Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ace
« skrivet: 06 januari 2012, 07:37:28 »


I kategorin nya bilar som inte håller måttet måste jag bara nämna en  V70 en 2,5ft -10 (etanol/miljöbilen) jag hade som tjänstebil.  vilket skit  knUp
bilen hade en fjädring mjukare än en 50-talsjänk på sommaren för att på vintern bli tvärt om. på ojämna vintervägar satt man och väntade på att fjäderbenen skulle komma upp genom huven  studs
bakluckans elöppning havererade+knarrade....varningslamporna lös konstant.
oftast motorlampan....men ibland xenon-höjdjustering eller nåt annat, bilen var på uppgradering mjukvara /släckning kontrolllampor eller andra serviceuppdrag var månad.  förbrukningen var hög med bensin...men tankade man e85 kunde man lika väl uppge macken som postadress  :'(     Var inte särskillt ledsen när jag lämnade tillbaka den efter 1,5år
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 01 januari 2012, 16:31:24 »

Har haft förnuftet att byta bort mina dåliga bilar, men hade en Peugout 405 årsmodell 88 som jag skulle boksera en arbetskompis som hade fel på sin Audi. Vid ett rödljus glämde jag bort det, o pang sa det o sen var mitt bagagesrums golv borta.  Fläkte nästan bort hela golvet + avgassystem. Men i andra änden satt det fortfarande fast en audi.... Lyckades i allafall komma hem o svetsa i hop det. O sålde bilen till en annan arbetskompis.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 01 januari 2012, 15:06:35 »

He he... Thumbsup

PRV som inte hade gått ned sig alltför mycket brukade vi "reparera" genom att tappa ur ungefär hälften av motoroljan, montera ett nytt filter och fylla upp med diesel. Köra motorn utan belastning så länge man vågade. Byta oljan, nytt filter och sedan i med "patentreceptet" en Slick-50 och två flaskor STP ;D

OHC motorn har ju fasta överfall och kammen ska ut "bakåt". Minns att jag på någon av mina gamla fordar använde "ace-metoden": För att slippa lyfta toppen ta hål i torpeden och byt från kupén. *roflmao*

På tal om PRV-motorn så är det rätt intressant att den fungerade mycket bättre i Peugeot 604 och Renault 30 än i Volvo 260/760. I de franska bilarna försågs motorn med ett betydligt större oljetråg, men Volvo hade visst en framaxelbalk ivägen. Sen hör det väl också till saken att den som på den tiden köpte en fransk bil inte hade samma förväntningar som en volvoköpare på att man skulle kunna strunta i oljebyten utan att det straffar sig.

Undrar förresten om inte den här vipparmsmekanismen som ställde till så stora problem på PRV är nästan likadan i många fyrcylindriga OHC-motorer med ursprung hos Renault? T ex tvålitersmotorn som satt i R20 och vissa Peugeot 505 / Citroën CX. Och där tycks den ju ha skött sig bra.
Skrivet av: karaff
« skrivet: 01 januari 2012, 12:56:05 »

Förutom en Opel Kadett E 1.6 (typ 70 hästar :D) så har jag bara kört Audi så jag vet inte om jag kan skriva i denna tråd ;)

Opel:n hade totalt odödlig motor (jag försökte köra sönder den) men den rostade så snabbt att man fick ha öronproppar för att inte höra det.
Samt lite lustiga elproblem med bakrutetorkare osv. Gick dock snålt.

Sen har jag haft några Audi, bäst!

Nja det är väl inga problemfria bilar, särskilt inte när de blir gamla.. Dock är det otrolig skillnad från bil till bil, ironiskt nog så har de två jag köpt som varit "pärlor" som gubbar ägt varit de som strulat absolut mest.

Dyra punkter: hjulupphängningar fram, leder osv. Stora bromsar som inte motioneras tillräckligt så de rostar istället (bak iaf).

