0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Redan med en 10 kW värmepump ligger du på gränsen till vad som kan hanteras med ett borrhål, kollektorn blir för lång om du borrar mycket mer än 200 meter, och du behöver då två borror
Detta talar definitivt för att en lösning med arbetstank vore att föredra i ditt fall, och då blir den reella fördyringen för en extra borra och en större pump inte lika svårt att räkna hem.
En optimal anläggning för dig (baserat enbart på det vi sett i dessa inlägg) vore en 12-13 kW värmepump, Borra 2 X 125 meter borra (aktivt djup), arbetstank på 300-500 liter, med en extern snål cirkpump som matar husets uppvärmningssystem.
En snikvariant för dig skulle kunna vara en 10 kW värmepump, och en borra som ger dig runt 450 meter kollektor totalt. I en sån anläggning skulle du kunna använda din nuvarande tank som volymtank
Till saken hör att pga en "strulig" tomt är två borror inte ett alternativ, samt att KB-slangen kommer behöva ledas ca 15 meter i ytläge (utomhus och inomhus) från borran till pannrummet.
Vad är ytläge i det här fallet?
Lexus, kan man dra 50 mm slang fram till kollektorn, eller drar man alla fyra slangarna in i huset på en 4X32-kollektor?
Jag tror att både jag och Roland har bortsett från luft/vatten-värmepumpens tillskott i och med att frågeställaren noterar att förbrukningen blir lägre när den stänger av sig, men visst, här finns en osäkerhetsfaktor, den kan ju ge en skaplig COP när det är varmare ute.
12-16 skulle jag föreslå med tank. tänk på att ta till hålet för utaget av pool sommar tid.cocacola
tänk på att ta till hålet för utaget av pool sommar tid.cocacola
Roland, du frågade om vi ämnar ha samma temperatur inne efter installationen; svaret är att vi hoppas kunna hoppa upp en eller två grader -- vi hade 19-20 i vintras pga mina paniska försök att sänka elkostnaden; siktar på 20-21 som mål.
Personligen, snål som jag är, hade jag nog gått på 10 kW alternativet, men förberett med avstick för en tankmontering, eller i vart fall gjort rördragningen på ett sätt som gjort det möjligt att enkelt docka in en arbetstank om det visar sig nödvändigt.Med en 10 kW värmepump borde du inte få så stora problem med många start/stopp om du kan få till flödesbalansen i hela huset så bra som möjligt.Risken som jag ser det är att de olika delarna i huset har ett så skiftande värmebehov, sett över året, att det blir dålig komfort, eller en massa justerande i takt med årtidsväxlingarna.En volymtank på 100 liter kanske gör dessa problem lite mindre, men en arbetstank är ju egentligen det enda som säkerställer att du kan köra med valfritt effektuttag i de olika "klimatzonerna" i huset/garaget.Ett kompromissförslag är ju även att köpa en 10-12 kW värmepump och använda din befintliga tank som arbetstank.Troligen får du extremt lite tillskott med en 12 kW värmepump.Om Roland och jag räknat rätt så blir det väldigt lite tillskott även med en 10 kW värmepump, och väljer du en 10 kW värmepump från t.ex IVT, Thermia eller Wiessmann (som har högre uteffekt än Nibe vid 50°C) blir det nog bara runt 100 kWh eltillskott/år, vilket är småpotatis i det stora hela.Skall du jämföra Nibe med de andra skall du nog helst titta på en 12 kW Nibe 1245.Kan du inte få bra betalt för din gamla tank så tycker jag att du skall använda den som arbetstank i ditt kommande system.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?productGroupId=144&productTypeVersionID=318&productTestId=1075&tab=2
Där ser man jag leta infon på respektive tillverkares hemsida. Det man kan konstatera är att trots att Nibe har ca 10% bättre cop så lämnar den så pass mycket lägre effekt så den kommer att behöva mera elspets sen vilken som ger störst besparing ?
det jag menar är bara att man inte kan lita blint på tillverkarnas "kW-stämpel"
Avgiven effekt 11,82 / 11,15 kW Enligt EN 255 för köldbärare in / värmebärare ut vid 0/35 °C samt 0/50 °C. Driveffekt för cirkulationspumpar är ej medräknad.
Avgiven effekt 10,2 kW Vid B0/W35 enligt EN 14511 (inklusive cirkulationspumpar).
Vad har dom sagt?
Utan att ha tittat på ditt befintliga system gissar jag att beräkningen ligger på ca 12 lpm.
Om stammarna bara är väl dimensionerade borde det inte vara en omöjlighet att köra flöden som är högre än 20lpm i ditt system, men som sagt, det är sånt som den som räknar på jobbet skall ha koll på.
rätt övertygad om att du överskrider max rekomenderad flödeshastighet med en 12 kw värmepump
Har du lika många tillopp och retur rör som radiatorer i huset?
Det såg ut som det satt någon trimventil på varje rör.
köper man en bil tex . då ska allt fungera ,, hade det vart samma prestanda fel på en ny bil som massor med värmepumpar som installeras hade folk vart helt galna .Tänk er att inte kunna köra en bil hela vägen ,, du måste stanna efter halva vägen för bilen larmar om risk för kokning tex.. (vp stannar på hysteres på grund av hög avikelse från börvärde) Full värme i bilen eller ingen alls. Idag är det så fint i många lite större bilar att det regleras per säte. men förslagen som förespråkas i dom egna hemmen är samma temp överallt.. Det blir som att installera en tyrann i pannrummet . tyrannen bestämmer inomhustempen istället för fastighetsägaren .. När sen familjen sätter sig i bilen ja då ska föraren ha 23. barnen passageraren 21 och då är alla nöjda cc
vilket stycke ska han ta med en nypa salt.
När en VVS ingenjör dimensionerar ..på ett 12 cu rör är flödet anpassat för ett effekt utag i 20° graders delta 1420 watt.. 10° 710 watt vid såna här tillfällen kan man inte bara titta på temperaturen .man måste se hela kedjan i distributionen
Om man får ut 1420 W vid en viss vbf och med 20 graders deltaT, och sedan ökar flödet så att deltaT blir 10 grader med bibehållen vbf så måste ju den avgivna effekten öka, inte minska.Eller tänker jag fel?
det verkar som om kunden avser köra med termostater, jag har i alla fall inte sett att det framförts en motsatt uppfattning
Min ena närmaste granne har bergvärme, också den enda på hela gatan som har alla fönster öppna på södersidan, tror att deras värmesystem INTE fungerar som det ska!! "Får nog snart reda på deras årsförbrukning"Men det är känsligt för folk att inse eller så förstår dom inte att deras värmesystem är kasst i förhållande till vad dom betalat!!! Jag skulle garanterat lagt ner några kronor extra, än att investera i ett halvbra system
Kolla också på de olika tillverkarnas uteffekter, Nibe som kör med kolvkompressor har lite lägre uteffekt vid 50°C framledning på sin 10 kW VP än vad t.ex. IVT, Thermia eller WIESSMANN har på sina 10 kW värmepumpar.En 12 kW Nibe är rätt lik en 10 kW IVT eller WIESSMANN.