Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Altherma 2008 ställd pÃ¥ bara elpatron, men gjorde han rätt?  (läst 2247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Min Altherma från 2008 mår inte bra (Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A). Det har läckt köldmedium och "allt" i utedelen är sönderrostat enligt serviceteknikern som titade på den.

För att jag ska kunna ha värme och varmvatten gjorde han något för att bara köra elpatronen men jag undrar om det blev riktigt rätt...

Jag har felkod "UA" (Kommunikationsfel) och värmepumpen säger att det hela tiden är 0.0 grader ute. Jag antar att det är att den inte får något temperaturvärde.

Det funkar inte jättebra när temperaturen nu kan förväntas svänga mellan +10 och -10. Just nu är det runt +6 och jag har satt framledningstempen på +34 grader (vilket resulterar i +32) men blir det kallare måste jag alöltså springa till pumpen och justera upp framledningen. Svårt att göra om man är bortrest t.ex.

Finns det inget sätt att se till att den bara kör elpatron men ändå får temperaturvärden från sensorn på baksidan av utedelen?
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Går det att ställa upp kurvan lite, då blir det mera värme, det finns säkert en utegivare som känner tempen och då ska det reglera tempen på framledningen i förhållande till den

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Går det att ställa upp kurvan lite, då blir det mera värme, det finns säkert en utegivare som känner tempen och då ska det reglera tempen på framledningen i förhållande till den

Det är precis det som är problemet, innedelen tolkar det som att den har fått 0.0 grader oavsett faktisk temperatur ute. Jag antar att det inte är något som skickar temperaturvärdena från utsidan - eller så har något gått snett när servicemannen pysslade med maskinen om det är så att utegivaren är kopplad till innedelen.

Jag hade den tidigare ställd på kurva men det hjälper inte om den alltid tycker att det är samma temperatur ute (0 grader).
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Försökte hitta EL-schema men  NADA ,  det finns dom som kan dom här bättre med var utegivaren är kopplad, gÃ¥r det ställa i nÃ¥got manuellt mode

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Jag vet inte om kommunikationsfelet är relaterat till detta, men om det är så att uredel är strömlös och sensorn är kopplad till utedelen lär det inte bli mycket signal in...
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Nej, den är knappast strömlös. Förmodligen har installatören endast hängt av kommunikationskabeln, som då triggar tillskott.

Utetemperaturen försvinner och innedelen måste leverera rumsvärme med en fast temperatur.

Det är en fördel att utedelen är strömsatt, då det finns en trågvärmare på kompressorn. Men är det läcka på förångaren, så lär den kopplas lös och köras till en verkstad, så då saknar det betydelse.



Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Nej, den är knappast strömlös. Förmodligen har installatören endast hängt av kommunikationskabeln, som då triggar tillskott.

Utetemperaturen försvinner och innedelen måste leverera rumsvärme med en fast temperatur.

Det är en fördel att utedelen är strömsatt, då det finns en trågvärmare på kompressorn. Men är det läcka på förångaren, så lär den kopplas lös och köras till en verkstad, så då saknar det betydelse.

Nu hänger jag inte med - utedelen körs ju inte alls nu så vilken nytta gör det om denna trågvärmare får ström? Jag har förresten inget separat uppvärmt tråg under, det är i så fall om den har det inuti.

Beskrivning av felet som ledde till att den nu bara kör elpatron: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=profile;u=17208
« Senast ändrad: 18 januari 2020, 19:03:25 av Prosit »
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Nu hänger jag inte med - utedelen körs ju inte alls nu så vilken nytta gör det om denna trågvärmare får ström?

Nej, precis. Jag insåg det och skrev tidigare att det saknar betydelse.

Citera
Jag har förresten inget separat uppvärmt tråg under, det är i så fall om den har det inuti.

Kompressorns tråg kan liknas med bilmotorns oljetråg. Rekommenderas att skicka på ström till utedelen, ett par timmar innan kompressorstart när det är kallt.

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Alltså:
Servicemannen gjorde något som jag inte vet exakt vad det pga att jag var bortrest,men jag pratade med honom och fick bilder på hur det såg ut i utedelen och det var rostigt. Jag vet inte om han lokaliserade läckan, han hittade inget inne (det luktade mycket från köldmedium) och ute vet hag inte om han faktiskt lokaliserade var det läcker men bedömde att grejerna var sönderrostade. Att det luktade inne menade han kunde bero på att det följer isoleringen runt rören in, vilket jag tycker verkar märkligt, men det kanske är så.

Värmepumpsfunktionen är alltså på något sätt helt bortkopplad så kompressorn används inte så jag inser inte varför det där tråget inne i maskinen skulle behöva vara strömsatt - värmesystemet går nu helt på elpatron och den sitter väl inne?

Hur som helst - det funkar ju inte att köra maskinen så här i längden, om den alltid tror att det är noll grader så måste jag ändra framledningstempen manuellt varje gång utetemperaturen ändras.

Det borde väl gå att få till att den använder utetemågivaren utan att använda värmepump#funktionen?
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Värmepumpsfunktionen är alltså på något sätt helt bortkopplad så kompressorn används inte så jag inser inte varför det där tråget inne i maskinen skulle behöva vara strömsatt - värmesystemet går nu helt på elpatron och den sitter väl inne?

Nej, precis. Jag insåg det och skrev tidigare att det saknar betydelse d.v.s. din värmepump verkar ha gjort sitt och behöver ingen värme till kompressorn.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det borde väl finnas något sätt att stänga av kompressorn utan att bryta kontakten helt med utedelen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Skruvade upp skyddet för eldelarna och tog lite bilder på kopplingsschemat och elektroniken. Lite tajt att komma åt den sidan av maskinen så bilderna blev inte så bra...
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Normalt kan man koppla ur ledningarna till kompressorn ( bara dom som går direkt till kompressorn efter startrelä så den inte kan starta, VP elektronik vet inget utan tror att kompressorn går. Det som skulle kunna hända ev, är att ett larm för låg temp på returen kommer ( om det finns givare för det ) Men det ska regleringen sköta om med att stötta med EL-patronen. Elektroniken tror att kompressorn inte orkar få upp tempen och kopplar in patronen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 405
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!