0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kamaxelproblemen i de gamla OHC-motorerna får man dock inte enbart skylla på motorn. Den vanliga orsaken till att någon nock blev nersliten var att det blev stopp i hålen i smörjröret som går längs med kamaxeln, så att nocken i fråga blev utan smörjning. Och vad var det då som satte igen de där hålen? Jo, ludd från oljefilter av undermålig kvalitet. På 70- och 80-talet fanns det piratoljefilter som nästan släppte ifrån sig mer skräp än de fångade upp. Fordar från den tiden där ägaren skötte oljebytena noga och använde oljefilter av pålitliga märken råkade aldrig ut för några kamaxelproblem (även om naturligtvis allt möjligt annat brukade gå sönder i alla fall).
Kommer ihåg dessa med nostalgi. Bytte oljerör ock kam/vippor på otaliga såna jag älskade denna motor...block och vev var hur stabilt som helst...men stakarna var sämre blev många hål i blocken innan man lärde sig använda stakar från Saab-turbo Thumbsupmen vilken sång man kunde få i denna rova....helt underbart studsang täppta oljekanaler, kommer jag ihåg Volvos (RPV) V-6:a varenda vippa täppte sig om man slarvade minst lilla med oljebytena. Och "budget-fixade" otaliga såna.Man kapa ett stort hål i torpeden och slog in vipparmsstången i kupen...sen gick det att få dit nya vippor (alltid uppborrade) utan att lyfta rovan. tilbaka med plåtbiten...lite fogmassa och färg så gick fusket att dölja både jag och kunderna tjänade stora pengar på detta "fusk"..
Någon Toyota lär knappast bli omskriven i den här tråden iaf.Men satan vad jag saknar sjuttiotalets Oplar och Fordar...
Det är så länge sedan nu så jag kan visa fellistan på den Toyota Avensisen...Då saknas sista felet som innebar att hela bagageutrymmet var vattenfyllt!I April 1998 fick jag min nuvarande bil en Toyota avensis denna bil har fram till idag haft följande fel/problem:1. Lister på sidodörr bak hade stor glipa och byttes nu efter 1,5 år så är det åter glipor på 2-3 lister.2. Om man tog ut nyckel ur tändningslås och öppnade dörren kort efter varnade bilen för glömt halvljus trots att det var avstängt. En elektronikbox byttes.3. Fjärrstyrningen till centrallåset tappade minnet, två gånger programmerades bilen om tredje gången byttes elektronikboxen sedan var detta ok.4. Rost har uppkommit i höger framdörr i hörnet, färgen fastnade i gummilisten.Detta är mycket bristfälligt åtgärdat genom att man har målat svart färg över skadan.5. Torkararmar utbytta pga oljud.6. Högtalare i en framdörr slutade fungera om det blev över 25 grader ute, åtgärdades genom att jag lät montera in andra högtalare.7. Vibrationer vid inbromsning, åtgärdades genom att skivor svarvades om.8. Obalans i hastigheter över 110km/h, åtgärdades genom att byta gummibussningar och länkararmar samt rattstång.9. Skrammel i A-stolpar på grov asfalt, gummilist har anbringats mellan instrumentbräda och plasttäckning, skramlet finns fortfarande kvar.10. Ventilationsutsläpp mitt och förare är så slappa att de ändrar riktning samt stänger sig själva vid körning på guppig väg, verkstaden har beställt nya men är ännu inte monterade.11. Idag när jag skriver detta är bilen 1,5 år och ännu ett fel har uppstått , nu lyser varningslampan för airbagsystemet, jag ger upp.........Och som sagt badkar i bagaget ska läggas till till denna lilla lista.Handhavandefel, jag tror inte det