Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera avfuktaren själv?  (läst 24776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Efvert Silfermjell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #15 skrivet: 10 november 2005, 20:44:35 »
Hm...har lite funderingar ang. placeringen av luckan till min krypgrund som är placerad i en garderob i sovrummet. I morgon skall jag hämta avfuktningskitet i Mölndal och nästa helg monterar vi in prylarna.
Problemet är att när man går in i sovrummet luktar det ju lite skumt och om man öppnar garderoben så luktar det ännu skummare. Min fundering är om det verkligen kan minska lukten i och med installationen av avfuktaren? Undertryck skall visst minska risken för lukt in i bostaden sägs det?
Är det genomförbart att flytta luckan till en annan plats i huset? Eller ännu bättre utsidan av huset? Ingen del av grunden ligger ovan jord.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #16 skrivet: 13 november 2005, 00:04:24 »
Om jag vore i dina kläder skulle jag avvakta, du lär ganska snart känna om lukten avtar eller förvinner tack vare avfuktaren.

Jag satsar en slant på att det blir betydligt bättre ganska snart för att sedan sakta men säkert bli helt bra.

Lycka till och hör gärna av dig med rapporter framöver.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #17 skrivet: 16 november 2005, 13:35:39 »
När du ska sätta tillbaka luckan så täta allt du förmår, inge bra att få in luften från krypgrunden i huset.
Det är det sista man vill ha. Den bär med sig div otrevligheter.

Går det få till en "yttre" lucka istället så är det mycket bra, men oftast går det ju inte!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Efvert Silfermjell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #18 skrivet: 17 november 2005, 20:45:42 »
Jo luckan går att sätta tillbaka, det är först en spånskiva sedan lite isolering och därefter ytterligare en lucka. Ovanpå detta läggs garderobsbotten.

För tillfället har jag kommit så långt att jag var nere och hämtade anläggningen på Anticimex. Jag valde att köpa spiroprylarna på hemmaplan då jag får prylarna hemkörda samt att jag får bra priser eftersom jag tillverkar ventilation i verkstad.
Notan för avfuktare och kontrollpanel blev till slut 24 250:-, till detta kommer spiro för 500 hundringen och el.
Totalt ca: 26500:-

Samtliga ventiler (utom en förstås) är nu tätade med fogskum och frigolit och avfuktaren upphängd på väggen. Imorgon skruvar jag upp spirot och startar igång avfuktaren. Det skall bli spännande att se vad det för med sig.

Det har varit betydligt enklare att genomföra projektet än vad jag först befarade. Totalt kanske 15 timmar har spenderats där nere i avgrunden innan allt är klart. Till min fördel har jag haft en "takhöjd" på 145 cm, vilket jag förstår att inte alla har.

Jag kommer även att lyfta på lite takpannor och lägga in ventiler samt ta upp två ventilationshål på övervåningen imorgon. Huset fick nya fönster av de förra ägarna och det har medfört att luften mer eller mindre står helt still.
Utöver detta kommer jag installera en fuktstyrd paxfläkt i tvättstugan och på Tisdag får jag min luft/luftvärmepump av märket Sanyo installerad as well.
Fick för övrigt denna pjäs ca 4000:- billigare än om jag hade köpt den av Ahlsell (utan kundrabatt) genom att grannarna på gatan gått ihop och köpt en större mängd luftvärmepumpar. Bra grannar med andra ord!

Förmodar att detta kommer få igång cirkulationen i huset och att fuktig luft evakueras.

Helt klart har det varit värt att göra jobbet själv eftersom det förmodade utgÃ¥ngspriset lÃ¥g pÃ¥ 45-50000 med installation. 15 timmar med pannlampa har besparat mig en luftvärmepump. 

Utloggad Efvert Silfermjell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #19 skrivet: 20 november 2005, 21:59:22 »
Nu har avfuktaren tuggat på i två dagar och om jag inte lurar mig själv så känns det redan bättre vad gäller lukt. Kommer med största sannolikhet att flytta nergången till grunden genom att plugga igen nuvarande lucka och flytta eländet till under trappan som leder mot övervåningen. Ett utrymme som idag inte är något annat än "utrymmet under trappan". Det ger utrymme att göra en riktigt genomtänkt entre´till grunden.

Utloggad Efraim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #20 skrivet: 27 november 2005, 19:25:07 »
Rickards idé om ett självbygge kan vara att lura sig själv. Som jag förstått TrygghetsVakten tar den hänsyn till mer än fuktnivåen, t ex temperatur och hur lång tid det varit en viss fuktighet. Om man använder en enkel hygrostat så får man säkerligen mycket högre energiförbrukning. Jag har inte provat och jämfört själv men det kanske någon i panelen gjort? Om energikostnaderna blir högre så sparar man snabbt in den extra kostnaden för TrygghetsVakten. Jag håller dock med om att trygghetsvakten borde kunna vara billigare, borde väl kunna kosta som en kabel plus termostat och lite mer?

Jag har förresten bytt ut en sorbtionsavfuktare mot TrygghetsVakten och är nöjd med det beslutet, varför tycker du sorbtionsavfuktaren är bättre?



Till de som funderar på trygghetsvakten vill jag tipsa om självbygge.

Golvvärmekabel på 400 W + hygrostat = klart.

Kanske nåt för mig?  ;)

Jag tror dock mer på sorbtionsavfuktare, speciellt om man redan drabbats av problem med lukt och/eller mögel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #21 skrivet: 28 november 2005, 00:17:09 »
Citera
varför tycker du sorbtionsavfuktaren är bättre?




