Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 januari 2020, 10:27:12 »

bopakoster: Kul logg-graf! Ja all input gör skillnad. Vilken utveckling du gjort med energiåtgången.  tummenupp Jag kommer inte ha möjlighet att göra extra isolering på det sättet, men ändå bra som sätt att tänka. Om jag planerat FTX till exemel kan ju det vara avgörande för det kommande energibehovet så klart Men du, du hade bra mycket kallare vintrar de första åren också va, för man får väl anta att utegivaren och dess position är oförändrad?

Mvh
Jalle
Ja det var typ 5° kallare i decembermånaderna 2009-2010 än de följande.
En sänkning av temperaturdifferensen mellan inne och ute på 5°K gör att effektbehovet för att hålla samma innetemperatur på 21° är (1-26/21)*100=24% lägre om vi bortser från ändring av isoleringen.
Den totala sänkningen var ju 40% i dec 2011.
En annan poäng med grafen är att tempen inte varit i närheten av DUT, dvs -20°, fast det kanske är en dålig jämförelse, jag har ju registrerat medeltempen/månad, inte absolut minimum.
Skrivet av: Jalle H
« skrivet: 14 januari 2020, 07:52:13 »

944_Driver: Aha, ska man behöva tänka på verkningsgrad också Hahaha, shit vad många parametrar det blir! Det har jag aldrig tänkt på förut, antagligen eftersom jag bara haft on/off... Tack för input!
bopakoster: Kul logg-graf! Ja all input gör skillnad. Vilken utveckling du gjort med energiåtgången.  tummenupp Jag kommer inte ha möjlighet att göra extra isolering på det sättet, men ändå bra som sätt att tänka. Om jag planerat FTX till exemel kan ju det vara avgörande för det kommande energibehovet så klart Men du, du hade bra mycket kallare vintrar de första åren också va, för man får väl anta att utegivaren och dess position är oförändrad?

Mvh
Jalle
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 januari 2020, 21:31:34 »

Utmärkt tydligt och förklarande svar purjo, tack!
Men hur ska jag resonera här, vad borde jag beakta för att välja 12 eller 16kW? Vad borde avgöra? Vi kan hantera merkostnaden med ett större system, jag vill bara att det i så fall ska vara den bättre lösningen men jag vet inte hur jag vet vilken det är...
Hej Jalle H, spännande att följa din tråd!
Jag har gjort ett diagram över hur mycket min VP gått i % av tid och vad medeltempen varit per månad sedan start en jan 2009.
De första åren utnyttjades VP nästan 100% de kallaste månaderna, men det var absolut inte så kallt som DUT (-20°C). Detta var medvetet underdimensionerat mot 100% täckning eftersom jag planerade tilläggsisolering.
Efter ett par år när isoleringen var nästan klar så har inte mer än c:a 60-80% av tiden behövts vid de kallaste månaderna. Inget behov av elpatrondrift.
Detta gäller en on-off VP 8kW i mitt hus och mitt klimat. Men kanske det ändå ger dig en vink om hur du ska planera i ditt fall map effekttäckning?
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 13 januari 2020, 20:46:33 »

Min erfarenhet från min 3-12:a är att den inte är lika effektiv när man pressar den på max effekt som när den går lite långsammare. Med dina ytor och uppåt i landet hade jag inte övervägt något mindre än gått på en 4-16 eller en lika stor on-off plus en tank. Allt för att slippa tillskott i ett framtida elnät med mycket slumpkraft och straffavgift på höga effekttutag.

// Magnus
Skrivet av: Jalle H
« skrivet: 13 januari 2020, 20:01:35 »

Utmärkt tydligt och förklarande svar purjo, tack!
Men hur ska jag resonera här, vad borde jag beakta för att välja 12 eller 16kW? Vad borde avgöra? Vi kan hantera merkostnaden med ett större system, jag vill bara att det i så fall ska vara den bättre lösningen men jag vet inte hur jag vet vilken det är...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 januari 2020, 19:19:18 »

Purjo: Roligt att höra att det går att se på det sättet också, att det inte var något hokus-pokus jag missat.  tummenupp Det låter ju rimligt, men jag såg att Roland skrev att det är 100% täckning som är poängen och vill förstå.

