Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt inställningar för bästa besparing?  (läst 2949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lovisa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
    • www.gfg.se
Rätt inställningar för bästa besparing?
« skrivet: 23 oktober 2005, 12:40:18 »
Hej! Nu har vår  nya bergvärmepump - CTC Ecoheat 8,5 - varit igång några veckor och man börjar fundera på att knappa med inställningarna lite. Installatören har varit här och "trimmat" men det känns som om det finns mer att göra....

Så här ser det ut i displayen idag:
Drift kompr totalt: 712 h, 171 kWh, 2,6 kW
Drift senaste 24 h: 4 tim 2 min
Start senaste 24 h: 38
Elvärmedrift:222 kWh
Nattsänkning

Framledn temp vid -15C ute: 50C
Shuntfördröjning: 180 min
Max tillåten framledn temp: 65C
Värme från vid utetemp: 17C

Brine 5/2C
Hetgas 76C (ute -1C)
Framledn: 38C börvärde 37C
Elpanna 56C börvärde 53C
Värmepump 47C börvärde 50C
Strömuttag 12A Huvudsäkring 20A
Shuntläge 50%

Vill gärna ha lite goda råd hur vi optimerar inställningarna...!


Lovisa

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Rätt inställningar för bästa besparing?
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2005, 13:13:17 »
Hej lovisa

Det ser fint ut och det kommer det att göra med din cTc....antal starter är lite högre på cTc men det är inget problem...
Antal starter är 1,58 i timmen i ditt fall ...observera att start o stoppproblem mÃ¥ste ha uppfunnits av en Nibe eller Ivt ägare.  jag tror att det är ett överdrivet problem.....men som sagt du har en cTc och behöver inte oroa dig, den behöver man inte "trimma" in pÃ¥ det sättet.
Alla andra värmepumps ägare tycker att cTc drar lite för mycket eltillskott men det är mycket snack i liten verkstad....

Nu kommer jag att få skit..... ;D men va fan det är det värt...... ;D
 
Du behöver egentligen inte bry dig om den, men att logga lite dÃ¥ o dÃ¥ är ett utmärkt sätt att se om det är nÃ¥gra  driftstörningar o se att allt stÃ¥r rätt till.
Vi får se vad andra säger....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt inställningar för bästa besparing?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2005, 13:19:15 »
Om du sänker börvärdet för elpannan med någon eller några grader så får du mindre timmar på elvärmedriften.
Eftersom du har genomströmningsberedarslinga så behöver du inte oroa dig för legionella, sänkt istället börvärdet för elpannan så mycket du kan utan att du upplever att du får för kallt tappvarmvatten eller för liten mängd.

Det finns en hel del som helt stänger av elpannedelen för att spara maximalt, och de påstår att de klarar sig ändå.
Kan vara värt att testa, du har ju faktiskt redan mer "tillskott" än vad jag lyckats skrapa ihop på 3 år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Rätt inställningar för bästa besparing?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2005, 13:22:16 »
Förmodligen gick värmepumpen som elpanna det första dygnet, därav värdet....eller.   Lovisa?

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Rätt inställningar för bästa besparing?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2005, 13:23:33 »
Hej

Se mina kommentarer i blått... Sc:,h

Din VP cirk pump bör gå på läge 2. Vad gjorde din inst för ändringar?


Hej! Nu har vår  nya bergvärmepump - CTC Ecoheat 8,5 - varit igång några veckor och man börjar fundera på att knappa med inställningarna lite. Installatören har varit här och "trimmat" men det känns som om det finns mer att göra....

Så här ser det ut i displayen idag:
Drift kompr totalt: 712 h, 171 kWh, 2,6 kW......  Verkar många timmar på några veckor
 Normalt nu 7-8h som max / dygn tidigare ca 3 timmar/dygn . har du kört hela sommarn?

Drift senaste 24 h: 4 tim 2 min
Start senaste 24 h: 38 .......Många starter per dygn borde varas max 10 med 4 timmars gång tid.

Elvärmedrift:222 kWh ......Mycket tillsats el är det mycket VV använt?

Nattsänkning ......stäng av denna funktion

Framledn temp vid -15C ute: 50C ...... ok
Shuntfördröjning: 180 min...... ok

Max tillåten framledn temp: 65C.....har du ej låg temp system. Cop blirt bättre med lägre temp på rad.

Värme från vid utetemp: 17C...... ok


Brine 5/2C
Hetgas 76C (ute -1C)
Framledn: 38C börvärde 37C...... ok

Elpanna 56C börvärde 53C...... ok

Värmepump 47C börvärde 50C...... ok värme pumpen är i drift sen stoppar den vid 50C ?
Strömuttag 12A Huvudsäkring 20A ...... ok

Shuntläge 50%...... Stort shunt läge för brant kurva ?

Vill gärna ha lite goda råd hur vi optimerar inställningarna...!



Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad jägarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt inställningar för bästa besparing?
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2005, 17:16:13 »
Hej Lovisa,
Inställningarna är ju alltid väldigt individuella. Vi vet inget om ditt hus energibehov/var i landet det ligger eller hur bra borra du har, dvs hur mycket energi du kan hämta. Du får pröva dig fram.

