Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline HT Rego 637 spÃ¥rar  (läst 1289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Haggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Greenline HT Rego 637 spårar
« skrivet: 10 maj 2019, 12:24:08 »
Hoj har en Greenline HTplus C6 med Rego637 har ett återkommande problem den bestämmer sig för att göra varmvatten tex som nu så står det inställd temperatur 50grader och nuvarande temperatur 54 grader. Den har alltså överstigit måltemperaturen men den fortsätter värma som bara den. Det gör att det blir fasligt varmt i huset vet inte om det blir själv regulation eller om det är något fel på växelventilen så det cirkulerar varmvatten i rören. Men jag misstänker mest Rego637 för om jag startar om den så går den tillbaka till normalt igen.

Har bifogat två plottar den ena är sensorerna från pumpen den andra är elmätaren man ser att det började spåra igår då effekten är typ max konstant .

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline HT Rego 637 spårar
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2019, 23:45:18 »
Det kan vara växelventilen som kärvar, om den bara kärvar lite kan en återstart göra att den hoppar tillbaka till rätt läge?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Haggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Greenline HT Rego 637 spårar
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2019, 08:55:24 »
Hej

Hum ja kanske det. Men det konstiga är ju att den står och gör Varmvatten temperaturen den ska till är 50 medans temperaturen den faktiskt är är över 50 grader? Varför nöjer den sig inte när den har nått upp till måltemperaturen?
Någon som vet vilket läge som är rätt på växelventilen? Jag kan läsa av den antingen 1 eller 0? men vilket är vilket?

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline HT Rego 637 spårar
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2019, 10:26:56 »
1 är det läge den står i för varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!