Däremot är det bilar som sällan hostar till o stannar vid vägkanten, brukar gå under eländiga omständigheter.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 01 januari 2012, 02:06:40 »

Det finns bilar som man haft hatkärlek till, nästan en relation  där det finns något som uppväger all strul man har - går den som ett skållat troll så tenderar man att blunda för en hel del saker som inte är så bra - sen finns det bilar som bara är just urursla och det finns inget som förlåter...

 dock är det intressant att läsa om bilar som man kanske tycker är ursla men ändå har en historia

joo så e det  finns faktiskt bilar som jag älskar att köra med då dom gått riktigt bra på vägen tex min gammla a-ascona ...helt underbar å köra med,kunde köra på tvären i 130 blås räta upp bilen å visste om att det funkade varje gång...mycket trevlig sladdar bil...

samma med saab 99an  jag trimmade,portad topp, rallycross kam å 2x45 weber ...gick som en dröm  å motorn va gudomlig klippte till fint då den fick lite varv riktigt trevlig motor ...

volvo gills inte för dom e trevliga å köra utan för att dom oftast går å krånglar väldigt sällan.....samt e lätta å repa

sen har jag en sak till som måste funka...värmen  funkar inte värmen åker bilen bort omg...
köpte en jätte fräch mazda 323 combi ...som efter renspolning å byte av termostat knappt hadde nån värme ..körde bilen tom på soppa sen såldes den...


Skrivet av: xxargs
« skrivet: 01 januari 2012, 01:40:11 »

Det finns bilar som man haft hatkärlek till, nästan en relation  där det finns något som uppväger all strul man har - går den som ett skållat troll så tenderar man att blunda för en hel del saker som inte är så bra - sen finns det bilar som bara är just urursla och det finns inget som förlåter...

 dock är det intressant att läsa om bilar som man kanske tycker är ursla men ändå har en historia
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 31 december 2011, 22:45:52 »

min erfarenhet av gammla oplarna va att dom va jädrigt fina å köra..men motorerna va skit....
hadde en lärare som körde en gammal kadett cupe...ser ut som en rally kadett....då han bytt 2 motorer i den å skulle in med den 3 lessnade han å stoppade ner en volvo b20 med växellåda å allt i opeln..
han passade ochså på att polera i toppen extraktor å k-kam,weber 36-36 å balanserade motorn innan han satte i hop den...satan va lill opeln gick..... det va som en raket i fårkläder...vi gissade att han nog hadde 130 hp i opeln,skulle gärna ha en sån bil....
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 31 december 2011, 18:18:22 »

Det är så länge sedan nu så jag kan visa fellistan på den Toyota Avensisen...
Då saknas sista felet som innebar att hela bagageutrymmet var vattenfyllt!

I April 1998 fick jag min nuvarande bil en Toyota avensis denna bil har fram till idag haft följande fel/problem:
1. Lister på sidodörr bak hade stor glipa och byttes nu efter 1,5 år så är det åter glipor på 2-3 lister.
2. Om man tog ut nyckel ur tändningslås och öppnade dörren kort efter varnade bilen för glömt halvljus trots att det var avstängt. En elektronikbox byttes.
3. Fjärrstyrningen till centrallåset tappade minnet, två gånger programmerades bilen om tredje gången byttes elektronikboxen sedan var detta ok.
4. Rost har uppkommit i höger framdörr i hörnet, färgen fastnade i gummilisten.
Detta är mycket bristfälligt åtgärdat genom att man har målat svart färg över skadan.
5. Torkararmar utbytta pga oljud.
6. Högtalare i en framdörr slutade fungera om det blev över 25 grader ute, åtgärdades genom att jag lät montera in andra högtalare.
7. Vibrationer vid inbromsning, åtgärdades genom att skivor svarvades om.
8. Obalans i hastigheter över 110km/h, åtgärdades genom att byta gummibussningar och länkararmar samt rattstång.
9. Skrammel i A-stolpar på grov asfalt, gummilist har anbringats mellan instrumentbräda och plasttäckning, skramlet finns fortfarande kvar.
10. Ventilationsutsläpp mitt och förare är så slappa att de ändrar riktning samt stänger sig själva vid körning på guppig väg, verkstaden har beställt nya men är ännu inte monterade.
11. Idag när jag skriver detta är bilen 1,5 år och ännu ett fel har uppstått , nu lyser varningslampan för airbagsystemet, jag ger upp.........

Och som sagt badkar i bagaget ska läggas till till denna lilla lista.

Handhavandefel, jag tror inte det  ::)


*host host*

Det här blir väl då typexemplet på "Ord mot ord", i min kraftigt begränsade värld så är det där helt klart handhavandefel, därom råder inget tvivel...

