Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrvärme till värmepump, vad sparas?  (läst 1208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joaking

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fjärrvärme till värmepump, vad sparas?
« skrivet: 27 februari 2022, 20:36:56 »
Hej

Sitter i en BRF i Malmö, vi har tittat på att skaffa bergvärme istället för fjärrvärme.
Vi har fått lite grövre kalkyler och förslag.
Deras beräkningar från entreprenören säger 70% besparing på uppvärmningen, även i samtal med en leverantör säger de samma ska.

Dvs vi kommer spara 70% av kostanden för uppvärmning.

Jag tycker detta låter mycket, någon som har koll på om det är så i praktiken?

Vi har 1065mhv förbrukning per år med fjärrvärme, vi betalar ca 90öre per kw.
Deras uträknade besparing är 728 MWh/år. El-energi för att driva värmepumpar blir ca 337 MWh/.

Är detta praktiskt att det är så eller det är teoretiska siffror?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fjärrvärme till värmepump, vad sparas?
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2022, 23:26:03 »
Om man dimensionerar en värmepump rätt så blir besparingen i kWh i denna storleksordning.
Men kostnadsbesparingen blir nog inte lika stor, några 90 öre/kWh för elen tror jag inte ni kommer ner till.
Kolla på era elräkningar och elnätsavgifter och räkna ut det rörliga priset på el.
Räkna sen även på hur ev effekttariffer eller fasta nätkostnader påverkas av att ni går över till värmepump?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joaking

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrvärme till värmepump, vad sparas?
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2022, 07:13:23 »
Om man dimensionerar en värmepump rätt så blir besparingen i kWh i denna storleksordning.
Men kostnadsbesparingen blir nog inte lika stor, några 90 öre/kWh för elen tror jag inte ni kommer ner till.
Kolla på era elräkningar och elnätsavgifter och räkna ut det rörliga priset på el.
Räkna sen även på hur ev effekttariffer eller fasta nätkostnader påverkas av att ni går över till värmepump?

Tack, du säger det jag missat att sätta fingret på.
Man sparar mycket på uppvärmningen men inte på ekonomin.
Lätt att blanda ihop detta.

Dels därför jag letar efter någon som gjort denna omvandling och se vad de tjänar på det.1

Nee, vi betalar nog mer i snitt 1.6kr/kwh? här nere under vintern, då blir besparingen mycket mindre.
Jag ska ta ett samtal till EON, de vill ju att man behåller fjärrvärmen så de kanske ger ett kostnadsförslag på fjärrvärmen :)

F_E

  • Gäst
F_E
SV: Fjärrvärme till värmepump, vad sparas?
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2022, 11:35:00 »
Hej Joaking. Det är alltid bra att se över energilösningen, men jag har ett par inspel jag tycker att du ska kolla på. Är det inget som oroar dig så tycker jag att ni ska gå vidare och ta in offerter.

Kalkylerna från värmepumpsföretagen är alltid "best case scenario". Det finns många saker som kan försämra kalkylen;
1) framledningstemperatur - vad har ni för system i huset, är det små radiatorer eller små rör fram så kommer du att behöva hålla hög framledningstemperatur och då tappar värmepumpen verkningsgrad. Angivna COP (effektiviteten) är ofta satt på moderna lågtempererade system, här glänser värmepumpen.
2) dimensionering & spetslast - ofta dimensionerar man värmepumpen för att ta baslasten, och så räknar man med att resten tas av spetslast. Kolla hur stor del av effekten som värmepumpen ska täcka. Tänk på att EON har en speciell prislista för spetslast där det kan bli dyrare med fjärrvärmen än vad du är van vid. Detta måste tas med i en offert. Vid eventuella driftstörningar på värmepumpen blir fjärrvärmekostnaden hög i flera år framöver.
3) kapitalkostnader - när man räknar med att spara 70% så talar man bara om driftskostnaderna. Eftersom man bara köper 1/3-1/4 av energin (drivel) så blir ju kostnaden låg, men på det tillkommer en större investering och de kapitalkostnader som det medför. En värmepumpsinvestering ska amorteras på kanske 25 år (sen behöver den eventuellt bytas ut) och ofta kräver det viss återinvestering under tiden. Dessutom så tillkommer ju ränta (eller alternativkostnad om ni inte behöver låna, dvs vad kunde de pengarna gått till istället).
4) Underhållskostnader - eftersom ni äger värmepumpen själva så bär ni risken för större kostnader. Det finns mer som kan gå fel än på en värmeväxlare. Detta medför också större arbetsbörda för en styrelse om det strular.
5) Risk i Elpris & räntor - värmepumpar har varit förmÃ¥nligt länge när tekniken blivit billigare, och elpriser och räntor legat rekordlÃ¥gt. Men elpriset har varit högt senaste vintern och med dagens geopolitiska utveckling finns det risk för höga elpriser framöver ocksÃ¥. OvanpÃ¥ det har riksbanken flaggat för högre räntor och inflationen är hög. Se till att kolla pÃ¥ risken i en offert. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!