Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp att välja..  (läst 3316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad foo792

  • Malin
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Behöver hjälp att välja..
« skrivet: 20 februari 2008, 16:59:51 »
Hej!
Har nyligen köpt ett hus från 1967, ett Elementhus. Det är 1 plan med källare och inredningsbar vind. Huset är på 200kvm. Vi funderar på att i framtiden isolera och inreda vinden, ca 70kvm.Beräknad förbrukning är 3-3,5 kubik olja/år. Huset har ett enrörs radiatorsystem.
Vi bor i Stockholm.

Vi har tagit in ett antal offerter för bergvärme, har 2 st kvar som jag tycker känns intressanta. Dessa är de två som ligger bäst i pris. Är priserna rimligt? Vad bör vi tänka på när vi bestämmer oss för vem som ska få uppdraget?

1.
IVT HT C9 Plus
160m borrhål
Fläktkonvektor till pannrum ingår
Demontering och bortforsling av bef. panna och tank ingår
Pris: 153 600kr

2.
Thermia Diplomat 8 TWS
175m borrhål
Demontering och bortforsling av bef. panna och tank ingår
Pris: 141 700kr

Ingen av ovanstående föreslår att vi ska sätta in en arbetstank (100liter), vilket två andra gjort. Vi har ett enrörsystem och har idag inget problem med knäppningar i elementen. Är detta något som kommer att ändras när vi byter till bergvärme? Borde vi ha en arbetstank?

Behöver all input jag kan få!
Mvh Malin


« Senast ändrad: 20 februari 2008, 21:35:23 av foo792 »

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2008, 20:49:09 »
Hej!
Har nyligen köpt ett hus från 1967, ett Elementhus. Det är 1 plan med källare och inredningsbar vind. Vi funderar på att i framtiden isolera och inreda vinden, ca 70kvm.Beräknad förbrukning är 3-3,5 kubik olja/år. Huset har ett enrörs radiatorsystem.
Vi bor i Stockholm.

Vi har tagit in ett antal offerter för bergvärme, har 2 st kvar som jag tycker känns intressanta. Dessa är de två som ligger bäst i pris. Är priserna rimligt? Vad bör vi tänka på när vi bestämmer oss för vem som ska få uppdraget?

1.
IVT HT C9 Plus
160m borrhål
Fläktkonvektor till pannrum ingår
Demontering och bortforsling av bef. panna och tank ingår
Pris: 153 600kr

2.
Thermia Diplomat 8 TWS
175m borrhål
Demontering och bortforsling av bef. panna och tank ingår
Pris: 141 700kr

Ingen av ovanstående föreslår att vi ska sätta in en arbetstank (100liter), vilket två andra gjort. Vi har ett enrörsystem och har idag inget problem med knäppningar i elementen. Är detta något som kommer att ändras när vi byter till bergvärme? Borde vi ha en arbetstank?

Behöver all input jag kan få!
Mvh Malin




En fundering bara, med 3.5 kubikmeter olja, säg verkningsgrad på 75%, så har du ett rätt energisnålt hus trots byggåret. Verkar ligga runt 21000 kwh per år? Med så lite förbrukning, har du uteslutit luft/vatten som alternativ? Borde bli billigare räknat på kort sikt (20 år eller så).

Du kan grovt se skillnaden och prova lite kalkyler på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php.

--- Mats ---

Utloggad foo792

  • Malin
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2008, 21:41:10 »
Det är ingen av de som varit här som tyckt att vi ska ha luft/vatten. Vi funderade lite på det i början, men har uteslutit det efter vad vi hört av andra. Dessutom har grannen ett aggregat som låter rätt mycket. Jag trodde inte att 3,5kubik var lite.. Är inte så införstådd i detta som du förstår.

Jag la till ovan att huset är på 200kvm.

Jag glömde även nämna att vi har en bef. varmvattenberedare på 300liter som vi ska behålla. Tänkte koppla den i serie med värmepumpen. Beredaren är från 2004 (CTC).
/Malin

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2008, 21:47:02 »
Det är ingen av de som varit här som tyckt att vi ska ha luft/vatten. Vi funderade lite på det i början, men har uteslutit det efter vad vi hört av andra. Dessutom har grannen ett aggregat som låter rätt mycket. Jag trodde inte att 3,5kubik var lite.. Är inte så införstådd i detta som du förstår.

Jag la till ovan att huset är på 200kvm.

Jag glömde även nämna att vi har en bef. varmvattenberedare på 300liter som vi ska behålla. Tänkte koppla den i serie med värmepumpen. Beredaren är från 2004 (CTC).
/Malin

Ja, har ni uteslutit det så har Ni.

Varmvattenberedare i serie med värmepumpen: Om du menar som en volymtank ställer det inga speciella krav på varmvattenberedaren, men om du menar att Ni skall ha den för att värma varmvatten så kräver det att den är konstruerad för att värmas från varmvatten, och ändå innehåller en elpatron för att skydda mot legionella. Låter inte troligt om Ni har en oljepanna?