Granada, Taunus, Capri, Ascona; Rekord, Kadett, Escort osv osv Yummiiiiii.... :)
Skrivet av: tyke
« skrivet: 31 december 2011, 17:51:12 »

Hej  *vinkar*
Lite lessen i ögat blir jag av Fård blir så överväldigat nedsablat.
Tyvärr får väl erkännas att Europeiska Ford har haft sina skavanker.
Har haft en "sportbil " i mitt liv Ford Capri engelsk lukas elsystem osv.... Har jag för mig, inte ett under av kvalite.
Sedan har det passerat 4-5 granador plus 1 Scorpio mkt rost men vilken Komfort.
Har nu en jänkar ford. Har inte sett någon rost än.... Börjar få sämre syn  ;)

Gott Nytt År på er Ford lovers plus alla andra på forumet  *vinkar*

Mvh tyke  :D
Skrivet av: Mike
« skrivet: 31 december 2011, 17:39:18 »

Det är så länge sedan nu så jag kan visa fellistan på den Toyota Avensisen...
Då saknas sista felet som innebar att hela bagageutrymmet var vattenfyllt!

I April 1998 fick jag min nuvarande bil en Toyota avensis denna bil har fram till idag haft följande fel/problem:
1. Lister på sidodörr bak hade stor glipa och byttes nu efter 1,5 år så är det åter glipor på 2-3 lister.
2. Om man tog ut nyckel ur tändningslås och öppnade dörren kort efter varnade bilen för glömt halvljus trots att det var avstängt. En elektronikbox byttes.
3. Fjärrstyrningen till centrallåset tappade minnet, två gånger programmerades bilen om tredje gången byttes elektronikboxen sedan var detta ok.
4. Rost har uppkommit i höger framdörr i hörnet, färgen fastnade i gummilisten.
Detta är mycket bristfälligt åtgärdat genom att man har målat svart färg över skadan.
5. Torkararmar utbytta pga oljud.
6. Högtalare i en framdörr slutade fungera om det blev över 25 grader ute, åtgärdades genom att jag lät montera in andra högtalare.
7. Vibrationer vid inbromsning, åtgärdades genom att skivor svarvades om.
8. Obalans i hastigheter över 110km/h, åtgärdades genom att byta gummibussningar och länkararmar samt rattstång.
9. Skrammel i A-stolpar på grov asfalt, gummilist har anbringats mellan instrumentbräda och plasttäckning, skramlet finns fortfarande kvar.
10. Ventilationsutsläpp mitt och förare är så slappa att de ändrar riktning samt stänger sig själva vid körning på guppig väg, verkstaden har beställt nya men är ännu inte monterade.
11. Idag när jag skriver detta är bilen 1,5 år och ännu ett fel har uppstått , nu lyser varningslampan för airbagsystemet, jag ger upp.........

Och som sagt badkar i bagaget ska läggas till till denna lilla lista.

Handhavandefel, jag tror inte det  ::)
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 31 december 2011, 15:27:02 »

Penibelt :-[

Jag har faktiskt läst samtliga inlägg, men måste ha glömt bort just detta. Men det erkänner jag ALDRIG, jag kommer hävda handhavandefel i ditt fall... ::) ;)
Skrivet av: Mike
« skrivet: 31 december 2011, 15:12:03 »

Någon Toyota lär knappast bli omskriven i den här tråden iaf.

Men satan vad jag saknar sjuttiotalets Oplar och Fordar...
Hade du läst mitt inlägg hade du kunnat läsa om en Toyota som en av mina tre sämsta bilar...
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 31 december 2011, 14:49:34 »

Någon Toyota lär knappast bli omskriven i den här tråden iaf.

Men satan vad jag saknar sjuttiotalets Oplar och Fordar...
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 31 december 2011, 14:23:54 »

Sämsta bilen jag har haft var en Volkswagen Vento -98. Hälften så mycket effekt och rostade dubbelt så mycket som min 10 år äldre Toyota Camry.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 31 december 2011, 13:46:21 »

;D   ;D  Kommer ihåg dessa med nostalgi. Bytte oljerör ock kam/vippor på otaliga såna  :)
 jag älskade denna motor...block och vev var hur stabilt som helst...men stakarna var sämre  :(
blev många hål i blocken innan man lärde sig använda stakar från Saab-turbo  Thumbsup
men vilken sång man kunde få i denna rova....helt underbart  studs

ang täppta oljekanaler, kommer jag ihåg Volvos (RPV) V-6:a   varenda vippa täppte sig om man slarvade minst lilla med oljebytena.   Och "budget-fixade" otaliga såna.
Man kapa ett stort hål i torpeden och slog in vipparmsstången i kupen...sen gick det att få dit nya vippor (alltid uppborrade) utan att lyfta rovan.   tilbaka med plåtbiten...lite fogmassa och färg så gick fusket att dölja  a:gl
både jag och kunderna tjänade stora pengar på detta "fusk"..

