Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HGW snabbare på Thermia + Högtryck larm  (läst 1302 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad busaheppe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HGW snabbare på Thermia + Högtryck larm
« skrivet: 12 december 2019, 08:12:31 »
Fundering/fråga

Har en Thermia G3 bergvärmepump kopplad till extern tank att arbeta mot. Tog det för att vi har ett badkar som ibland skall fyllas. Tidigare tyckte jag HGW funktionen slog igång vid större tappningar, men nu senaste gångerna verkar vanlig drift körts. Har för mig att man såg på displayen när HGW funktionen arbetade.

Har ändrat kurva (36) och knäckt den så att den i princip blir en kurva (31) vid (-5) minusgrader då jag tyckte det blev onödigt varmt då - men gärna har varmare golv vid 0-10 plusgrader. Har svårt att tänka mig att detta skulle påverka HGW funktionen. Likaså kan väl inte ut/returtempen (max/min) på golven spela roll för HGW?

Min första fråga är hur jag kan få HGW:n att slå igång snabbare vid de tillfällen jag gör slut på tappvattnet i tanken?  help

Min andra fråga är hur man kan göra för att minska de 1-2 högtryckslarm man kan få under hösten/våren. Oftast när tempen ute går från tex -7 till +5 ganska snabbt då detta skett. Jag har luftat och trycket i  röda lilla expansionstanken är normalt runt 1 bar.  help

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: HGW snabbare på Thermia + Högtryck larm
« Svar #1 skrivet: 12 december 2019, 10:29:20 »
Minska starttemperaturen för vv så ”används” hgw mera. Men tappar du för mycket vatten så gör den ju en ren vv körning.

Jag får endast hgw vid kallt ute. Har för låg framledning så blir ingen temperatur i hgw.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HGW snabbare på Thermia + Högtryck larm
« Svar #2 skrivet: 12 december 2019, 20:36:47 »
Min andra fråga är hur man kan göra för att minska de 1-2 högtryckslarm man kan få under hösten/våren. Oftast när tempen ute går från tex -7 till +5 ganska snabbt då detta skett. Jag har luftat och trycket i  röda lilla expansionstanken är normalt runt 1 bar.  help

Dessa beror på att flödet i systemet stryps av nått?
Aktiva termostater?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad busaheppe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HGW snabbare på Thermia + Högtryck larm
« Svar #3 skrivet: 14 december 2019, 14:10:11 »
Dessa beror på att flödet i systemet stryps av nått?
Aktiva termostater?

Jag har allt kopplat till golvvärme på samma våning som pumpen. Alla flöden på max på fördelarna. Inga termostater.
Det enda jag skulle kunna misstänka isf är ju cirkulationspumpen. Kanske skulle prova öka den till max.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!