--- Mats ---

Utloggad foo792

  • Malin
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2008, 21:59:17 »
Vi har tänkt anv den till varmvatten. Idag körs inget varmvatten från pannan, allt går via varmvattenberedaren, så den har elpatron. /Malin

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2008, 22:07:45 »
Vi har tänkt anv den till varmvatten. Idag körs inget varmvatten från pannan, allt går via varmvattenberedaren, så den har elpatron. /Malin

Om ni köper bergvärme, så är det vettigt att tillverka varmvattnet till så stor del som möjligt via värmepumpen. Det lämpar sig nog inte denna varmvattenberedaren för (om Ni inte använder den till det idag, och inte köpt det för att den skall passa till det så är det inte troligt någon sålt en sådan till Er). Finns inte varmvattenberedningen med i offerterna så bör Ni begära in det.

--- Mats ---

Utloggad foo792

  • Malin
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2008, 16:52:25 »
Tack för svaren, jag ska kolla extra med dem ang varmvattenberedaren.
-någon som har mer kommentarer eller funderingar till offerterna ovan? Verkar de rimliga??
/Malin

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2008, 17:07:36 »
Vi har tänkt anv den till varmvatten. Idag körs inget varmvatten från pannan, allt går via varmvattenberedaren, så den har elpatron. /Malin

Om ni köper bergvärme, så är det vettigt att tillverka varmvattnet till så stor del som möjligt via värmepumpen. Det lämpar sig nog inte denna varmvattenberedaren för (om Ni inte använder den till det idag, och inte köpt det för att den skall passa till det så är det inte troligt någon sålt en sådan till Er). Finns inte varmvattenberedningen med i offerterna så bör Ni begära in det.

--- Mats ---

Nu förstår jag inte riktigt. En vanlig varmvattenberedare med elpatron lämpar sig väl utmärkt att ha i serie med värmepumpen där pumpen tillverkar VV och beredaren sen fungerar som förrådsberedare och håller temperaturen med elpatronen? Så har åtminstone jag fått förklarat för mig att min varmvattenberedare ska kunna användas.

/Kilo
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2008, 17:51:55 »
Vi har tänkt anv den till varmvatten. Idag körs inget varmvatten från pannan, allt går via varmvattenberedaren, så den har elpatron. /Malin

Om ni köper bergvärme, så är det vettigt att tillverka varmvattnet till så stor del som möjligt via värmepumpen. Det lämpar sig nog inte denna varmvattenberedaren för (om Ni inte använder den till det idag, och inte köpt det för att den skall passa till det så är det inte troligt någon sålt en sådan till Er). Finns inte varmvattenberedningen med i offerterna så bör Ni begära in det.

--- Mats ---

Nu förstår jag inte riktigt. En vanlig varmvattenberedare med elpatron lämpar sig väl utmärkt att ha i serie med värmepumpen där pumpen tillverkar VV och beredaren sen fungerar som förrådsberedare och håller temperaturen med elpatronen? Så har åtminstone jag fått förklarat för mig att min varmvattenberedare ska kunna användas.

/Kilo

Om varmvattenberedaren skall kunna tilläggsvärmas från värmepumpen måste den innehålla någon typ av slinga, dubbelmantling eller liknande, som tillåter vattnet i behållaren att värmas från det vatten som cirkulerar genom värmepumpen, utan att vattnet förbrukas och levereras ut i huset som värmt vatten. Sådana slingor är inte default i varmvattenberedare. I annat fall måste värmepumpen gå till en ackumulatortank, som sedan i sin tur är den som innehåller slingan som fyller varmvattenberedaren (varvid ackumulatortanken ersätter slingan i en för värmepump förberedd varmvattenberedare).

Om du utan en sådan slinga skall koppla pumpen i serie med beredaren kommer beredaren att vid värmeuttag "leverera" det vatten som värmepumpen skickat in i den, det vill säga då måste det finnas en styrning för att "fylla på" varmvattenberedaren via värmepumpen. Då skall den fyllas på med vatten som åtminstone delvis har rusat runt i värmeslingan innan. Inget man bör göra.

--- Mats ---

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2008, 18:51:16 »
Man kopplar väl helt enkelt varmvattenutgången från pumpen till kallvatteningången på el-beredaren.
Det är väl inte helt ovanligt med knäppande rör efter vp-installation, kolla vad det kostar att installera knäpptank i efterhand jämfört med att få med den direkt. Tanken gör att det blir färre starter och det är ju också positivt.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2008, 19:12:42 »
Man kopplar väl helt enkelt varmvattenutgången från pumpen till kallvatteningången på el-beredaren.
Det är väl inte helt ovanligt med knäppande rör efter vp-installation, kolla vad det kostar att installera knäpptank i efterhand jämfört med att få med den direkt. Tanken gör att det blir färre starter och det är ju också positivt.

