Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Täckning av gjutna bottenplattor över vintern?  (läst 8406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Orust/Bohuslän
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
Täckning av gjutna bottenplattor över vintern?
« skrivet: 18 augusti 2010, 17:44:06 »
Det här hör väl kanske inte hemma i det här forumet men ifall det är nÃ¥n som kan det här är jag naturligtvis tacksam för svar!  :)

Har två gjutna bottenplattor(för hus & garage) som kommer att stå över vintern. Garage byggs nästa år och huset året därpå. En del säger att jag måste täcka plattorna men det är både bökigt och frågan är om det ger något. Har 50% frysskydd i golvvärmeslangarna. Kommer sannolikt ha klinkers i hela garaget och en blandning av klinkers och parkett i huset. Plattorna vilar på 60cm sprängsten + 15 cm makadam.

Vad skulle kunna hända när det blir kallt i vinter?

/Thommy

* 500 liters Strömsnäs Acktank med solslinga
* 60(4*15) Sfinx heatpiperör
* 9kW Relek El-patron
* Nibe F2120-12 mot tank
* Styrning Nibe SMO 40
* Systemair FTX VR400 DC i huset
* Utedusch med varmvatten från tank
Värmeanläggningen värmer 70m2 garage med golvvärme och 125m2 hus med golvvärme via kulvert på Orust. Byggt 2012.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Täckning av gjutna bottenplattor över vintern?
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2010, 18:10:55 »
Inget kommer att hända med plattorna undervintern, betongplattor klarar kyla utmärkt när väl betongen brunnit, det kan ta nÃ¥n vecka beroende pÃ¥ vilken betongblandning man använder. Det som kan orsaka skador är om det stÃ¥r vatten i nÃ¥tt rör, golvbrunn el dyl. har man rör i platan brukar man blÃ¥sa med tryckluft för att tömma rören (vatten avlopp mm)  och sedan plugga. Har man nog mycket frysskydd i rören funkar även det. En gammal men väl fungerande metod är att täcka med halm dÃ¥ slipper man fÃ¥ tjälen under plattan, täck halmen med pressening, samt skotta pÃ¥ sÃ¥ mycket snö som möjligt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Täckning av gjutna bottenplattor över vintern?
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2010, 18:13:05 »
Jo! Det kan visst hända saker! Vatten stående på ytan kan orsaka ytliga frostsprängningar, upp till en centimeter betong kan spräckas loss fläckvis från ytan. Har själv varit med om det i ett ej färdigbyggt garage där det regnade och snöade in genom öppningen för ett fönster. Det blev även under hjulen där vi haft bilar stående, men det kan nog delvis skyllas på att vanlig betong inte tål salt och vatten i kombination särskilt bra heller.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Täckning av gjutna bottenplattor över vintern?
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2010, 19:19:04 »
Om det är riktigt gjort så är det inget problem för plattan att stå otäckt. däremot rörgenomföringar bör kollas över.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Täckning av gjutna bottenplattor över vintern?
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2010, 20:24:05 »
Det är rätt vanligt att man gjuter plattor på hösten och låter dom stå över vintern utan problem, det är mycket vanligt att man gjuter stommar på höst och vintern och sätter utfackningsväggarna många månader senare det innebär ALDRIG några problem. Problem kan man få av salt på "fel" betong, av att använda "fel" betong om det är minusgrader, problem kan man även få om man inte ser till att vibrera LAGOM. Att gjuta med ett bra resultat är inte bara att hälla ut lite betong i en form.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad thojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Orust/Bohuslän
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Täckning av gjutna bottenplattor över vintern?
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2010, 20:37:02 »
Kanon, tack alla för era synpunkter.

Plattorna gjöts i maj och alla rör är noggrant igentejpade med silvertejp, vattenlÃ¥sen utplockade i avloppsbrunnar och som som sagt frysskydd i golvvärmeslangarna. I och med att det är 75 cm dränerande material under plattorna borde det väl inte kunna bli nÃ¥gra tjälskador heller.   

Har känts som jag mer mekaniskt fått råden att täcka plattan och när jag ifrågasatt det hela tycker jag inte att jag fått tillräckligt bra svar.

Jag skippar täckningen. 
* 500 liters Strömsnäs Acktank med solslinga
* 60(4*15) Sfinx heatpiperör
* 9kW Relek El-patron
* Nibe F2120-12 mot tank
* Styrning Nibe SMO 40
* Systemair FTX VR400 DC i huset
* Utedusch med varmvatten från tank
Värmeanläggningen värmer 70m2 garage med golvvärme och 125m2 hus med golvvärme via kulvert på Orust. Byggt 2012.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!