Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För högt delta pÃ¥ kalla och varma sidan?  (läst 2090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
För högt delta på kalla och varma sidan?
« skrivet: 13 december 2012, 22:26:02 »
Har precis bytt givarna till köldbäraren och satt igång loggningen igen. Givarna är korrekta.
Tycker att jag har lite högt delta på kalla (och varma?) sidan. Har förstått att den på kalla sidan bör ligga på 3°C.
Är det någon nackdel att ha ett delta på mer än 4°C? Varför ska man eftersträva 3°C?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt delta på kalla och varma sidan?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2012, 23:13:59 »
Två år sedan när min pump hade gått 11 timmar i streck när det var som kallast -21 grader
och orkade inte nå stoptemperatur, då hade jag 3.2 delta på KB. Jag tänkte prova att höja
CP:n på ett snäpp. Vad som hände då var att VB-ut började stiga sakta och efter tre kvart
nÃ¥dde pumpen stopptemperatut. SÃ¥ att det kan ha betydelse ( PS. delta sjönk till  2.3 ).
På varma sidan har jag delta på runt 10grader och över ibland jag har ettrörssystem och CP:n
går med max hastighet så jag kan inte göra mer där.
« Senast ändrad: 13 december 2012, 23:16:32 av Remo »

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: För högt delta på kalla och varma sidan?
« Svar #2 skrivet: 14 december 2012, 08:16:03 »
Att ha ett delta på 3°C på KB har erfarenhetsmässigt visat sig vara optimalt, jag vet inte om det finns någon förklaring till varför det är så men det tycks stämma rätt väl. Pedagogiskt bra skiss du gjort över systemet, tycker jag men hoppas du har över 0 inomhus ::)
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: För högt delta på kalla och varma sidan?
« Svar #3 skrivet: 14 december 2012, 08:38:31 »
Att ha ett delta på 3°C på KB har erfarenhetsmässigt visat sig vara optimalt, jag vet inte om det finns någon förklaring till varför det är så men det tycks stämma rätt väl. Pedagogiskt bra skiss du gjort över systemet, tycker jag men hoppas du har över 0 inomhus ::)

Det är väl en hyfsad kompromiss mellan energiförbrukning i KB-pumpen och energiutbyte till kollektorn.

För energiutbytet vill man ha så litet delta som möjligt (== hög medeltemp i förångaren), medans man för eneriförbrukningen i KB-pumpen vill köra den så långsamt som möjligt. Det gäller att hitta var break even går.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt delta på kalla och varma sidan?
« Svar #4 skrivet: 14 december 2012, 10:58:33 »
Att ha ett delta på 3°C på KB har erfarenhetsmässigt visat sig vara optimalt, jag vet inte om det finns någon förklaring till varför det är så men det tycks stämma rätt väl. Pedagogiskt bra skiss du gjort över systemet, tycker jag men hoppas du har över 0 inomhus ::)

Jag hade lite högre temp inne, men då hade vi bara –6.5 ute.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: För högt delta på kalla och varma sidan?
« Svar #5 skrivet: 14 december 2012, 15:10:40 »
Pedagogiskt bra skiss du gjort över systemet, tycker jag men hoppas du har över 0 inomhus ::)

Schemat är bra och lätt att förstå, men det är inte jag som gjort det.

Det är företaget vars namn inte får nämnas (nej, det är inte Voldemort ...)
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!