Har du ett grunt hål? Tycker din brine-temp är lite låg för att vara nyborrad.

Hade jag varit dig så hade jag prövat att stänga av elpatronen helt. Om du inte blir nöjd med VV-produktionen så sätt på elpatronen på låg effekt och sänk temperaturen på elpannan. Själv har jag inget eltillskott alls.

Max tillåten framledningstemperatur skulle jag sänkt med 10 grader rakt av. Om din kurva -15/50 bedöms av din installatör som vettig tycker jag inte att innegivaren skall tillåtas dra på hur mycket som helst. 55 grader räcker säkert (vet förstås inget om ditt hus eller dina förutsättningar).

När jag trimmade in min panna fick jag mycket god hjälp av ME och Fredrik O i detta forum. Maila dem eller få dem att svara dig i denna tråd.
CTC ecoheat 8,5kw, 180 m borra, tilläggsisolerat 1,5 planshus från 1958, 149 kvm bostadsyta och ca 100 kvm fullt uppvärmd källare 17 gr (+ garage 12 gr). Tidigare totalförbruk 32 700 kwh (elpanna), ny totalförbruk 13 300 kwh, varav kompressor 6200kwh!
2 vuxna 2 barn

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Rätt inställningar för bästa besparing?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2005, 17:28:51 »
Hej Lovisa,

Det enda jag hajar till på är den högt ställda elpannedelen. En tumregel på en CTC är att varje °C över 47°C kostar ca 300 kwh per år. I ditt fall innebär det att du kommer att göra av med 2400 kwh mer än nödvändigt. Det som avgör om du kan sänka så lågt som till 47°C är din varmvattenförbrukning. Jag skulle i ett första steg sänka till 53°C och om det fungerar bra sänka till 50°C.

mvh

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Lovisa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
    • www.gfg.se
SV: Rätt inställningar för bästa besparing?
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2005, 15:28:39 »
Hej igen! Tack för alla svar! Naturligtvis borde jag ha skrivit lite om förutsättningarna .... Var lite stressad, sonen hängde över axeln och "behövde" datorn ::)

Så här är det: vi bor vid kusten i Örnsköldsvik. 190m2 villa från -83, ingen källare. En-rörs radiatorsystem (ganska klent har jag fått för mig). Två vuxna, tre barn - så visst går det en del varmvatten (dock inget badkar just nu pga av renovering, så det blir nog värre...).  Vi borrade redan i maj men pga av en massa strul med renovering, hantverkare osv kopplades inte pumpen in förrän i mitten av september. (15-lit vv-beredare hela sommaren, gissa om vi längtade). 160m borra, 12 m foderrör. Tidigare gjorde vi av med 32000 kW/år inkl hushållsström. Blir spännande att jämföra...  :D

Har jag fattat rätt: vi bör sänka max framledn temp till 55C, samt sänka börvärdet på elpannan några grader. Kanske prova att stänga av eldelen och se vad som händer?

Glömde säga: kompressorn låter som ett tröskverk när den går! Är det normalt? Reklam: "marknadens tystade",  säljaren: "som ett kylskåp". Den står i badrummet, inget kul - man hoppar rakt upp när den kör igång... :-[

Tacksam för all hjälp!  Lovisa

Lovisa

Utloggad jägarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt inställningar för bästa besparing?
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2005, 20:26:55 »
Lyssna på Rickard och Marcus och sänk elpannedelen. Funkar det inte för dig och din familj så är det ju bara att knappa tillbaka.

Sänk framledningstempen! Min pump orkar värma vattnet i behållaren till max51-52 grader utan eltillskott.  Antar att det är samma förutsättningar för dig. Det innebär att all temp över 51-52 grader måste toppas med dyr direktel. Din kurva -15/50 känns ju jättebra, har själv -15/48. Klarar av att hålla 21 grader inomhus ner till ca -15. Bor 8 mil norr Göteborg, dvs lite söder om dig!, men ändå....

Pröva, Pröva, men ta det lite lugnt för en ändring i styret tar tid innan det slår igenom i hela huset.
Tycker fortfarande du skall slå av eldelen helt, bara för att pröva. Jag har ett badkar i källaren och när ungarna skall ta söndagsbadet vrider jag ibland på den manuella termostaten en stund om pumpen för ögonblicket står på för låg temp. (numera står även en vedkamin där med mysig strålvärme).

Skramlet skulle jag bett installatören åtgärda direkt. Den låter definitivt mer än ett kylskåp men jag vill inte påstå att den skramlar. Har du resonans på något sätt? Frågade precis nu frugan hur hon tycker pumpen låter och hon kunde inte svara för hon har aldrig tänkt på att den går säger hon.

Kör hårt Lovisa, kör ändå hårdare med installatören. Han har väl fått massa pengar av dig - dags han gör rätt för dem!
CTC ecoheat 8,5kw, 180 m borra, tilläggsisolerat 1,5 planshus från 1958, 149 kvm bostadsyta och ca 100 kvm fullt uppvärmd källare 17 gr (+ garage 12 gr). Tidigare totalförbruk 32 700 kwh (elpanna), ny totalförbruk 13 300 kwh, varav kompressor 6200kwh!
2 vuxna 2 barn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!