Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Färgad brine?  (läst 5489 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Färgad brine?
« skrivet: 11 december 2010, 15:49:56 »
Kanske en lite udda fråga - men finns det nåt man kan färga köldbäraren med? Typ samma blåfärg som spolarvätska? Ska ju HELST inte förstöra pumpen heller...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Färgad brine?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2010, 16:31:07 »
jag har frågan uppe med en tillverkare, enligt honom är karamellfärg det bästa, skummar inte, lämnar inga avlagringar och har ingen effekt på brinen.
Jag har använt det när jag tagit reda på okända borrdjup i energihål...

EDIT:
OBS!
Jag tar tillbaka att det utan vidare går att använda karamellfärg...

Tillverkaren okejade förfarandet med anledning av att jag skulle färga in sprit, köra runt det ett varv i systemet och sedan ta ut det igen när den infärgade vätskan kom tillbaka och den lilla mängd som ev. skulle bli kvar blir så liten att det går att bortse ifrån.

Det är alltså inte OK att lämna färgen kvar i systemet

Tack CD för att du tog upp saken Thumbsup
« Senast ändrad: 23 december 2010, 07:26:34 av cougar »
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Färgad brine?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2010, 16:48:22 »
Det vore ju enkelt Ã¥ smidigt i sÃ¥ fall!  Thumbsup

Hur många liter brine har man, 40 liter? Då äre bara att köpa småflaskor på ICA tills rätt blåfärg framträder då?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Färgad brine?
« Svar #3 skrivet: 11 december 2010, 16:52:36 »
jag hade i 4st flaskor färg i en 25liters dunk och det blev bra färg på det.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Färgad brine?
« Svar #4 skrivet: 11 december 2010, 20:45:35 »
Det vore ju enkelt Ã¥ smidigt i sÃ¥ fall!  Thumbsup

Hur många liter brine har man, 40 liter? Då äre bara att köpa småflaskor på ICA tills rätt blåfärg framträder då?

Brukar det inte vara ca 1 liter per meter? Med 200 m borrhål blir det väl ca 400 l.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Färgad brine?
« Svar #5 skrivet: 11 december 2010, 21:12:05 »
Det vore ju enkelt Ã¥ smidigt i sÃ¥ fall!  Thumbsup

Hur många liter brine har man, 40 liter? Då äre bara att köpa småflaskor på ICA tills rätt blåfärg framträder då?

Brukar det inte vara ca 1 liter per meter? Med 200 m borrhål blir det väl ca 400 l.
ah.. menade du i hela systemet? jag trodde du menade hur mycket som behövde färgas in för att få en markering på när brinen färdats ett varv i ledningen...
hela systemet innehåller givetvis betydligt mer än 25 liter, som Tipo874 skriver ca 1liter /meter
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Färgad brine?
« Svar #6 skrivet: 13 december 2010, 19:33:02 »
Ja fick det Ã¥xÃ¥ till över 400 dÃ¥ ja räknade, men ja var lite osäker pÃ¥ decimalerna!  :)
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad CD

  • Teknisk chef
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ChemiClean AB
SV: Färgad brine?
« Svar #7 skrivet: 17 december 2010, 12:19:28 »
Rekommenderar inte att använda karamellfärg (hushållsfärg) till någon form av infärgning av kylmedia.
Dem flesta hushållsfärger innehåller Tartrazin (stenkolstjära). Vilket tyvärr oftast leder till felaktig vattenkemi, och korrosion och förslamningar av systemet som följd.

Det finns produkter för just färgning av frysskyddsvätskor, använde dem (tyvärr svåra att få tag i).

@Cougar
Sedan tar jag mig ju åt huvudet. Bra nyfiken på vilken tillverkare som rekommenderat dig att använda karamellfärg!?!

Rena system sparar energi!

www.chemiclean.se

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Färgad brine?
« Svar #8 skrivet: 17 december 2010, 15:47:18 »
@Cougar
Sedan tar jag mig ju åt huvudet. Bra nyfiken på vilken tillverkare som rekommenderat dig att använda karamellfärg!?!

Kemetyl i haninge, det var deras prudukt (Brineol) det gällde i det fallet...

intressant att du säger att det inte är bra att använda, menar du att spriten i den anläggningen borde bytas ut?
Den har gått i många år nu utan problem efter infärgningen Sc:,h
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad CD

  • Teknisk chef
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ChemiClean AB
SV: Färgad brine?
« Svar #9 skrivet: 18 december 2010, 10:34:35 »
@Cougar
Sedan tar jag mig ju åt huvudet. Bra nyfiken på vilken tillverkare som rekommenderat dig att använda karamellfärg!?!

Kemetyl i haninge, det var deras prudukt (Brineol) det gällde i det fallet...

intressant att du säger att det inte är bra att använda, menar du att spriten i den anläggningen borde bytas ut?
Den har gått i många år nu utan problem efter infärgningen Sc:,h

DÃ¥ borde jag nog ta mig ett snack med dem igen.

Vill jag absolut inte påstå. Men det kan vara en god idé att kolla vätskekemin i systemet.
Vi kommer tyvärr ut till allt för många system (små som stora). Där man av okunskap har gjort dem mest fantastiska blandningar av vätskor. Med kommande STORA och dyra problem som följd.

