Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gör ni vid sträng kyla?  (läst 3009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur gör ni vid sträng kyla?
« skrivet: 15 februari 2005, 14:01:37 »
Var i kontakt med genag. (Toshiba) idag och undrade vid vilken temp jag bör stänga av pumpen, aldrig svarade han, inte ens vid -30
Anledningen till detta var att det blev större slitage på pumpen att återstarta vid tex. -15 efter ett tags riktig kyla än om den går hela tiden, han påstod också att först vid -29 blev COP 1:1
Men nog får väl pumpen slita hund för att krama ut lite värme vid ca -20 och därunder eller...............
/runte
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur gör ni vid sträng kyla?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2005, 15:26:00 »
Enlig min manual till panasonic ska man stänga av pumpen vid -20 grader.Jag har dock kört pumpen vid -22 en gång förra vintern.Jag kan lungt säga att det var inte så varm luft som kom ur pumpen.Skulle det bli så kall en gång till så stänger jag nog av.Varför låta pumpen gå när den inte ger någon värme ???.Jag tror inte att pumpen tar någon större skada av att startas vid lägre temperaturer.Kompressorn har förvärmning.

En annan fundering.När får ni koppala in element och dyl vid kall väderlek?Jag kan köra min pump vid -10 till-12 grader innan jag är tvungen att stödelda med element. Jag har dock ett ganska stort hus,men jag tycker det är helt ok att börja elda med element vid dessa temperaturer.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur gör ni vid sträng kyla?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2005, 15:54:44 »
Är du helt säker att panasonic har värmare för kompressorn, har för mig att det inte är vanligt på invertrar
Jag tror inte att min har en sådan Sc:,h

Vi hade -18 för någon dag sen, pumpen höll värmen i huset men jag gjorde så småningom upp en brasa i kaminen för att pumpen skulla få jobba lite mindre
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur gör ni vid sträng kyla?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2005, 16:16:06 »
Jag är helt säker på att min panasonic pump har förvärmning av kompressorn.Enligt åf har alla panasonic av den sk sverige modellen förvärmning.Min manual säger även detta.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur gör ni vid sträng kyla?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2005, 15:20:09 »
Har kollat upp idag, även Toshiban har termostatreglerad kompressorvärmare
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!