Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Eldriven flakmoped  (läst 3923 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Eldriven flakmoped
« skrivet: 24 november 2016, 18:06:22 »
Hej!

Har länge varit sugen på att köpa på mig en dylik. Typ Norsjös. Tyvärr är en ny alldeles för dyr. O de begagnade har oftast batterier som är slut.

Nu till min fundering IOM att jag är helt kass på ellära bla....

Kan man istället för originalbatterierna sätta in ett gäng bilbatterier plats finns ju på flaket!

O är det möjligt att ladda dessa vid tjänligt väder om man har en 100 w solpanel ännu inte inkopplad ::)

Tacksam för svar plus intresserad om någon här har en lämplig flaka!

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #1 skrivet: 24 november 2016, 18:30:57 »
Vi hade tillgång till el moppar på ett jobb förut och på den satt det vanliga fritids batterier av lite större modell gissar på 2*110 ampere.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #2 skrivet: 24 november 2016, 18:51:34 »
Du minns inte hur länge man kunde köra. Dvs sträcka eller var det små korta sträckor?
Tittar även efter gamla klassiker som Cresant 1189 a:gl körde dessa i min ungdom ::)På jobbet, börjar bli till åren så Nostalgin börjar hinna ikapp mig!
Har iaf för några år sedan köpt en likadan parktraktor som jag körde 84 -85! 8)

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #3 skrivet: 24 november 2016, 19:03:57 »
Dom räckte en dag men var ju inga avstånd var på ett fabriks område.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #4 skrivet: 24 november 2016, 19:40:14 »
Hej!

Har länge varit sugen på att köpa på mig en dylik. Typ Norsjös. Tyvärr är en ny alldeles för dyr. O de begagnade har oftast batterier som är slut.

Nu till min fundering IOM att jag är helt kass på ellära bla....

Kan man istället för originalbatterierna sätta in ett gäng bilbatterier plats finns ju på flaket!

O är det möjligt att ladda dessa vid tjänligt väder om man har en 100 w solpanel ännu inte inkopplad ::)

Tacksam för svar plus intresserad om någon här har en lämplig flaka!

Tyke  :D
Men vill du ha en flaka så är det väl för att ha plats för last? Då är det inte så bra med batterier på flaket...
Här på vår ö (250 fastboende +300fritidshus) har i stort sett alla en flakmoped, några få (<10) är batteridrivna. Tyder väl på att de är för dyra eller att det tar för lång tid att ladda dom..Många har skaffat sig elbilar, typ golfbil istället för flakmoppen, har ju fördelen att man har väderskydd. Hantverkare kör mest med 4-hjulingar. Min elbil klarar med full laddning at köra runt i c:a 1-2mil beroende på temperatur. Flakmoppar går med fräscht batteri ungefär lika långt. Oftast kör man inte mer än 3-4km och ställer fordonet på laddning. Men jag gillar bäst min gamla 2-taktade flaka. Ingen dödtid för laddning.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #5 skrivet: 24 november 2016, 19:51:57 »
Skall jag behöva bli avis på din flaka...  ;)
Men vill du ha en flaka så är det väl för att ha plats för last? Då är det inte så bra med batterier på flaket...
Här på vår ö (250 fastboende +300fritidshus) har i stort sett alla en flakmoped, några få (<10) är batteridrivna. Tyder väl på att de är för dyra eller att det tar för lång tid att ladda dom..Många har skaffat sig elbilar, typ golfbil istället för flakmoppen, har ju fördelen att man har väderskydd. Hantverkare kör mest med 4-hjulingar. Min elbil klarar med full laddning at köra runt i c:a 1-2mil beroende på temperatur. Flakmoppar går med fräscht batteri ungefär lika långt. Oftast kör man inte mer än 3-4km och ställer fordonet på laddning. Men jag gillar bäst min gamla 2-taktade flaka. Ingen dödtid för laddning.
Men lite plats finns nog ändå kvar a:gl Tittar även på 1189 osv....
Här var det väldigt vanligt på öarna förr med flakor. Nu är det mest 4 hjulingar!