Rena system sparar energi!

www.chemiclean.se

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Färgad brine?
« Svar #10 skrivet: 18 december 2010, 12:38:41 »
@Cougar
Sedan tar jag mig ju åt huvudet. Bra nyfiken på vilken tillverkare som rekommenderat dig att använda karamellfärg!?!

Kemetyl i haninge, det var deras prudukt (Brineol) det gällde i det fallet...

intressant att du säger att det inte är bra att använda, menar du att spriten i den anläggningen borde bytas ut?
Den har gått i många år nu utan problem efter infärgningen Sc:,h

DÃ¥ borde jag nog ta mig ett snack med dem igen.

Vill jag absolut inte påstå. Men det kan vara en god idé att kolla vätskekemin i systemet.
Vi kommer tyvärr ut till allt för många system (små som stora). Där man av okunskap har gjort dem mest fantastiska blandningar av vätskor. Med kommande STORA och dyra problem som följd.

Ja, det måste vara betydligt värre att hälla i 25 liter glykol i ett system med etanol än att hälla i nån dl karamellfärg...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Färgad brine?
« Svar #11 skrivet: 18 december 2010, 13:51:41 »

Dem flesta hushållsfärger innehåller Tartrazin (stenkolstjära). Vilket tyvärr oftast leder till felaktig vattenkemi, och korrosion och förslamningar av systemet som följd.

Det enda tartrazin och stenkolstjära har gemensamt är att en gÃ¥ng i tiden var bensen, som finns i stenkolstjära, en av rÃ¥varorna vid framställningen av tartrazin. Men det är mÃ¥nga syntessteg pÃ¥ vägen frÃ¥n bensen till tartrazin. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad CD

  • Teknisk chef
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ChemiClean AB
SV: Färgad brine?
« Svar #12 skrivet: 18 december 2010, 15:07:00 »
@Cougar
Sedan tar jag mig ju åt huvudet. Bra nyfiken på vilken tillverkare som rekommenderat dig att använda karamellfärg!?!

Kemetyl i haninge, det var deras prudukt (Brineol) det gällde i det fallet...

intressant att du säger att det inte är bra att använda, menar du att spriten i den anläggningen borde bytas ut?
Den har gått i många år nu utan problem efter infärgningen Sc:,h

DÃ¥ borde jag nog ta mig ett snack med dem igen.

Vill jag absolut inte påstå. Men det kan vara en god idé att kolla vätskekemin i systemet.
Vi kommer tyvärr ut till allt för många system (små som stora). Där man av okunskap har gjort dem mest fantastiska blandningar av vätskor. Med kommande STORA och dyra problem som följd.

Ja, det måste vara betydligt värre att hälla i 25 liter glykol i ett system med etanol än att hälla i nån dl karamellfärg...

Absolut, det kan jag knappast tänka mig att någon säger emot. Men bara för att det finns saker som är värre att göra, så är det ju knappast rätt att tillsätta främmande substanser som vi vet kommer att ställa till problem över tid.

Rena system sparar energi!

www.chemiclean.se

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Färgad brine?
« Svar #13 skrivet: 19 december 2010, 16:23:16 »
DÃ¥ borde jag nog ta mig ett snack med dem igen.

Vill jag absolut inte påstå. Men det kan vara en god idé att kolla vätskekemin i systemet.
Vi kommer tyvärr ut till allt för många system (små som stora). Där man av okunskap har gjort dem mest fantastiska blandningar av vätskor. Med kommande STORA och dyra problem som följd.

Jag måste säga att jag oroar mig lite för den här informationen, jag har skickat ett mail till kunden om att dom borde skicka in en provflaska för analys.
OM det skulle visa sig att det är något fel på brinen så ska Kemetyl få sig en resa, kunden har kvar mailet där de okejat förfarandet med karamellfärg...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad CD

  • Teknisk chef
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ChemiClean AB
SV: Färgad brine?
« Svar #14 skrivet: 20 december 2010, 09:14:57 »
DÃ¥ borde jag nog ta mig ett snack med dem igen.

Vill jag absolut inte påstå. Men det kan vara en god idé att kolla vätskekemin i systemet.
Vi kommer tyvärr ut till allt för många system (små som stora). Där man av okunskap har gjort dem mest fantastiska blandningar av vätskor. Med kommande STORA och dyra problem som följd.

Jag måste säga att jag oroar mig lite för den här informationen, jag har skickat ett mail till kunden om att dom borde skicka in en provflaska för analys.
OM det skulle visa sig att det är något fel på brinen så ska Kemetyl få sig en resa, kunden har kvar mailet där de okejat förfarandet med karamellfärg...

Nu får vi då hoppas att det inte är någon ko på isen.
Men är i kontakt med alla våra större leverantörer av frysskyddsvätskor här i landet. Och har då ALDRIG hör något dylikt.
Har vart med och färgat in glykol ett par ggr. Och då även Kemetyls. Och då har vi vart tvungna att specialbeställa färger från Danmark.

Sen är det aldrig fel att ta ett referens prov vid fyllning. Också något att betänka.

Rena system sparar energi!

www.chemiclean.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!