Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: tredubblad elförbr, vad är fel?  (läst 22258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stellan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
tredubblad elförbr, vad är fel?
« skrivet: 28 december 2010, 10:31:47 »
Hej. Nu sitter jag på jobbet och har inte tillgång till all data ang. vår värmepump Thermia 8kw med bergvärme. Någonting är galet då den nu i snitt förbrukar tot med husel 180 kw/dygn. Vi har haft hit Pite energi, dem konstaterar att ingenting är fel men dem reagerar starkt över så hög förbrukning. Pannexperten har varit här två gånger och skruvat lite och konstaterar likaså att det drar mycket el men hittar inget som är fel.

Utskrift från eleverket har vi listor och där kan vi tydligt ser att elen ökar från ca 4 kw till 11kw/timman, detta sker den 8/11-2011 och den dagen är det blida ute to.m. Och där ligger nu förbrukningen konstant. Ungefär en vecka efter detta datum går en pump sönder varvid den byts till en ny. Vi har också ca en månad senare kopplat in bergvärme till en vinterbonad gäststuga (35kwm) som står på gården. Med den blir den totala uppvärmningsytan ca 220 kwm inkl källare på plats här i Piteå.

Huset är nyköpt av oss (byggt 1954) och tidigare ägare har haft en årsförbrukning på 16000 kw. Med vår takt så kommer den att tredubblas. Att inte hitta vad som orsakar denna extremt höga förbrukning är mycket frustrerande. Pumpen är sex år gammal och totalt har den på de sex åren gått på 193 timmar på tillskott 2 (då vi köpte huset oktober iår) sedan vi flyttade in har tillskott 2 gått upp till ca 230 timmar, fattar ni? På tillskott 1 går den i stort sett oavbrutet!.

Hjälp  :(

Vänligen: Stellan
Thermia Diplomat 8

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #1 skrivet: 28 december 2010, 11:05:26 »
Stäng av tillskottet och se fall den värmer något överhuvudtaget på kompressor driften Låter som om den går som ren elpanna
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2010, 11:17:55 »
Tänkte pÃ¥ eran stuga ni kopplat in. Den kan dra hiskliga mängder. 
Jag kör en 10kvm friggebod på elvärme själv, skall den hålla 20 ºC så går elementet på 1kw oavbrutet för att hålla den tempen inne vid -15 ºC, och sedan tar kulverten en massa energi. Den suger i sig 1/3 vad vårat hus tar som har 180m2 uppvärm yta
Sen misstänker jag att ni har bra mycket kallare i Piteå än vad vi har i västsverige
Vad har ni för isolering i den lilla stugan samt hur välisolerad är kulverten

Skulle inte förvåna mig om den lilla stugan kräver 3kw oavbruttet och då innebär de att första steget på elpatronen går oavbrutet
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Stellan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #3 skrivet: 28 december 2010, 11:22:03 »
Stäng av tillskottet och se fall den värmer något överhuvudtaget på kompressor driften Låter som om den går som ren elpanna

Ja vi har provat att stänga av tillskottet och bara kört på VP, det funkar men blir svinkallt i huset tyvärr.
Thermia Diplomat 8

Utloggad Stellan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #4 skrivet: 28 december 2010, 11:26:10 »
Tänkte pÃ¥ eran stuga ni kopplat in. Den kan dra hiskliga mängder. 
Jag kör en 10kvm friggebod på elvärme själv, skall den hålla 20 ºC så går elementet på 1kw oavbrutet för att hålla den tempen inne vid -15 ºC, och sedan tar kulverten en massa energi. Den suger i sig 1/3 vad vårat hus tar som har 180m2 uppvärm yta
Sen misstänker jag att ni har bra mycket kallare i Piteå än vad vi har i västsverige
Vad har ni för isolering i den lilla stugan samt hur välisolerad är kulverten

Skulle inte förvåna mig om den lilla stugan kräver 3kw oavbruttet och då innebär de att första steget på elpatronen går oavbrutet

Jasså, kan stugan dra så mycket? Suger kulverten i sig massor energi också, förlorar man alltså värme på väg ut till stugan genom kulverten? (ca 10 meter) "experterna" tyckte det var huugasmart att dra in kulvert in i stugan då vi ändå hade bergvärme??
Thermia Diplomat 8

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #5 skrivet: 28 december 2010, 11:31:39 »
Oj då, här skrevs flera inlägg medan jag plitade, en del av nedanstående har redan nämnts, men publicerar ändå:

Låter skumt. Föreslår att du minst 15 minuter in i en värmecykel (kompressorn går och hussymbolen syns i displayen) noterar följande värden:

Utetemp
Framledningstemp
Returtemp
Brine in-temp
Brine ut-temp
Integral
Drifttid värmepump
Drifttid tillsats 1, 2, 3
Drifttid varmvatten

Därefter väntar du 24 timmar, varken mer eller mindre, gör då om samma sak. Posta sedan värdena i den här tråden. Syftet är att säkerställa att kompressorn går hela tiden och att vp har rätt driftsförutsättningar.

