Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spara el men behÃ¥lla varmvatten (EcoEl/EcoAir)  (läst 569 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

F. Julmust

  • Gäst
F. Julmust
Spara el men behålla varmvatten (EcoEl/EcoAir)
« skrivet: 07 februari 2024, 09:36:30 »
Hallå,

Jag försöker (som många andra) spara lite el i dessa tider. Efter att ha läst på här på forumet så har jag gjort en del förändringar. Jag har satt övre elpatron till 0, då den hela tiden gick in, även vid plusgrader ute. Effekten blev såklart mindre varmvatten, så jag har försökt höja börvärde i nedre pannan och härmat erp:s inställningar som jag läst i gamla trådar. Dock är det fortfarande för lite varmvatten. Dessutom när tempen sjunker ute så verkar inte VP riktigt hinna med och t.ex i morse låg övre Panna på 35(45) och Panna nedre på 33(47). Duschande familjemedlemmar missnöjda...
Däremot hålls huset varmt och bra, vi har temp mellan 20-21 vilket vi vill ha.

En idé jag har nu är att slå på elpatron igen men sänka övre pannans börvärde så mycket att den aldrig går igång utan når sitt värde bara av VP, sen använda endast extra VV för att slå på patronen. Finns det något övrigt problem med att göra så?
Eller om det finns något annat alternativ som funkar för andra som vill minska sin förbrukning men slippa isduschar?

Hus: 190kvm i Halland. EcoEl/EcoAir 107.

Inställningar
Produkt EcoAir
Värmepump tillåten
Rumsgivareja
Elpanna c45
Elpanna max kW0.0
Elpanna nedre c60
Elpanna nedre kW6
Fördr shunt40
Huvudsäkring A20
Extra VV min30
Extra VV elpanna c60
Min utetemp c-15
Max framledn c55
Min framledn c23
Huskurva
Lutning40
Justering-5
Sommardrift16
VP max c55
VP min40
Stopp hetgas120
Diff start/stopp c7
Startfördröjning10

Historisk driftinfo
Drifttid 24h12:42
Starter /24h17

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Spara el men behålla varmvatten (EcoEl/EcoAir)
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2024, 09:48:34 »
Om du stänger av el-patronen till övre tanken pÃ¥ vintern sÃ¥ finns det en klar risk för att värmepumpens funktion äventyras och den kan frysa ihop till en igloo och haverera helt. T.ex. avfrostningen behöver värme för att kunna fungera som den ska. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

F. Julmust

  • Gäst
F. Julmust
SV: Spara el men behålla varmvatten (EcoEl/EcoAir)
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2024, 10:16:49 »
Hej Josth,
Det svaret förvirrar mig lite, jag trodde VP bara jobbade mot nedre panna och att elpatron i övre panna endast var spetsvärme för varmvatten. Övre pannans elpatron kan väl inte förväntas värma nedre pannan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spara el men behålla varmvatten (EcoEl/EcoAir)
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2024, 12:15:02 »
Shunten kan ta värmen från övre delen, för att värma huset, om så behövs, och vid avfrostning så kan det behövas.
Om man stänger elpatron på detta viset så bör man ha stenkoll på att värmepumpen funkar som det ska, finns många fall där grejerna frysit sönder när man stängt av elpatron och sen inte hållit koll.
Men du kanske inte behöver 6 kW på övre pannan, kanske räcker det med typ 3 kW?
Du har 45 C på elpannan idag, prova gärna ett lägre värde, men var beredd på att det finns ett lägsta värde som funkar, sen blir varmvattnet kallt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

F. Julmust

  • Gäst
F. Julmust
SV: Spara el men behålla varmvatten (EcoEl/EcoAir)
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2024, 13:36:01 »
Ja okej då är jag med. Men då tänker jag att jag sätter igång patronen igen (testar 3kW). Men sen sätter jag ner övre pannan till 30 t.ex, tillräckligt för att förhindra att systemet fryser om det krisar, men lågt nog för att den vid normal drift inte ska behöva gå in (eftersom nedre pannan har minsta börvärde på 47). Sen schemalägger jag Extra VV, som då kommer värmas av elpatronen, samt trycker på VV vid behov.

Låter detta vettigt och energisnålt utan att äventyra VPn?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spara el men behålla varmvatten (EcoEl/EcoAir)
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2024, 15:20:09 »
Ja okej då är jag med. Men då tänker jag att jag sätter igång patronen igen (testar 3kW). Men sen sätter jag ner övre pannan till 30 t.ex, tillräckligt för att förhindra att systemet fryser om det krisar, men lågt nog för att den vid normal drift inte ska behöva gå in (eftersom nedre pannan har minsta börvärde på 47). Sen schemalägger jag Extra VV, som då kommer värmas av elpatronen, samt trycker på VV vid behov.

Låter detta vettigt och energisnålt utan att äventyra VPn?

Prova, tror den i så fall styr övre pannan efter nått annat värde, CTC:s styr är lite mysko.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KTM Gurra

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spara el men behålla varmvatten (EcoEl/EcoAir)
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2024, 22:29:38 »
Har dålig koll men hur hög temp behöver man isf ha i övre ?
Kör själv med helt spärrad övre men den håller ändå alltid runt 30-40, har endast vridit på lite när det blir kallare än 8-10 ute ( undre värmer ju övre inderekt så länge den orkar värma)
Har inget problem med vv eftersom jag har beredare i serie, men när ni skräms med att det skall frysa behöver jag förstÃ¥ bättre    Sc:,h
« Senast ändrad: 07 februari 2024, 22:31:51 av KTM Gurra »
EcoEl+Air 107 2012
80+80 (två våningar) 50-tals tegelhus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spara el men behålla varmvatten (EcoEl/EcoAir)
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2024, 12:51:29 »
Har inget problem med vv eftersom jag har beredare i serie, men när ni skräms med att det skall frysa behöver jag förstÃ¥ bättre    Sc:,h

Det handlar om att hålla koll på grejerna om man stänger elpatron.
Reser du bort på sportlovet och nån grej slutar funka utan att värmepumpens styr märker det så kan du mötas av ett sönderfruset hem när du är tillbaka.
Finns väl inga garantier att så inte kan ske med elpatron, saker kan hända ändå, men man vill väl minimera alla risker?

Men om man dagligen kollar på grejerna att allt ser ut att funka som det ska, så kan man koppla bort elpatron.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad helmholz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar.
SV: Spara el men behålla varmvatten (EcoEl/EcoAir)
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2024, 19:46:20 »
Eftersom övre pannans temperatur styrs av värmekurvan och shuntens börvärde finns väl ingen poäng i att stänga av elpatronen....värmepumpen jobbar väl på så länge behovet finns och räcker inte det stöttar ju patronen... Åtminstone hos mig är det sällan så att övre pannan blir varmare än vad värmekurvan kräver..
Hus byggt 1938. 86+50kvm. EcoEl, CTCconverter och EcoAir 408 . Toshiba RAS-B13GKVP-E Luft/luft.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!