Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra Nibe VVM300 utan utedel?  (läst 5054 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wretan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Köra Nibe VVM300 utan utedel?
« skrivet: 30 juni 2013, 21:08:51 »
Hej,

Som överskriften, kan man köra en VVM300 utan att ha utomhusdelen inkopplad? Har kollat i manualen och där på sidan 27 står att man kan köra utan utomhusdelen men är detta en lösning som praktiskt fungerar och orkar den hålla värmen eller är detta inte helt ok lösning i längden?
Manual:
http://www.rorjour.se/nibe/vvm300.pdf


Är nämligen i ett akut behov av ny beredare/elpanna men har för närvarande en ganska ny Luft/Luft som täcker mitt värmebehov bortsett från två rum där vår gamla elpanna värmt via vattenburet system.

Men nu är den gamla elpannan o beredaren kaputt så det behövs nya prylar och det vore ju kass att inte köpa något som klarar en VP framöver. Eftsom jag redan investerat i Luft/Luft så avvaktar jag gärna några år med att investera i en F2025 (eller liknande)

Finns ju en o annan beg vvm300 på blocket...

Eller har någon en bättre lösning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köra Nibe VVM300 utan utedel?
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2013, 21:23:45 »
Inga problem, leta upp meny 9.1.2 och ställ om till 0.
Huruvida den orkar hålla värmen själv beror på husets effektbehov, men VVM300 kan ställas om till 13,5 kW vilket bör räcka till för de flesta hus, leveranskopplad effekt är 9 kW vilket räcker för ett normalhus.
Detta ställs om på ratt (101) på effektvaktskortet (2), kapitel "Elanslutning > Leveranskopplad effekt" i manualen.

Sen handlar det om hur stora huvudsäkringar du har i huset, men detta ställer du in på effektvaktskortet på ratt (100), strömkännarna måste då kopplas in i elcentralen i huset.
« Senast ändrad: 30 juni 2013, 21:26:01 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wretan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Köra Nibe VVM300 utan utedel?
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2013, 21:33:05 »
 tummenupp

Lysande! Det var ju goda nyheter! Stort tack för ditt svar Carl!

Vi har nog ett ganska normalt effektbehov: 1,5plans villa på 120kvm, vattenburet system men en LL-pump som sitter ganska centralt samt en kamin. Två vuxna och ett barn (än så länge) som förvisso gillar att duscha men det ska väl inte ställa till det. Men 155 liter i beredaren är väl kanske ett gränsfall om man på sikt har två tonåringar i hushållet?

Inga problem, leta upp meny 9.1.2 och ställ om till 0.
Huruvida den orkar hålla värmen själv beror på husets effektbehov, men VVM300 kan ställas om till 13,5 kW vilket bör räcka till för de flesta hus, leveranskopplad effekt är 9 kW vilket räcker för ett normalhus.
Detta ställs om på ratt (101) på effektvaktskortet (2), kapitel "Elanslutning > Leveranskopplad effekt" i manualen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köra Nibe VVM300 utan utedel?
« Svar #3 skrivet: 01 juli 2013, 10:14:04 »
155 liters beredare är inga som helst problem för duschning, det räcker och blir över om man inte ställer in en stol i duschen och sitter där tills det blir kallt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köra Nibe VVM300 utan utedel?
« Svar #4 skrivet: 01 juli 2013, 10:32:44 »
Men 155 liter i beredaren är väl kanske ett gränsfall om man på sikt har två tonåringar i hushållet?

Om du bara värmer med elpatron så kan du ha lite högre temp i VVB:n än om du har en värmepump ansluten.
Du kan också skaffa till en liten el-VVB och sätta i serie efter VVM300 som varmhåller extra varmvatten när du skaffar en värmepump till den, om det skulle behövas.

Fast som Rickard skriver räcker 155 liter bra för dusch, men skaffar du badkar så kan det behövas mer.
« Senast ändrad: 01 juli 2013, 10:34:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Köra Nibe VVM300 utan utedel?
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2013, 14:41:26 »
Om du bara värmer med elpatron så kan du ha lite högre temp i VVB:n än om du har en värmepump ansluten.
Du kan också skaffa till en liten el-VVB och sätta i serie efter VVM300 som varmhåller extra varmvatten när du skaffar en värmepump till den, om det skulle behövas.

Fast som Rickard skriver räcker 155 liter bra för dusch, men skaffar du badkar så kan det behövas mer.

Som input så räcker min VVM300 väl till för att fylla mitt 300 liters bubbelbad med riktigt varmt vatten om jag aktiverat extra varmvatten så det är 70 grader varmt.
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!