He he... Thumbsup

PRV som inte hade gått ned sig alltför mycket brukade vi "reparera" genom att tappa ur ungefär hälften av motoroljan, montera ett nytt filter och fylla upp med diesel. Köra motorn utan belastning så länge man vågade. Byta oljan, nytt filter och sedan i med "patentreceptet" en Slick-50 och två flaskor STP ;D

OHC motorn har ju fasta överfall och kammen ska ut "bakåt". Minns att jag på någon av mina gamla fordar använde "ace-metoden": För att slippa lyfta toppen ta hål i torpeden och byt från kupén. *roflmao*
Skrivet av: ace
« skrivet: 31 december 2011, 09:26:54 »


Kamaxelproblemen i de gamla OHC-motorerna får man dock inte enbart skylla på motorn. Den vanliga orsaken till att någon nock blev nersliten var att det blev stopp i hålen i smörjröret som går längs med kamaxeln, så att nocken i fråga blev utan smörjning. Och vad var det då som satte igen de där hålen? Jo, ludd från oljefilter av undermålig kvalitet. På 70- och 80-talet fanns det piratoljefilter som nästan släppte ifrån sig mer skräp än de fångade upp. Fordar från den tiden där ägaren skötte oljebytena noga och använde oljefilter av pålitliga märken råkade aldrig ut för några kamaxelproblem (även om naturligtvis allt möjligt annat brukade gå sönder i alla fall).
;D   ;D  Kommer ihåg dessa med nostalgi. Bytte oljerör ock kam/vippor på otaliga såna  :)
 jag älskade denna motor...block och vev var hur stabilt som helst...men stakarna var sämre  :(
blev många hål i blocken innan man lärde sig använda stakar från Saab-turbo  Thumbsup
men vilken sång man kunde få i denna rova....helt underbart  studs

ang täppta oljekanaler, kommer jag ihåg Volvos (RPV) V-6:a   varenda vippa täppte sig om man slarvade minst lilla med oljebytena.   Och "budget-fixade" otaliga såna.
Man kapa ett stort hål i torpeden och slog in vipparmsstången i kupen...sen gick det att få dit nya vippor (alltid uppborrade) utan att lyfta rovan.   tilbaka med plåtbiten...lite fogmassa och färg så gick fusket att dölja  a:gl
både jag och kunderna tjänade stora pengar på detta "fusk"..
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 31 december 2011, 03:00:23 »

Om man vill sörja ned med någons bils inredning ganska ordentligt så verkar exploderande polyuretanskumstub vara en ganska bra metod...  undras om det är samma bil som jag så bilder på för något år sedan i något forum (en Toyota ?) - inte roligt alls då det hade skvätt runt ganska rejält
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 31 december 2011, 00:47:00 »

Efter att jag lyckades punktera en stor tub med (Casco Vinterskum) byggskum inuti min arbetsbil så kanske den kan koras till sämsta bil... sämsta inredning iaf.  :-\
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 31 december 2011, 00:19:20 »

Peugeot 407-05. Köptes ny. Av 12 mån ägande, 7 mån på verkstad. Kunde slockna mitt i en omkörning! ÅF fick köpa den tillbaka. Fy. Never Pugga igen!
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 30 december 2011, 23:39:12 »

Jag brukar hävda att europeiska Ford fram till ca 1985 verkligen uppfyller alla gängse fördomar mot märket, och det med råge. Men under andra halvan av 80-talet skedde en kraftig uppryckning, framför allt på motorsidan där man lyckades lösa de gamla problemen med oljeförbrukning, nerslitna kamaxlar, förtida kamremshaverier och sånt. Förmodligen blev det väl för dyrt med återkallelser när produktansvarsreglerna började skärpas i olika länder...

Kamaxelproblemen i de gamla OHC-motorerna får man dock inte enbart skylla på motorn. Den vanliga orsaken till att någon nock blev nersliten var att det blev stopp i hålen i smörjröret som går längs med kamaxeln, så att nocken i fråga blev utan smörjning. Och vad var det då som satte igen de där hålen? Jo, ludd från oljefilter av undermålig kvalitet. På 70- och 80-talet fanns det piratoljefilter som nästan släppte ifrån sig mer skräp än de fångade upp. Fordar från den tiden där ägaren skötte oljebytena noga och använde oljefilter av pålitliga märken råkade aldrig ut för några kamaxelproblem (även om naturligtvis allt möjligt annat brukade gå sönder i alla fall).
Skrivet av: 2000
« skrivet: 30 december 2011, 22:34:32 »

Sämsta bilen är MAYBACH  - för den kommer aldrig bli min huvuddunk huvuddunk *roflmao*

säg inte det...
http://readytofix.com/Inventory/Maybach.htm
lite småfix...

