Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gnisslande cirkulationspump  (läst 3325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gnisslande cirkulationspump
« skrivet: 15 november 2010, 14:06:29 »
Jag postade följande för två dagar sen i avdelningen " VVS, Radiatorer, golvvärme-forum":

Cirkulationspumpen hos mina föräldrar har börjat gnissla högljutt. Den hörs i rummen ovanför. Jag tycker det är väldigt irriterande, men mina föräldrar bryr sig inte.

Vad kan det vara för fel? Kan man förvänta sig att den går sönder snart eller kan den fortsätta att väsnas i åratal utan att sluta fungera?

Den är av märket DAB och installerades tillsammans med en IVT Greenline HT plus C9 för tre år sedan. Den sitter i taket med axeln och anslutningsrören horisontella. Jag har luftat den med luftningsskruven, men det kommer ingen luft och oljudet ändras inte. Den är inte varmare än normalt och verkar snurra med normal hastighet. Den står på hastighet 3. Om jag sänker hastigheten minskar oljudet. På hastighet 1 hörs inget, men det är för långsamt för värmepumpen. Ljudet låter som ett pulserande gnisslande; som om något skrapar i för varje varv av rotorn.

Men jag har inte fått några svar än. Passar den här underavdelningen bättre? En cirkulationspump används ju inte bara tillsammans med värmepumpar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gnisslande cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 15 november 2010, 14:37:11 »
Byt pump... Antingen håller den flera år till, eller så rasar den när det är som kallast i vinter på en helg då det inte går att få tag på en ny.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Gnisslande cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 15 november 2010, 14:57:25 »
Håller med föregående talare. Byt pumpen!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Gnisslande cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 15 november 2010, 17:26:15 »
IVT = 6 års totalgaranti. Omfattar väl även cirkulationspump.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!