Jag är inte säker på att vi pratar om samma sak. Pratar du om att använda den gamla varmvattenberedaren som volymtank/knäppskydd vad som helst är jag med och håller med om att det är en bra användning (men tillägger då att elpatronen måste ha en annan styrningslogik för att agera eltillskott enligt kilos inlägg nedan, såvida man inte lägger till en egen styrning baserat på utetemperatur). Men frågan jag trodde var uppe var att använda den för varmvattentillverkning.

Om du nu pratar om varmvattentillverkning utan slinga i varmvattenberedaren måste du ha en shuntstyrning som gör att du ställer om från uppvärming till varmvattenproduktion, det vill säga shuntar som kopplar om din värmepump så att dess utgång går till varmvattenberedaren istället för till värmesystemet, och dess ingång från kallvatten istället för från returen. Och det vatten du nu spolar ut genom rören kommer vid en tidpunkt att vara en liten laddning gammalt elementrörsvatten med allt skräp som cirkulerat där (och det är inte den allra första skvätten vatten, för det som kommer först är det som redan ligger i varmvattensrören oc varmvattenberedaren). Och när du shuntar tillbaka kommer du i värmerören att få en skvätt färskt vatten, som rimligen kommer att leda till att du behöver lufta lite extra ibland.

--- Mats ---

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2008, 19:34:35 »
Ok.
Jag trodde värmepumparna i offerten hade inbyggd beredare och att el-beredaren var till för att öka varmvattenkapaciteten.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2008, 19:39:07 »
Ja, jag undrar också om du Mats och jag pratar om samma sak Sc:,h
En Thermia Diplomat TWS som anges som ett av trådskaparens alternativ är en VP som har inbyggd varmvattenberedare med växelventil och allt det som behövs för att växla mellan varmvattenproduktion och radiatorvattenvärming. Istället för att ansluta Thermians varmvattenutgång till varmvattenledningen i kåken så ansluter man den till kallvatteningången på den externa varmvattenberedaren och den externa varmvattenberedarens varmvattenutgång är sedan ansluten till kåkens varmvattenledning. Då kommer den externa varmvattenberedaren att fungera som ett förråd av varmvatten som producerats av värmepumpen och hålla tempen med sin egna elpatron.

Värmepumpen innehåller de växelventiler och styrlogik som behövs för att växla mellan värmning av radiatorvatten och varmvatten.

Thermia Diplomat Duo och Nibe 1135 är varianter av värmepumpar som inte har inbyggd varmvattenberedare och då kan man inte göra på detta sätt utan måste göra som du beskriver. Men det behövs alltså inte med värmepumpar som har inbyggd varmvattenberedare.

Så har jag åtminstone jag fått det förklarat för mig. Men jag kan mycket väl ha fel.

/kilo
« Senast ändrad: 21 februari 2008, 19:44:19 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2008, 20:18:36 »
Ja, jag undrar också om du Mats och jag pratar om samma sak Sc:,h
En Thermia Diplomat TWS som anges som ett av trådskaparens alternativ är en VP som har inbyggd varmvattenberedare med växelventil och allt det som behövs för att växla mellan varmvattenproduktion och radiatorvattenvärming. Istället för att ansluta Thermians varmvattenutgång till varmvattenledningen i kåken så ansluter man den till kallvatteningången på den externa varmvattenberedaren och den externa varmvattenberedarens varmvattenutgång är sedan ansluten till kåkens varmvattenledning. Då kommer den externa varmvattenberedaren att fungera som ett förråd av varmvatten som producerats av värmepumpen och hålla tempen med sin egna elpatron.

Värmepumpen innehåller de växelventiler och styrlogik som behövs för att växla mellan värmning av radiatorvatten och varmvatten.

Thermia Diplomat Duo och Nibe 1135 är varianter av värmepumpar som inte har inbyggd varmvattenberedare och då kan man inte göra på detta sätt utan måste göra som du beskriver. Men det behövs alltså inte med värmepumpar som har inbyggd varmvattenberedare.

Så har jag åtminstone jag fått det förklarat för mig. Men jag kan mycket väl ha fel.

/kilo


Nå, det var bra. Då förstår jag varför vi missförstår varandra, och jag håller med om att detta fungerar utmärkt.

Det som förvirrar mig är användningen av benämningen värmepump. För mig är värmepump något som konverterar energi från en källa till värme i ett annat medium. Men numera har ordet värmepump av marknadsmässiga skäl börjat betyda vad som helst, beroende på leverantör och vad den leverantören har som största fördel (allt från värmepump, till värmepump plus panna, till värmpeump plus panna plus varmvattenberedare, ...).

--- Mats ---

Utloggad foo792

  • Malin
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Behöver hjälp att välja..
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2008, 17:46:01 »
Är det ingen som har någon kommentar på om jag ska välja IVT eller Thermia?
..eller om vi ska sätta in en arbetstank?
Hälsningar Malin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!