Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar det exakt med paket?  (läst 7512 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Hur fungerar det exakt med paket?
« skrivet: 26 januari 2012, 10:36:04 »
Hej!

Hur fungerar det vanligtvis med paket i Sverige.

Om försändelsen ligger på en ICA butik ... postens sserviceställe. Är det vanligt att man hämtar paket där? Vet att det fungerar på samma sätt i Göteborg. Konsum på Avenyn.

Här kommer alltid brävbäraren och lämnar paketet direkt. Bara om man inte är hemma måste man hämta ut det. Annars skickar dom tillbacka paketet till den som har skickat det.

Hur länge tid har man för avhämtning sen?

Hermes skickade ett nytt nummer för att kunna spåra försändelsen.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2012, 10:52:59 »
Jag kan meddela att jag igår fick en avi att hämta ett paket på ICA från Posten/DFD.
Eftersom jag inte väntar på nåt annat än ditt så är det säkert det, har inte hunnit hämta det än.
2 veckor tror jag det var jag har på mig att hämta det.

Edit. Såg ditt PM, då är det ditt paket som ligger hos ICA.
Alla paket via posten hamnar på ICA för våran del, små paket som ryms i brevlådan delas ut, nåt annat bolag(Schenker?) hamnar hos den lokala bensinstationen.
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 10:59:08 av Ville Vessla »
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2012, 11:13:47 »
Om du hade skickat med DHL så hade de kört ut det.

I förra veckan kom en fullstor DHL lastbil backande nedför gatan, och stannade utanför mitt hus. Jag undrade vad sjutton jag hade beställt nu. :)

Det visade sig vara pennan man fÃ¥r när man jobbat 15 Ã¥r pÃ¥ jobbet  studs
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2012, 11:58:29 »
Bra att veta att paketet är framme  Thumbsup

Här hos mig kommer alla DHL och Hermes paket med posten. Posten kör alltid ut.
DPD har egna bilar och anställda och levererar mycket fortare än de övriga. Fick ett paket från Tyskland efter bara två dagar.

Vad jag vet blir det alltid totalt kaos i Tyskland när Hermes kör ut och inte når mottagaren.

Roligt förresten att paketet sorterades i Ånge. Men snart verkar posten lägga ned i Ånge. Redan i februari vad jag vet.

http://dagbladet.se/nyheter/ange/1.2370658-posten-lagger-ned-paketterminalen-i-ange


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2012, 14:00:14 »
Företaget skickade en solvärmeanläggning från Göteborg via DHL. Det kom ingen DHL bil utan en lastbil från ett lokalt speditionsföretag som körde ut grejerna till den som skulle få leveransen.

Vad jag vet krävs det att man har avtal med DHL, annars blir det dyrt.
DBD tar inte emot paket från privatpersoner i Österrike. DHL har bara väldigt få ställen där vem som helst kan lämna in paket.
Förutom Posten, DHL, DPD finns det UPS och GLS. Hermes kör inte ut paket själv i Österrike. Själv har jag aldrig fått paket från GLS eller UPS.

Vanligast är att man skickar med posten eller Hermes om man skickar ett paket.

Annars kan man ju alltid anlita ett speditionsföretag. Schenker finns, men tror inte de kör ut små paket. De fungerar mer som speditör vad jag vet.
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 14:05:02 av Ewald »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2012, 14:37:49 »
När jag beställer däck från dackonline.se (tyskland) körs de ut med Posten.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2012, 19:39:26 »
 Schenker har utlämningsställe, t.o.m. i den lilla byn jag bor, Ã¥ inlämning. Blocketpaket skickas med Schenker, tar 3-4 dagar.
 Novisen

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2012, 20:35:25 »
När jag får välja väljer jag schenker före dhl för schenker lämnar paketet på bron efter överenskommelse på telefon det gör inte dhl.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2012, 20:58:31 »
Schenker levererar alltid på dagtid när normala människor är på jobbet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2012, 21:03:19 »
Gör inte alla fraktbolag det Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2012, 21:05:29 »
DHL, Posten m.m kan du diskutera med men när det gäller Schenker så ger dom dig bara en annan dagtid eller kom själv och hämta paketet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2012, 21:07:35 »
Dhl går inte att diskuttera med får hämta själv om jag inte är hemma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2012, 08:59:02 »
Jag hämtar helst på ett utlämningsställe. Då vet man vart prylarna är och man kan hämta dom när det passar. De flesta utlämningsställen är ju butiker/mackar med hyfsat långa öppettider...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2012, 09:09:22 »
Man kan inte svara på vad som gäller för olika frakter, dels finns det oändliga alternativ när man skickar paket/brev, och dels kan det finnas olika sätt att arbeta, t.ex. skiljer det sig mellan stad och landsbygd, och hur de olika speditörerna samarbetar inom landet.

Skrymmande brev (tjockare än 30 mm, men lättare än 2 kg) lämnas normalt inte direkt i brevlådan, men på landsbygden är det inte ovanligt att de lämnas delvis utstickande ur brevlådan, på marken, eller lämnas på trappen till huset.

I storstäder gissat jag att ignen postis lämnar ett skrymmande brev hängande i brevinkastets springa så att passarande kan rycka åt sig den typen av försändelser.

När det gäller DHL och Schenker kan man när man skickar välja om det skall skickas till kunden direkt eller med deras brev/pakettjänst som hamnar på bensinmackar och liknande och får hämtas ut där.

Det skulle inte förvåna mig om du som befinner dig i utlandet inte säkert kan veta hur DHL eller Schenker väljer att distriburera mindre försändelser inom Sverige.

När jag beställer prylar t.ex. från tyskland så skickas dom ofta med DHL, men DHL samarbetar med posten i Sverige, så paketet kommer till postens utlämningsställe!!!
Samma dag kan DHL leverera paket som skickats till mig från andra leverantörer....

Visst är det en underlig värld vi lever i.  ;D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Hur fungerar det exakt med paket?
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2012, 12:03:03 »
@ Rickard

Jag bodde i Göteborg i 2 år, men jag fick aldrig något paket. Alla brev jag fick hanade alltid i brevlådan på studenthemmet.

När man skickar paket med t.ex. Hermes kan man ju egentligen spåra det. Problemet är bara att Hermes inte uppdaterar statusen respektive sidan där man kan spåra paketet.
Samma status sedan nästan en vecka ...

20.01.2012 15:09:00 Die Sendung wurde sortiert / DPD Sweden

Då blir man förstås lite orolig och ringer till Hermes och undrar var paketet befinner sig. Fick ett annat paket-nummer där (paketnumret från posten i Sverige) och sen kunde jag spåra paketet på postens hemsida.

I fall att pakettjänsten t.ex. slarvar bort ett paket är det ju jag som skickade det som måste reklamera det för att få ersättning. Alla paket som skickas är automatiskt försäkrad upp till ca. 4500 SEK.

Sen är det så att dom gör 3 försök att lämna ut paketet till den som ska få det. Kan dom inte nå den skickar dom tillbacka det. Så står det i alla fall i avtalet.

Men Ville Vessla har ju fÃ¥tt paketet och hämtat det under tiden  Thumbsup
« Senast ändrad: 27 januari 2012, 13:32:43 av Ewald »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!