Maybach kommer (kanske) att få samma prisutveckling som andra lyxbilar. Dvs nästan värdelösa efter 15 år. Dessutom är ju tillverkningen nedlagd nu.
Som jämförelse går det i dag att få en BMW 750 V12 från mitten av nittiotalet från 25 000kr ungefär. Den kostade ju en mille som ny...
tex: http://www.blocket.se/goteborg/BMW_750_ial_OBS_23_000_KR_37195890.htm?ca=12&w=3
Samma sak med äldre Mb S-klasse
Det är bara att vänta, snart köper du en Maybach för 100 000 kr. *vinkar*
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 30 december 2011, 21:57:52 »

De enda bilar jag har råd att köpa är Ahlgrens. Och skroten kommer man bara till när man ska sälja koppar för 20 spänn så man kan köpa Ahlgrens bilar :'( :'(




 ;D
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 30 december 2011, 21:50:23 »

Japp, och den dagen det blir dags för avyttring skall jag kolla med skroten om de har något åkdon jag har råd med. Vem vet, kanske de förbarmar sig lite över den stackars fattiglappen och sponsrar honom med kraftigt rabatterade priser på de bilar ni andra åkte i för tio år sedan...


huaaa...snyft. Det är faen lite synd om mig när jag tänker efter... ;)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 december 2011, 21:32:22 »

Höhö, jag har förvisso en liten skog, men den har sedan införskaffandet för femton år sedan enbart kostat pengar att förvalta. Någon vinst eller annan form av återbäring förväntar jag mig icke. Därtill är jag för dum.

Seriöst, pengarna tjänar man då skogen säljs, invänta bara rätt tillfälle.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 30 december 2011, 19:48:04 »

Haha   nej du Lappen, mig lurar du inte.  Du äger säkert 1000 hektar skog och en hel drös med renar, så det går nog ingen nöd på dig *roflmao* *roflmao*

Höhö, jag har förvisso en liten skog, men den har sedan införskaffandet för femton år sedan enbart kostat pengar att förvalta. Någon vinst eller annan form av återbäring förväntar jag mig icke. Därtill är jag för dum.

Du däremot, funderandes på att köpa en ny Maybach när den gamla börjar få slitna däck, är väl ändå ett skolexempel på hur man kan lyckas här i världen? ;D
Skrivet av: Pansatonic
« skrivet: 30 december 2011, 17:16:34 »

Renault 18 TD -80, hade den 8mån under lumpen tiden, gick billigt med slangad disel från lumpen lastbilen, ingen chick magnet men ändå ett coolt minne från baksätet med en lokal sötis, vilka minnen haha
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 30 december 2011, 17:06:01 »

Haha   nej du Lappen, mig lurar du inte.  Du äger säkert 1000 hektar skog och en hel drös med renar, så det går nog ingen nöd på dig *roflmao* *roflmao*
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 30 december 2011, 16:36:58 »

You lucky bastards ...

Tänk att ens vara i den sitsen att man väljer att skrota sin bil, när jag kör förbi diverse bilskrotar I MIN BIL så brukar jag sucka trånande och längtansfullt efter dessa som för mig är ouppnåeliga. ;)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 30 december 2011, 14:36:28 »

Kalas  köpte den direkt ;)     ::) ::)                                           :'(
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 december 2011, 14:19:12 »

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 december 2011, 08:23:09 »

Skrivet av: 2000
« skrivet: 30 december 2011, 05:07:55 »

Nån av dem...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 december 2011, 05:04:49 »

Sämsta bilen är MAYBACH  - för den kommer aldrig bli min huvuddunk huvuddunk *roflmao*

Vart tvungen att googla på den där.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 29 december 2011, 23:43:32 »

Eller vilken är den sämsta du haft, den med mest problem eller störst problem och varför var det så?
Bortsett från väldigt vanvårdade bilar brukar man kunna sålla ut några som riktigt riktigt usla. Trots det så har väl alla märken sina entusiaster.
Jag som haft ca 40 st. har inte alls svårt att välja den sämsta.
Det var en LADA NIVA -95 som jag hade ett tag för fem år sen.
Den näst sämsta var en Citroen XM jag hade på 90-talet...