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #6 skrivet: 24 november 2016, 20:11:10 »
 tummenupp för 1189an
Det bästa med flakan är plats för 2 rejäla gubbar eller 4-5 barnbarn, du får väl sätta dom ovanpå.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #7 skrivet: 24 november 2016, 21:15:47 »
Men vill du ha en flaka så är det väl för att ha plats för last? Då är det inte så bra med batterier på flaket...
Här på vår ö (250 fastboende +300fritidshus) har i stort sett alla en flakmoped, några få (<10) är batteridrivna. Tyder väl på att de är för dyra eller att det tar för lång tid att ladda dom..Många har skaffat sig elbilar, typ golfbil istället för flakmoppen, har ju fördelen att man har väderskydd. Hantverkare kör mest med 4-hjulingar. Min elbil klarar med full laddning at köra runt i c:a 1-2mil beroende på temperatur. Flakmoppar går med fräscht batteri ungefär lika långt. Oftast kör man inte mer än 3-4km och ställer fordonet på laddning. Men jag gillar bäst min gamla 2-taktade flaka. Ingen dödtid för laddning.
Batterierna på de jag kört ligger under flaket mellan hjulen så dom stör inte vid lastning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #8 skrivet: 25 november 2016, 10:27:05 »
Jovisst Smurfen så är det, men han Tyke vill ju förlänga åkturen mha extra batterier på flaket...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #9 skrivet: 25 november 2016, 11:10:19 »
Köp en kina moppe typ Grålle istället  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #10 skrivet: 25 november 2016, 11:12:21 »
Köp en (eller tre...) navmotor för elcykel/elmoped från alibaba eller ebay och bygg om en bensinflakare. Tar man bort bensinmotorn så får man ju plats men nån sorts låda för ett gäng blybatterier istället.

Tre motorer på 2kW styck borde ge lite skjuts...

http://www.alibaba.com/product-detail/2kw-brushless-dc-motor-rear-wheel_60110491149.html
http://www.alibaba.com/product-detail/12inch-DC-electric-wheel-hub-motor_60424819448.html
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #11 skrivet: 25 november 2016, 12:45:22 »
Köp en kina moppe typ Grålle istället  tummenupp
Billigare men, efter 5 år har de mopparna oftast totalrostat, :o  fast det är ju kul med backväxeln. a:gl
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #12 skrivet: 25 november 2016, 14:05:46 »
Men hur fräsch är en 25 år gammal flaka för samma pengar ? Vet några som kör typ grålle på industrin och dom ser i alla fall ok ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #13 skrivet: 26 november 2016, 19:43:38 »
Min flaka är en Cresent 1189 från 1987, orginalmotorn (Sachs) sitter kvar. Hade ett första bekymmer i somras med den, hade gått felfritt sen jag köpte den för 14lax för 10 år sen. Den startade men dog raskt...Nu vet jag efter att ha kollat allting, det var kontakten till tutan som ärgat ihop, tog bort det blecket, nu går som ett skott igen. Betydligt snabbare o starkare än elmoppar framförallt när deras batterier är kalla.

Apropå industrimoppe: Kommer ihåg att när jag letade efter en moppe på den tiden, att jag kollade flera som gått som verksmoppar på järnverket nåra år...Chassina var väl OK men motorerna och växellåderna , helt slut!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Eldriven flakmoped
« Svar #14 skrivet: 26 november 2016, 22:31:17 »
Billigare men, efter 5 år har de mopparna oftast totalrostat, :o  fast det är ju kul med backväxeln. a:gl

Har en kina flaka typ Grålle som jag haft i lite mer än 4 år. Har kört c 120 mil och den har funkat bra, fått byta batteri och svetsat om motorfästet som sprack i bockningen. Stålet är väl inte det bästa , men den har inte rostat just nåt på de 4 år jag haft den. Köpte den beggad drygt 1 år gammal för 14000kr, så den är egentligen 5 år.  Bra med backväxel och den har grym utväxling så den tar sig fram bra även om det är rejält motlut.   Största nackdelen är att motorn är lite väl obalanserad så det skapar jobbiga vibrationer vid höga varvtal. Plus för 4 takt.  Försäkringen kostar tyvärr en hel del så det blir dyra mil FiR  , tack vare detta forum bytte jag dock till Dina  och det blev iaf 45 kr billigare per månad.

EDIT: Skall man ha kul så kanske en B-52a kan vara nåt, men de kostar ju så mycket  :'( 
« Senast ändrad: 26 november 2016, 22:37:35 av Håkke »
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

VP 13 år 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/år. Inga problem under dessa 13år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!