Spring också runt (återigen minst en kvart in i en värmecykel) och känn på ALLA radiatorer så att de är varma i överkant, men framför allt att det är en för handen märkbar skillnad i temperatur mellan radiatorns övre del och undre del. Har du en IR-termometer så kan du tejpa maskeringstejp på in och utgående rör från radden och mäta där, men handpåläggning duger bra. Kolla ALLA raddar, även i källare och gäststuga.

Berätta gärna lite mer om huset. Typ av radiatorer, antal mm. Finns det radiatortermostater? Berätta också hur ni gick tillväga när ni kopplade in gäststugan till bergvärmesystemet - drog ni rör i marken till denna, hur är i så fall dessa rör isolerade? Har ni justerat värmekurvan efter att gästsstugan kopplades in? Vad var det för pump som gick sönder?

Det man funderar över är ju framför allt om kompressorn går konstant som den ska göra när tillskott överhuvudtaget är aktuellt. Även dimensioneringen är ju en fråga, 8 kW till 220 kvm i Piteå låter lite klent. Kanske räckte detta till precis innan ombyggnaden, nu har ni kanske en dåligt isolerad kulvert till gäststugan som drar en massa energi, då räcker inte kompressorn till för att få upp framledningen till börvärdet och då blir det tillsats. Men som sagt detta är spekulation, kolla de grejer jag skrev och återkom.
« Senast ändrad: 28 december 2010, 11:33:25 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #6 skrivet: 28 december 2010, 11:36:59 »
Skulle vi kunna få värden på de temperaturer som går att avläsa? Helst värden på värmebärare in och ut när enbart kompressor går och när kompressor plus tillsats (med uppgift om vilket steg) går. Utifrån de värden bör det gå att avgöra om något är fel på pumpen.

Det verkar lite konstigt att gäststugan skulle vara problemet om den kopplas in en månad efter det att förbrukningen ökade markant.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #7 skrivet: 28 december 2010, 11:44:19 »
Hej håller med labold
8kw låter lite pumpen räcker nog inte till tyvärr
Har du kollat med en kloanpermätare på faserna så steg 1 verkligen ger 3kw och inte mer när den är aktiv

« Senast ändrad: 28 december 2010, 11:55:15 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #8 skrivet: 28 december 2010, 11:53:48 »
Skulle vi kunna få värden på de temperaturer som går att avläsa? Helst värden på värmebärare in och ut när enbart kompressor går och när kompressor plus tillsats (med uppgift om vilket steg) går. Utifrån de värden bör det gå att avgöra om något är fel på pumpen.

Tack Roland, tyckte jag fick till vettiga instruktioner för vad han ska göra, men givtvis är det som du säger att han ska avläsa värdena jag skrev om när tillsatsen inte är inkopplad. Sen om han dessutom kan skriva upp värdena när tillsatsen körs så är det en bonus.
Citera
Det verkar lite konstigt att gäststugan skulle vara problemet om den kopplas in en månad efter det att förbrukningen ökade markant.
Jo, jag tänkte ocksÃ¥ pÃ¥ det, men kanske drogs kulverten tidigare och cirkulation startades i denna för att undvika frysrisk? Tja, kanske lite lÃ¥ngsökt, hursomhelst lÃ¥ter det här med kulvert och "vinterbonad" gäststuga lite för mycket som en usual suspect för att inte utredas mer i detalj. Kanske trÃ¥dskaparen kan skriva mer exakt om hur arbetet gick till? Det kan ju ocksÃ¥ vara en kombination av grejer, kanske hände det nÃ¥got med vp som fick den utbytta pumpen att rasa? Hursomhelst, flera förändringar pÃ¥ värmesystemet i stort sett samtidigt, här behöver nystas!  :)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Stellan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #9 skrivet: 28 december 2010, 12:18:18 »

Skulle vi kunna få värden på de temperaturer som går att avläsa? Helst värden på värmebärare in och ut när enbart kompressor går och när kompressor plus tillsats (med uppgift om vilket steg) går. Utifrån de värden bör det gå att avgöra om något är fel på pumpen.
Kanske trÃ¥dskaparen kan skriva mer exakt om hur arbetet gick till? Det kan ju ocksÃ¥ vara en kombination av grejer, kanske hände det nÃ¥got med vp som fick den utbytta pumpen att rasa? Hursomhelst, flera förändringar pÃ¥ värmesystemet i stort sett samtidigt, här behöver nystas!  :)

Ja tack för allt engagemang, jag ska försöka komma från jobbet lite tidigare idag så jag kan komma hem och avläsa och rapportera till er här i forumet. Så länge kommer här lite mer info:

Kulverten drogs in av en rörfirma och den är helgjuten med isolering (dyr som fan). Vad jag vet så gjorde man ingenting åt dåvarande kurvor efter installation av stuga, den fick gå på som vanligt typ.
Då pumpen gick, den övre varma fick vi varningar på pannan, men ingenting i varningen sa att pumpen kunde gått, en massa annan text om div annat som skulle göras fick vi larm om men inte att någon pump kunde vara trasig. Det konstaterades dock av svärfar varvid en ny pump från Thermia pumpfirma köptes in och kopplades också in av svärfar. Expert har varit här och bytt någon ventil och justerat men ingen förbättring har skett.

