Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Monoblock mot Bosch 3800i EW  (läst 1177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Monoblock mot Bosch 3800i EW
« skrivet: 10 november 2023, 13:20:05 »
Pumpen är för klen för huset (det har ni kunniga på forumet varnat för och ni har rätt).
Min tanke är att koppla ett Monoblock mot Bosch:en och på så sätt få bättre värme (Radiatorer) i huset.
Vattentillverkning klarar Bosch:en galant.

Hur kopplas ett Monoblock mot FLVP?

Mvh
Classe

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #1 skrivet: 10 december 2023, 08:54:44 »
Är pigg på detta med!
Hoppas någon svarar.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #2 skrivet: 10 december 2023, 10:56:22 »
Hur kopplas ett Monoblock mot FLVP?

Mvh
Classe

Det beror ju helt på vilken FLVP det är fråga om. För Bosch Compress 3800i känner jag inte till något sätt att docka med en monoblock. Förmodligen är det enklast att kapa rören och låta 3800i enbart göra varmvatten och sedan köra en monoblock med extra el-kassett mot värmesystemet som två helt olika system.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #3 skrivet: 11 december 2023, 12:58:51 »
Jag har varit i kontakt med en firma som säljer Bosch 3800i EW samt Daikin Luft/vatten. Dom kopplar Monoblocket mot Bosch:en men vill inte berätta hur dom gör det. Köper jag monoblocket fÃ¥r jag självklar veta det.  Jag skall leta fram ett mail jag har frÃ¥n en annan säljare som säger sig koppla Monoblock mot FrÃ¥nluftpump -Ã¥terkommer!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #4 skrivet: 11 december 2023, 13:07:46 »
Mycket intressant! Eftersom 3800i har by-pass-rör och två cirkulationspumpar så finns det ju en möjlighet rör-mässigt att docka in en monoblock på returledning för husvärmen och köra flytande kondensering i monoblocken. Men det stora frågan är hur reglersystemet i 3800i reagerar på detta och om omkopplingar och andra justeringar måste göras i 3800i för att det hela ska fungera under alla olika driftfall?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #5 skrivet: 11 december 2023, 14:37:44 »
Eller hur. Min frÃ¥ga var om Monoblocket skulle kopplas pÃ¥ framledning och retur men fick enbart svaret att kopplingen sker  "under" pumpen. 

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #6 skrivet: 11 december 2023, 14:48:16 »
Det här svaret jag redovisar underst är från en säljare som säljer säljer sitt Kinesiska Monoblock via Klaravik.
Min fråga var hur kopplingen skulle se ut - det här svaret gäller en Nibe.
Som jag förstår det så blir Niben en enda stor varmvattenberedare då fläkten stängs av och att Monoblocket sköter all värme/tappvatten. En kanalfläkt får man montera om det behövs.

"Nibe fighter 310P, fungerar perfekt. Alla rörmokare som
sysslar med frånluftpannor vet och det är enkelt. En tillopp + en retur under bef. varmvattenberedare.
Shunt m.m. fungerar som förut. Bryt elen till ventilationsfläkten ( förbrukar 188 watt/tim.) överst på pannan,
koppla ihop de två vent slangarna, eventuellt stoppa in en fläkt i slangen ( 14watt under 200 kr.) om du tycker
att du  behöver för ventilation, normalt fungerar självdrag"

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #7 skrivet: 11 december 2023, 14:56:31 »
Oj! Det där uttalandet från firman var mycket "rappakalja". 310P kan man docka med både fast och flytande kondensering. Dockar man fast blir det enklare styr- och reglermässigt men man förlorar ca 30% av energibesparingen. Det är därför man främst strävar efter att docka med flytande kondensering och enbart låta FLVP göra varmvattnet. Ventilationen i huset är jätteviktig. Man kan absolut inte bara "koppla ihop" slangarna utan en kanalfläkt om man stänger av FLVP fläkt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #8 skrivet: 11 december 2023, 15:05:39 »
Här är bilderna som fanns på Klaravik när pumpen såldes:

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1657866-luftvattenvarmepump-jiadele-nordic-fabriksny/

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #9 skrivet: 11 december 2023, 15:16:30 »
Oj! Det där uttalandet från firman var mycket "rappakalja". 310P kan man docka med både fast och flytande kondensering. Dockar man fast blir det enklare styr- och reglermässigt men man förlorar ca 30% av energibesparingen. Det är därför man främst strävar efter att docka med flytande kondensering och enbart låta FLVP göra varmvattnet. Ventilationen i huset är jätteviktig. Man kan absolut inte bara "koppla ihop" slangarna utan en kanalfläkt om man stänger av FLVP fläkt.
Som en enkel fråga, hur tappar man 30 % av en besparing. Utveckla det helt. Förstår inte var förlusten är, har det med anslutningen på VP, hur den görs eller.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #10 skrivet: 11 december 2023, 15:20:04 »
Ok, ja det där var dockning med fast kondensering rakt in i den dubbelmantlade tanken på 310P. Man förlorar ca 30% av energibesparingen på själva uppvärmningen. Bättre docka med flytande kondensering på värmesystemets returledning. Se bilaga.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #11 skrivet: 11 december 2023, 15:23:29 »
Värmepumpar har högre verkningsgrad desto lägre framledningstemperatur de måste arbeta med. Om värmepumpen har växelventil så räcker det att producera den framledningstemperatur som värmesystemet behöver. Ofta runt 30 till 35 grader på vintern. Detta istället för att docka in direkt i tanken och alltid värma till t.ex. 54 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #12 skrivet: 11 december 2023, 16:07:15 »
Ok, ja det där var dockning med fast kondensering rakt in i den dubbelmantlade tanken på 310P. Man förlorar ca 30% av energibesparingen på själva uppvärmningen. Bättre docka med flytande kondensering på värmesystemets returledning. Se bilaga.
Ja kan fungera till viss del. är lite konfunderad pÃ¥ den koppling som visas av en tillverkare. Det är en 180 graders Ã¥tergÃ¥ng till hur det kopplades för 40 Ã¥r sen i VP;s barndom. Varför  denna förändring har tillkommit begriper jag inte. Är det nÃ¥got som dom insett fel i driften tro.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #13 skrivet: 11 december 2023, 16:41:21 »
OM man ansluter den till returledningen så är väl utmaningen att få den att gå bara när det finns värmebehov.
Hittar ingen installatörsmanual, så det är svårt att försöka lista ut nåt vettigt sätt.
Man kan ju inte låta kontaktorn för kompressorn i frånluftsvärmepumpen styra monoblocken, möjligen "drift" på kompressorn, och växelventil mot värmesystemet skulle kunna lösa logiken, men då krävs det några reläer som agerar logik, och en som agerar kontakt och startar monoblocken.

Hur styrs start och stopp av monoblocken?

Köp för allt i världen inte ett kinesiskt uddamärke av en skojare som tycker att du ska stänga av ventilationen i ditt hus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #14 skrivet: 11 december 2023, 18:13:15 »
Dagens monoblocks av kända fabrikat som t.ex. Daikin och Panasonic kan köra dels med fast temperatur mot t.ex. en tank och dels köra med framledningstemperatur från värmekurva med utegivare. Då skulle man kunna prova att ha aningen högre värmekurva i monoblocken jämfört med 3800i och hoppas att framledningstemperaturen som 3800i mäter inte triggar värmeproduktion för än monoblocken går på max, inte klarar hålla uppe framledningstemperaturen och behöver tillskott. När monoblocken avfrostar kommer det kortvarigt att trigga värmeproduktion i 3800i och frågan är om den då tyvärr även aktiverar el-patronen en liten stund?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!