Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta kollektorslang,Markvärme,Jordvärme  (läst 1845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders9911

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flytta kollektorslang,Markvärme,Jordvärme
« skrivet: 24 december 2017, 12:36:48 »
Hej!
Har köpt ett hus som har jordvärme som värmesystem.DÃ¥ jag vill bygga ut huset med en större tillbyggnad har jag problem med att lösa kollektorslangens läge(installerat Ã¥r 2001).DÃ¥ tillbyggnadens läge mÃ¥ste stÃ¥ pÃ¥  där slangens läge är idag. Vad har jag för alternativ?Kan man flytta pÃ¥ kollektorslangen.MÃ¥ste jag ha ett nytt system eller delvis nytt? Tacksam om  rÃ¥d.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Flytta kollektorslang,Markvärme,Jordvärme
« Svar #1 skrivet: 25 december 2017, 21:09:36 »
Flytta slangen bör ju funka bra och är ju rätt enkelt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flytta kollektorslang,Markvärme,Jordvärme
« Svar #2 skrivet: 26 december 2017, 01:14:40 »
Jag gissar att det är ganska stor risk att slangarna skadas om man börjar gräva upp dom.
Men om du anlitar en grävfirma som har erfarenhet av jordvärme så borde de kunna lösa detta på något bra sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders9911

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flytta kollektorslang,Markvärme,Jordvärme
« Svar #3 skrivet: 27 december 2017, 01:05:47 »
Hur stora kostnader kan jag räkna med flytt av slang?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flytta kollektorslang,Markvärme,Jordvärme
« Svar #4 skrivet: 28 december 2017, 11:14:42 »
Ingen aning, du måste nog kontakta en grävfirma och kolla.
Men om du ska bygga till huset så ska du väl ändå ha en grävmaskin på plats så den extra kostnaden för att fixa till kollektorn blir nog en mindre kostnad i jämförelse med tillbygget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!