Citera
Citat från: Rickard skrivet 09 november 2005, 11:59:27
Till de som funderar på trygghetsvakten vill jag tipsa om självbygge.

Golvvärmekabel på 400 W + hygrostat = klart.

Kanske nåt för mig? 

Jag tror dock mer på sorbtionsavfuktare, speciellt om man redan drabbats av problem med lukt och/eller mögel.

Jag anser att en krypgrund bör ventileras, nåt som inte görs med en trygghetsvakt.

Utan ventilation/undertryck under huset finns risk att ev. "jordlukt" letar sig in i huset och förpestar tillvaron.

Men det är ju min uppfattning, andra kan ha en annan uppfattning i denna fråga även om jag anser att det är rätt så självklart att en krypgrund behöver ventileras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Efvert Silfermjell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #22 skrivet: 09 december 2005, 15:36:02 »
SÃ¥där, dÃ¥ har man haft Anticimex hemma för att kontrollera installationen. Inga som helst problem och en imponerad arbetarjobbare som bara hade att sätta sig i bilen igen och tänka att "om alla vore lika sugna pÃ¥ att göra detta jobbet själv sÃ¥ skulle jag snart vara arbetslös" hela vägen till Mölndal  *roflmao*
Fick förresten prisförslag från en lokal elektriker ang. eldragning till avfuktaren (förlängningskabel med jordfelsbrytare användes tillfälligt). Det skulle kosta ca 2500 spänn att dra el till grunden samt att fixa 4-5 elrelaterade installationer utöver detta.
Anticimex debiterar 5000 spänn enbart för att installera el till grunden.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #23 skrivet: 12 december 2005, 07:21:30 »
Jag anser att en krypgrund bör ventileras, nåt som inte görs med en trygghetsvakt.

Utan ventilation/undertryck under huset finns risk att ev. "jordlukt" letar sig in i huset och förpestar tillvaron.

Men det är ju min uppfattning, andra kan ha en annan uppfattning i denna fråga även om jag anser att det är rätt så självklart att en krypgrund behöver ventileras.

Rickard, här är en link till ett gäng som är av annan åsikt: http://www.advancedenergy.org/buildings/knowledge_library/crawl_spaces/pdfs/To%20Vent%20Or%20Not%20To%20Vent.wmv

Här har man dock satsat pÃ¥ att täcka in alla ytor som har nÃ¥gon som helst kontakt med fuktvärlden utanför. Klimatet där testet är utfört är säkert rätt annorlunda än vad vi fÃ¥r stÃ¥ ut med.  :)

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #24 skrivet: 14 december 2005, 08:17:11 »
Undrar hur det skulle se under plasten och uppåt på kantbalkarna om det funnits sporer av hussvamp på marken innan de plastade in....?

Jag är rädd för att husvampsporer som finns under plasten kan leta sig uppför kanbalken och in i husets träkonstruktion om man plastar in kantbalken.

Jag vet att anticimex gör på detta sätt, men jag ifrågasätter ändå det vettiga med det förfarandet.

Jag kan själv se att det finns mögel under min plast under vissa tider av året, om mögel kan växa till så kan förmodligen även svamp göra det.

Själv har jag löst det genom att :

1. Sluta med plasten några centimeter innanför kanbalken.
2. Ventilera/avfukta krypgrunden för att säkerställa att kantbalkarna är torra och inte erbjuda tillväxtmiljä för varken mögel eller svamp.

Den ventilation som sker vid en installation av sorbrtionsavfuktare är i de flesta fall betydligt mindre än med ventilation genom gluggar i grunden, detta faktum ser till att krypgrundens fuktbelastning minskar jämfört med en "normalt" gluggventilerad krypgrund.
Den fukt som trots allt ventileras in i krypgrunden tas lätt om hand av sorbtionsavfuktaren.

Den anledning som jag tidigare framfört vara skälet till att man bör ventilera/sätta krypgrunden under undertryck är att man skall kunna undvika att få in eventuellt dålig lukt som finns under huset till bostadsytorna.

Plasten är diffussionstät, men inte lukttät, så en inplastad krypgrund, där mögel finns/har funnits på marken eller i organiskt material på/i marken kommer inte att bli luktfri även om man installerar trygghetsvakten eller annan anordning som inte inkluderar ventilation/undertryck av utrymmet.

Man kan alltså säga att jag håller med de som utfört testen, med en oventilerad krypgrund fås mindre fuktproblem, men luktproblemen åtgärdas inte.
Några luktproblem berördes inte i den film du länkat till.

Som tidigare sagt är detta min uppfattning, och jag kan ha fel, men jag står för den ändå.
Om jag kan bli överbevisad om att jag har fel så kan jag dock ändra mig.
Denna film anser jag stödjer min teori i de delar den avhandlar, alltså fuktbelastningen minskar med minskad ventilation.
Luktproblematiken berörs dock inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Installera avfuktaren själv?
« Svar #25 skrivet: 14 december 2005, 12:05:48 »
Mögellukt gÃ¥r rakt genom tex betong... 
Vi har otaliga exempel på från "sjuka hus" saneringar, där det efter sanering var helt ok nån månad men sen kom problemen tillbaka.
Ingen förstod det här i början men man konstaterade att lukten trängde ned i betongen. Man ersatte det "skadade" flytspacklet  mot nytt sÃ¥dant trodde alla att det var löst.
men så icke!! Så nu efter sanering så ventileras golven i alla våningar med undertryck under en rillad plastduk tex Platon...


Har man lukt i krypgrunden, ska man fundera noga kring vilken lösning som är bäst för att undvika luft/luktvandring från krypgrunden till rumsluften..
Lika om man har radon i marken...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!