Min XM var en trogen vän i flera år. Den svarta 110 hästaren tog mig och min familj, och en massa kamrater i olika omgångar, på resor runt om i norden och övriga Europa. Gick som en smekning på autobahn. Helt utan problem, i alla fall så som jag minns det... Men inget varar för evigt och så småningom började den att släppa några droppar hydraulolja då och då. En hel del efter ett tag och stötigt började den gå pga tomma gasklockor. Bensinpumpen passade på att ge upp samtidigt som batteriet. Men de där lilla småfelen ska väl gå snabbt att fixa! Ny soppapump monterades. Och nyfyllda klockor. Och så lite rör och slangar så borde den vara som ny. Men varje gång jag lagade något gick något nytt sönder. Flera gånger fick den bogseras tillbaka till garaget. Hmmm... Men jag brukar inte ge mig i första taget. In under pärlan igen. Fixa vad som behövdes och så börja backa ut igen, glad över ännu en lyckad reparation. Phssssssss, lät det plötsligt och bilen sjönk ihop som en säck. All hydraulolja i en stor pöl på golvet. huvuddunk Och ni som kan era citroener vet att då saknar man i princip fjädring, styrservo och bromsar. Här tog även tålamodet slut och jag backade ut ur garaget åt vänster, fortsatte backandes ett femtiotal meter in på den lokala bilskroten.
-Här är nycklarna, var det enda jag sa och gick hem.
Dagen efter ångrade jag lite att jag lämnade bilen med nytt batteri och lite personliga saker kvar i, så jag svängde ned till skroten för att plocka ur den och kanske kolla med mig själv om jag inte ångrat mig lite. På gården stod nu en mängd ihoppressade bilar uppstaplade på varandra. Säkert 20-30 stycken. Var och en av bilarna inte högre än någon decimeter. Och där i mitten skymtade en bekant registreringsskylt. De hade visst hyrt en press och jobbat hela natten.
Så kan det gå...

Har haft ett hundratal bilar. Alla med sin egna historia. T ex en synnerligen usel Lada Niva...
Vilken som är alla tiders sämsta bil är väl förövrigt fastslaget att vara Trabanten, eller?
Vad som är dåliga bilar är däremot en öppen fråga.

//2000
ps.
Kom just på att jag backat en annan bil till skroten. Och lite längre den gången. En Peugeot 604 (om nu någon minns dem) Ett automatlåderas gjorde att bara backen gick. Och ilsken var jag visst den gången också, om jag minns rätt...



EDIT. Jag lider av textinkontinens och rensade bort lite.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 29 december 2011, 23:00:49 »

Men vad ska jag spara då??  Kvitton?   Då går det ganska snabbt  *roflmao* *roflmao*
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 29 december 2011, 22:39:06 »

det är bara att gneta oraklet  :)  gneta och spara 7 dagar i veckan sen är den din  8)
cocacola studs
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 29 december 2011, 22:34:25 »

Sämsta bilen är MAYBACH  - för den kommer aldrig bli min huvuddunk huvuddunk *roflmao*
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 29 december 2011, 22:34:09 »

dr chun-lan
man har olika erfarenheter  :) min första bil va en saab 99 och den behandlingen den fick utstå  8) skulle fått alla bilar att knäa.(med facit i hand va man inte klok mellan 18-21) men den höll riktigt bra ,  liiiite trimmat  ::)  efter 3 år röcks främre motorfästet genom balken , den hade spruckit av utmattning *roflmao*    men jag ger den fortfarande  Thumbsup
cocacola

hej ... 99+ gammla 900  va nog dom bästa bilarna dom byggt.......
brosans 99 ärvde han av mig å körde med i många många år.....den bilen hadde ochså fått smaka väldigt mycke innan den fick semester....99 an e faktiskt en riktigt bra bil trots allt håller nästan för allt..

funderar faktiskt på å leta rätt på en fräch 83-84  saab99 å försöka rädda den åt eftervärden då det är en rolig bil som faktiskt går väldigt bra å meka i

så jag är inte helt saab hatare även fast det nog låter så.....
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 29 december 2011, 22:25:45 »

dr chun-lan
man har olika erfarenheter  :) min första bil va en saab 99 och den behandlingen den fick utstå  8) skulle fått alla bilar att knäa.(med facit i hand va man inte klok mellan 18-21) men den höll riktigt bra ,  liiiite trimmat  ::)  efter 3 år röcks främre motorfästet genom balken , den hade spruckit av utmattning *roflmao*    men jag ger den fortfarande  Thumbsup
cocacola
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 29 december 2011, 22:09:25 »

haha riktigt rolig läsning...
undra om nått tar min saab 9000 ..som jag hadde i ca ett år.....

