Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HE12DKE som poolvärmare  (läst 2212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HE12DKE som poolvärmare
« skrivet: 27 december 2012, 22:00:24 »
Hej
Jag har en Panasonic HE12DKE "över" och tänkte kolla med expertisen här på forumet om följande är möjligt:
Installera ute och inne del som vanligt men dra gasen till en värmeväxlare av typen som används i pool värmepumpar(titanrör i plaströr).
Min ide är att lura utedelen att producera energi men istället för att värma luften så värmer man poolvatten.
Kanske man kan flytta temp sensorerna i innedelen till något strategiskt ställe som mäter vattentempraturen?

Poolen som ska värmas är på ca 30m3 så 7,7Kw borde räcka.

Jag har en ganska klar bild hur det ska se ut rent praktiskt men frågan är HUR pumpen reagerar om man gör på detta sätt. Får den fnatt eller kör den på i tron om att den värmer som vanligt?
Jag vet att för nÃ¥got Ã¥r sedan sÃ¥ fanns det en firma i norr som byggde om luftvärmepumpar till luftvatten men jag greppade aldrig hur dem gjort med "styrningen" om tex fläktmotorn  och annat var med i lÃ¥dan där man placerat värmeväxlaren.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: HE12DKE som poolvärmare
« Svar #1 skrivet: 27 december 2012, 22:40:02 »
Hej
Jag har en Panasonic HE12DKE "över" och tänkte kolla med expertisen här på forumet om följande är möjligt:
Installera ute och inne del som vanligt men dra gasen till en värmeväxlare av typen som används i pool värmepumpar(titanrör i plaströr).
Min ide är att lura utedelen att producera energi men istället för att värma luften så värmer man poolvatten.
Kanske man kan flytta temp sensorerna i innedelen till något strategiskt ställe som mäter vattentempraturen?

Poolen som ska värmas är på ca 30m3 så 7,7Kw borde räcka.

Jag har en ganska klar bild hur det ska se ut rent praktiskt men frågan är HUR pumpen reagerar om man gör på detta sätt. Får den fnatt eller kör den på i tron om att den värmer som vanligt?
Jag vet att för nÃ¥got Ã¥r sedan sÃ¥ fanns det en firma i norr som byggde om luftvärmepumpar till luftvatten men jag greppade aldrig hur dem gjort med "styrningen" om tex fläktmotorn  och annat var med i lÃ¥dan där man placerat värmeväxlaren.

Eksempel her: http://www.byggebolig.no/luft-vann-varmepumpe/ombygging-varmepumpe-fra-luftluft-til-luftvann/msg260903/#msg260903
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: HE12DKE som poolvärmare
« Svar #2 skrivet: 28 december 2012, 10:03:37 »
Funkar bra att ansluta en titanväxlare, finns att köpa hos vissa poolförsäljare.
Ta bort kretskort i utedelen och köra kompressor via kontaktor och en termostat.
Högtryckspressostat kan vara ett bra skydd.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: HE12DKE som poolvärmare
« Svar #3 skrivet: 31 december 2012, 07:16:13 »
Ner med kondensorn i ett kärl med glykolblandning o sen en gummiimpeller på fläktmotorn som drar runt det vattnet via plastslang i poolen? Sen behöver man inte bry sig om det skulle bli minusgrader heller. :)

Lite mer seriöst kanske. :) Vad kostar en titanvvx? Man kan ju hitta poolpumpar för sjutusen så om man inte fixar värmeväxlingen billigt blir det svårt med budgeten?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!