Jag vill ju inte tro att stugan tar sÃ¥ mycket mer ström, den tar ju i sÃ¥ fall tvÃ¥ ggr mer än vad huset pÃ¥ 190kwm tar..lÃ¥ter ju inte troligt tycker jag. Ocj om den skulle göra det sÃ¥ var vi ju helidioter som lyssnade pÃ¥ "experterna" som sa att vi skulle koppla in bergvärmekulvert, ett kalas som kostade oss 59000 kr. 59000 kr som i sÃ¥ fall kastats i sjön känns det som  :(
Thermia Diplomat 8

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #10 skrivet: 28 december 2010, 12:41:48 »
Förstår att det känns lite deprimerande, men det är inte ovanligt. Folk bygger till sitt hus med 20 % yta och tror att elräkningen ska höjas med max 20%, men med värmepumpar funkar det inte så. Får man ett ökat effektbehov i huset så blir det beroende på värmepumpens dimensionering en stor andel av effektökningen som ska göras med tillskott.

Men misströsta inte för mycket nu. Första steget är att kontrollera att din vp och ditt radiatorsystem är väl fungerande och ger så mycket värme som de bara kan. Kolla temperaturerna och radiatorerna och återkom så kör vi vidare.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Stellan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #11 skrivet: 28 december 2010, 13:06:09 »


Men misströsta inte för mycket nu. Första steget är att kontrollera att din vp och ditt radiatorsystem är väl fungerande och ger så mycket värme som de bara kan. Kolla temperaturerna och radiatorerna och återkom så kör vi vidare.

Ja klart det känns riktigt illa. Jag återkommer med mer info senare under dagen, tack så länge
Thermia Diplomat 8

Utloggad Stellan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #12 skrivet: 28 december 2010, 16:45:14 »


Men misströsta inte för mycket nu. Första steget är att kontrollera att din vp och ditt radiatorsystem är väl fungerande och ger så mycket värme som de bara kan. Kolla temperaturerna och radiatorerna och återkom så kör vi vidare.

Ja klart det känns riktigt illa. Jag återkommer med mer info senare under dagen, tack så länge

Nu har jag varit hemma och kollat lite. En "expert" var där och han hade då slagit ner på pumphastigheten från läge 3 till 1 för han hade en ide om att vattnet gick för fort genom ledningarna. Därtill ville han se vad som hände om vi bara körde på VP.
Ja givetvis kom beskedet ganska snabbt med resultat att det blev kallt i både hus och element :(

Här är värdena nedskrivna från kl 16 idag:Drift endast VP.

TEMPERATUR kl 16.00 28/12-2010

ute      -22
rum      20
framledning   42(51)
returledning   35(50)
varmvatten   49(44)
integral   -760
brine ut   -4
brine in   -3

VÄRMEKURVA
kurva      37
min      10
max
65
kurva5      1
kurva0      2
kurva-5      1
värmestopp   17
Thermia Diplomat 8

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #13 skrivet: 28 december 2010, 17:20:36 »
Allt ser vettigt ut förutom brine in och brine ut. Diffen mellan dessa ska vara 3 grader, du har bara en grads skillnad.

Det första att göra är att bekräfta att dina brinetempgivare funkar. Tvångskör brine-cirkpumpen vid tillfälle då kompressorn inte går, efter en stund ska brine in och brine ut vara samma eftersom brinevätskan cirkulerar genom vp-n utan att det utvinns någon värme från den. När du konstaterat att givarna är OK, så får du justera hastigheten på brine-cirkpumpen, den ska sänkas för att få större diff. För jag antar att det var värmebärar-cirkpumpen som "experten" justerade?

I övrigt fortsätt som du tiigare fått råd om, att skriva upp drifttider och temperaturer med 24h mellanrum samt att kolla diffen på alla radiatorer.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #14 skrivet: 28 december 2010, 17:26:17 »
-3 in på brine är ju lite lågt den här årstiden, å andra sidan går det inte att påverka så mycket.
men -4 ut kan tyda på minst två saker,
1. ditt borrhål är bara hälften så djup det borde vara (stämmer med -3 in)
2 värmepumpen fungerar inte som den ska. den tar värme från brinen, och normalt sänker värmepumpen 2-4 grader. och en grads sänkning tyder på dålig effekt. Vi hoppas på det tills vidare.
Håller med labold om att kolla elementen, är alla varma på rätt sätt?
Du kan trösta dig med att kulverten blir aldrig fel. även om det blir mer tillskott, så blir det även fler timmar på värmepumpen. Det tar bara längre tid innan det har gått med plus.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!