takluckan höll ej tätt...inlämmnad 2x på verkstad å renblåst dräneringshål runt om xxx gånger men gick ändå inte att få den tätt.........
mer eller mindre alla lås i centrallåset la av ett efter ett....å hängde sig i bland....
el speglar som funkade på en sida mm mm

fixade jag ett fel så dök det upp 3 nya dan efter...så jag tordes inte repa nått i bilen  .....tror fan den va besatt.....

skulle byta HB vajrar i bilen då dom frös ibland,fick tippset av saab verkstan att riva ur alla stolar + baksäte å inner mattor......för å komma åt å byta vajrar......
baxvangnen hölls i hop av en stor bult från krängnings hämmaren tror allt i bakvangnen satt på just den fastrostade skruven....krängnings hämmare stötdämpare mm mm...

sen så kom den sedvanliga SAAB Droppen,dvs motorn började läka olja mellan motor å koppling...
gjorde ju som vanligt fyllde olja å körde ända tills jag skulle besikta,då fick jag ombesiktning pga olje läkage ....just som besiktnings gubben tittade upp under bilen...passade den jäkeln på å pissade besiktnings gubben i pannan....GRRRRR
löstes med feltema servorep olja å en trasa  just innan ombesiktning.....men inte fan höll den tät för det...

kast bytte bort saaben mot en volvo 245a  årsmodell 77,som va ful som fan,men rostfri...körde 4 år med den å kostade på 245an en lysknapp å ett par brytare på ok....renoverade fördelaren med en morakniv å lite 5-56 ....

farsan va ursinnig fly förbannad ..hur fan kunde jag byta bort en bil för 30 lök mot en 245a som va värd ca 5000 kr i bästa fall....tjaa sa jag att jag har inte råd att köra SAAB  då skiten föll i bitar......

stackars saten som tog över bilen .....tappade växellådan under körning i ca 120 blås......drivaxeln som slapp ur växelådan (sitter väl på 5 mm splines) slog sönder växelådan + en massa annat innan biljäveln stannade......tyckte då att bytet framstod riktigt bra ...för min del..... a:gl

bilen efter blev en 745a 88 med skuren växelåda för några 1000 kr....hmm körde nästan 2 år på den lådan innan den rasade totalt....den lät inte vackert men den funkade..i 2 år

farsans SAAB 900 turbo ...nöp lådan på för att oljan lyckats hitta ut ..vi tilltade i ny olja å drog fast avgas röret i växellådan så det tog tätt...drog i gång bilen försiktigt så den slapp å började funka...
man hörde ett väldigt väldigt litet vinljud ur lådan vid körning....sa åt gubben att köra å byta bort bilen omg...
näää nog funkar det......joo det gick 3 dar sen va det helt över växelådan va helt stum...

tycker inte det e så konstigt att jag ej tål bilar som det står SAAB på,alla jag ha vare i kontakt med läker olja eller vatten i nått hörn....
vi hadde ett ordspråk ..det enda som inte läker vatten eller olja på saab är...generatorn....
men brosan kom in en dag å tvingade mig ut å kolla på hanns  99....kolla sa han å pekade på generatorn...jag ha lyckats...den läker olja....joo fan den va mycket riktigt kletig av olja....

så det funkade häller inte....haha

men det va ventilkåpan som skvätte olja på generatorn







Skrivet av: Gano
« skrivet: 29 december 2011, 21:32:04 »

Hej

Sämsta bilen jag minns lär ju vara mina kusiners Datsun årsmodell nånstans -76. Bilen bara försvann spårlöst bit för bit.

Och så alla Fordar som bekanta ägt. Skrammel, kamaxlar som blev runda, ylande transmission, bromsskivor som helt plötsligt började kasta så bilen blev livsfarlig, kamremmar (totalt motorhaveri), oljeförbrukning. Brukar åka med en kollega ibland, han har en Mondeo -04. Slamrar och slår i alla gupp, låter som något är löst. Roliga bilar men vilken skit....

MVH/Gano
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 29 december 2011, 20:25:11 »

Glömde lacken, körde högtryckstvätten vid tvätt, då släppte lacken på halva huven, där stod jag och såg ut som en fågelholk :o

 *roflmao* *roflmao* mmm det kan hända även idag , startade högtrycken i en av våra bilar  ::)  blev liiiiiiite mycket med 450 bar i start tryck  8) wooooosch så försvann lacken på framflygeln på en servicebussen ,det va bara skratta åt eländet .
cocacola
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2011, 20:18:44 »

Vaz Lada tror jag den hette. Man satt och körde med rena busstuket,då den gick!

