålli dig ca100kkr  får se vad det blir har sommaren på mig siktar på att gräva
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 27 februari 2017, 19:36:51 »

Jag söker objektiva synpunkter på följande, då svaret från alla installatörer är Luft-/Vattenvärmepump.

Huset i fråga är ett 1,5-plans från 1974 på 196 m2, uppvärmt med direktverkande el + luft/luft-värmepump från 1994 där avfrostningen inte fungerar. Årsförbrukning 20-21 MWh med två vuxna. Tomt ~800 m2 i Staffanstorp med morängrovlera (lermorän med större andel silt). Vad kan årsförbrukningen vara utan llvp, 25 MWh? 30 MWh? Uppskattad maxeffekt vid DUT 10 - 12 kW.

Planen är att installera vattenburen värme tillsammans med någon form av värmepump. Då jag helst undviker att ha en stor fläkt på gaveln har jag undersökt möjligheten att installera jordvärme. (80 m till berg, så bergvärme är inte aktuellt.) IVT/Nibe rekommenderar 600 m slang för denna förbrukning, men det får helt enkelt inte plats. Efter att ha mätt och räknat kommer jag fram till att jag har ca 250 m2 tillgänglig yta, borträknat 2 m till byggnad och 1 m till tomtgräns. Då borde det få plats 2 x 300 m slang i slinky-läggning i två nivåer, på 2 m respektive 1 m djup. Tanken är att solvärmen ska ge varmvatten och ladda markkollektorn. Jag bör klara maxeffekten vid 20 W/m slang, men hur blir det med energiförbrukningen? Lite räknande med scablonvärden nedan.

Total förbrukning: 25 MWh
Hushållsel: 5 MWh
Solvärme: 6 MWh
Tillförd energi vid COP4 på 14 MWh (25-5-6): 3,5 MWh
Resterande från marken: 10,5 MWh (14-3,5)

Är det hållbart att plocka ut 10,5 MWh energi per år ur ~500 m3 lermorän? Hur länge ligger tjälen? Finns det risk för allvarlig tjälskjutning?
Eller om man vänder på det, hur mycket solvärme måste jag installera för att slippa tjälskjutning? Är det lönt att isolera vinden extra? Byta fönster?

DUT staffanstorp ~-19 °C
Årsmedeltemp 8 °C (Malmö)

Jag vet att detta inte är det mest ekonomiska alternativet, det är tveksamt om det är ekonomiskt över huvud taget. Jag är intresserad av att veta om det är görbart under de förutsättngar som finns.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!