Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med optimering av lite för stor vp  (läst 11217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #30 skrivet: 22 december 2010, 23:25:33 »
Inte bara positivt, kompressorn får jobba med högre temp långa stunder vilket försämrar COP.
Det gäller att hitta en bra balans mellan antal start/stopp och gradmin.

Sant, tack för påminnelsen. Ibland blir gångtids-fokuset lite stort i min lilla skalle. Lagom är bäst!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #31 skrivet: 22 december 2010, 23:55:35 »
Tjena!

Citera
Inte bara positivt, kompressorn får jobba med högre temp långa stunder vilket försämrar COP.
Det gäller att hitta en bra balans mellan antal start/stopp och gradmin.

Om man ökar diff temp (gradminuter) så får väl pumpen samma snitt temp dvs den får gå lika mycket med låg/lägre temp som den får gå med hög/högre temp dvs verkningsgraden borda vara konstant inom ganska stora "gradminuts" variationer?
Eller är det någon fler parameter som spelar in som jag missar?

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #32 skrivet: 23 december 2010, 09:46:04 »

Om man ökar diff temp (gradminuter) så får väl pumpen samma snitt temp dvs den får gå lika mycket med låg/lägre temp som den får gå med hög/högre temp dvs verkningsgraden borda vara konstant inom ganska stora "gradminuts" variationer?
Eller är det någon fler parameter som spelar in som jag missar?

//Micke


Pumpen går kortare tid vid låg temperatur och längre tid vid hög temperatur. Vid låg temperatur på radiatorerna blir det högre effekt över till att öka temperaturen på vattnet. Det gör att tidsvägda genomsnittet blir högre än medelvärdet av start- och stopptemperatur. COP blir sämre vid större temperaturdifferens start-stopp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #33 skrivet: 23 december 2010, 11:04:45 »
Inte så mycket kallare idag, -31,5*. Jag har hållit vakt vid vp och kan nu med absolut säkerhet säga att tillskottet går in på 2 kW. Tre steg enligt handboken (vid 6 kW max, vilket jag har), fyra steg om 9 kW. Det lär väl knappast bli så kallt att jag får se mer än första steget, men det ter sig rimligt att de återstående är 4 och 6 kW.
aake
« Senast ändrad: 23 december 2010, 11:51:05 av aakeoe »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #34 skrivet: 23 december 2010, 17:53:47 »
Bifogar en bild det är kolumnen tot  add som gäller tillskott  
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #35 skrivet: 23 december 2010, 17:56:42 »
Bifogar en bild från en legionella körning där ser man att det är 6 steg och att vp använt alla
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #36 skrivet: 23 december 2010, 18:19:11 »
Citera
Pumpen går kortare tid vid låg temperatur och längre tid vid hög temperatur. Vid låg temperatur på radiatorerna blir det högre effekt över till att öka temperaturen på vattnet. Det gör att tidsvägda genomsnittet blir högre än medelvärdet av start- och stopptemperatur. COP blir sämre vid större temperaturdifferens start-stopp.

Det låter rimligt!
Är det då pumparnas fabriksinställning som är optimalt eller kan det göras bättre åt ena eller andra hållet baserat på både cop och antalet starter?

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #37 skrivet: 23 december 2010, 19:14:54 »
Re: smurfen 72
Min display och min handbok kanske inte stämmer med den dolda verkligheten, men då må det få vara så. Tack för ditt engagemang.
aake

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #38 skrivet: 23 december 2010, 19:51:13 »
Re: smurfen 72
Min display och min handbok kanske inte stämmer med den dolda verkligheten, men då må det få vara så. Tack för ditt engagemang.
aake

Vart läste du att det skulle vara 3 steg på eltillskott Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #39 skrivet: 23 december 2010, 20:24:27 »
Pumpen går kortare tid vid låg temperatur och längre tid vid hög temperatur. Vid låg temperatur på radiatorerna blir det högre effekt över till att öka temperaturen på vattnet. Det gör att tidsvägda genomsnittet blir högre än medelvärdet av start- och stopptemperatur. COP blir sämre vid större temperaturdifferens start-stopp.

Mao handlar det om att optimera gradminutinställningen efter det man själv tycker är viktigast: COP eller ökad livslängd (om man nu tror att antal starter påverkar kompressorns livslängd).
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #40 skrivet: 24 december 2010, 09:47:59 »
Smurfen72
Du skrev: "Vart läste du att det skulle vara 3 steg på eltillskott"

I min Installatörshandbok, kapitel 5 (elinkopplingar), s.22 finns ett par tabeller där det framgår att vid 3x230V och max tillsats 6kW tillsatsen går in i tre steg och vid max tillsats 9kW i fyra steg.
God Jul!
aake
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #41 skrivet: 24 december 2010, 12:05:19 »
Smurfen72
Du skrev: "Vart läste du att det skulle vara 3 steg på eltillskott"

I min Installatörshandbok, kapitel 5 (elinkopplingar), s.22 finns ett par tabeller där det framgår att vid 3x230V och max tillsats 6kW tillsatsen går in i tre steg och vid max tillsats 9kW i fyra steg.
God Jul!
aake
 

Har du en pump som går på 230v bor du utrikes ? Annars är det 3*400v som brukar användas i sverige är nog därför det skiljer *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med optimering av lite för stor vp
« Svar #42 skrivet: 24 december 2010, 13:14:34 »
Smurfen72

Har inte provslickat på kablarna och lite för kallt och bökigt att ta sig till elcentralen nu. Men i vilket fall så ser tabellen för 3x400V ut på samma sätt. Det enda som skiljer är strömstyrkan på faserna.
Olika generationer på våra värmepumpar?
aake

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!