Jag hade en Lada (1600 s), den var faktiskt inte så dum.
Enda grejen som hände var att kopplingen frös fast en kall vinter så man fick starta med växel i och sen växla med motorvarvtalet. Men så plötsligt under ett blidväder så lossnade den igen.  ^-^

Tokprutade då jag köpte den, den gick inte så bra då, fast jag upptäckte snabbt felet, tändstiften satt löst.
Sen gick den som ett skållat troll, ända upp till 140 (tror den hade maxvarvtal då på högsta växlen, den hade låg utväxling). Hörselskydd var obligatoriskt.  :P
Skrivet av: 109an
« skrivet: 29 december 2011, 20:12:19 »

@109

Glömde lacken, körde högtryckstvätten vid tvätt, då släppte lacken på halva huven, där stod jag och såg ut som en fågelholk :o
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 29 december 2011, 20:05:47 »

@109
TRX är rätt på Granadan  :)
på 80 talet hadde jag en sierra  huvuddunk huvuddunk . avgasventiler i toppen , elfel dörrlås lack ergvenil , kallstarten mmm huvuddunk huvuddunk.
scorpio 2,8 ghia .. automat lådan  huvuddunk huvuddunk lyftarna till stötstängerna  huvuddunk , vattenpump huvuddunk
men en bra comfort  :)
Frugan köpte en focus ghia diesel 2000. när hon skulle byta den 3 år senare va den värd lika mycket som ett par begagnade skor enligt Kindwalls bilsäljare 2003. Kommer aldrig någonsin att handla en Ford ,
cocacola *vinkar*
Skrivet av: 109an
« skrivet: 29 december 2011, 19:54:33 »

Sämsta bilen, Ford Granada 2,8i Ghia automat.

Fantastiskt skön att åka rakt fram i, kanske den skönaste jag haft.

På minussidan hamnar väghållning framförallt vintertid, de märkliga 15,5 :o tumsfälgarna med vansinnigt dyra däck som jag tror hette TRX  samt de DAGLIGA elfelen knUp
Skrivet av: Mike
« skrivet: 29 december 2011, 17:49:57 »

Mina tre sämsta bilar:

Ford Escort 1.6i VIP -88 Köptes två år gammal med 6000mil på mätaren, såldes efter ett år efter extremt mycket strul och trasiga saker för 20000:- vid försäljningen.

Toyota Avensis 1,8 -98 Köptes ny och ägdes i 4000mil, efter 23 verkstadsbesök fick jag en ny bil av Toyota (då var det vatten i hela bagaget, trasig airbag och trasiga högtalare).

Honda Civic 1,8 sport AUT -08 Köptes ny och ägdes i 1000 mil. Fruktansvärt dålig bil, oerhört dåligt ihopsatt med skrammel överallt och dåliga karrosspasningar, extremt dålig lack (vitprickig huv efter tre sommarmånader), automatväxellådan var ett skämt och får av mig betyget trafikfarlig. Tunn motor med hög bränsleförbrukning. Extremt hård bakfjädring. En riktigt dålig bil faktiskt, kändes oerhört smäckigt byggd.

Jag kommer inte att köpa en bil med årsmodell -18 he he  *vinkar*
Skrivet av: nic2
« skrivet: 29 december 2011, 17:17:59 »

Sämsta bilen jag ägt är en Mitsubishi Galant -98.
Enda bilen jag köpt på bilfirma, hade gått 17000 mil, och kändes fräsch trots milen.
Men problemen radade upp sig, rosten var värst.

Körde den endast 1500mil, den kändes helt slut då jag sålde den.
Hade en Galant -95 innan, och den var totalt problemfri under de år jag hade den, därför höll jag mig till samma märke vid bytet.

Går ju i samma tankar idag, har en avensis som bara går och går.....blir sugen på en toyota till.....


Hehe, kom på en hemsk bil till jag/vi haft, en Volvo 343.
Troligtvis vart den ramsned när svärfar körde in i en bergvägg med den, men han renoverade upp den och vi köpte den som extrabil.
Han hade monterat in servostyrning från en 240 i den, gick toklätt.
Bilen sladdade upp sig utan anledning på snöväg, måste vart sned.
Skrivet av: ace
« skrivet: 29 december 2011, 16:47:13 »

Saab 9-5 turbo!
Hade en några månader och han med täppt vevhusvent(felkostruerad...finns ombyggnadsats) kamkedja/sträckare, pixelfel instrument,tändspole och givetvis växellådsras huvuddunk

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!