Syftet är ju alltid att kompressorn ska ge så stor del av värmen som det går inom rimliga ekonomiska gränser. Har man en on/off-pump så kostar det kanske 15 000:- extra med en arbetstank och cirkulationspump om man vill ha 100% effekttäckning. Då sparar man in kanske 500 kWh eltillskott per år jämfört med om man valt en lösning utan tank med 85% effekttäckning.
Det är med andra ord inte ekonomiskt försvarbart med 100% effekttäckning. Sen finns det andra fördelar med en tank och många värmepumpsnördar tycker att man ska minimera tillskottet till varje pris, så man kanske tar den investeringskostnaden iallafall...

Med en varvtalsstyrd VP kan man dimensionera för 100% effekttäckning och i många fall klara sig utan både tank och eltillskott och besparingen blir högre direkt. Det är det som är poängen med en varvtalssyrd kompressor.



Behöver man ändå en tank för att man har ett värmesystem som är flödeskänsligt, har flera klimatzoner eller vill kunna höja/sänka temperaturen ofta i olika rum med hjälp av termostater så behöver man en tank oavsett vilken värmepump man väljer. Då är det bättre att använda en on/off-pump eftersom dom dels kostar lite mindre och dels har färre (dyra) delar som kan gå sönder.
Skrivet av: Jalle H
« skrivet: 13 januari 2020, 18:49:54 »

Härligt med flera svar, tack!
Henrik: Energikalkylerna jag fått är nog inte någon av dom gjorda med stor precision, så det är tolkningar där med tyvärr.
Purjo: Roligt att höra att det går att se på det sättet också, att det inte var något hokus-pokus jag missat.  tummenupp Det låter ju rimligt, men jag såg att Roland skrev att det är 100% täckning som är poängen och vill förstå.
Rdx: Jag gissar att en 12kW inte skulle behöva snurra max massor. Statistiken de senaste åren visar ju inte på jättemånga dagar under -15. Och om 12kW förut räckte till minus 22-23 så kanske med några grader högre temp i garaget kan jag klara -18-20 utan tillskott kanske, jag vet inte. Men det är ju bara då den skulle gå på max. Det borde vara fler dagar på året som den kan spela på 3-4kW och därmed så byter man många start och stopp mot några dagar fler på maxvarv. Låter det dumt?
25fOCUS: kul med lite hårda fakta! Med inputen härifrån så lutar det just nu åt den lilla installationen fast med tillägg av några meter borrhål, säg till 180 meter på nya hålet, bara för att det aldrig kan skada och då vet jag att jag kan få max ut ifrån pumpen även om det visar sig vara mindre effektiva hål.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 januari 2020, 16:38:54 »

Med 2X150 m hål paralellt  kan du ta ut ca 9 Kw ur hålen och inte kyla ner dom så häftigt, max 30 W per meter hål är bäst
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 13 januari 2020, 16:29:07 »

Sedan kanske tanken är att kompressorerna visserligen kan snurra upp i varv så de levererar sin högsta effekt, men det kanske inte är meningen att de skall arbeta i detta läge under stora delar av året utan att de mår bättre av att arbeta runt normaltakt (50 Hz?) ibland också?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 januari 2020, 15:33:00 »

... läser jag här på forumet att hela grundtanken med varvtalsreglerad pump är att räkna på 100% täckning utan tillskott - men varför är det så?

Se det snarare som att man har möjlighet till 100% effekttäckning utan extra tankar och annan utrustning.

Sen kan det eventuellt vara bra med en extra tank ändå beroende på hur värmesystemet ser ut och vilka flöden som behövs.
Skrivet av: Henrikthom
« skrivet: 13 januari 2020, 14:37:04 »

För att kunna svara på frågan så behöver du be din installatör göra en energiberäkning på ditt hus med dom aktuella pumparna. Då ser du hur många kw/h du kommer att förbruka samt om det är lönt att välja den större pumpen eller inte med det längre borrhålet och dyrare pumpen som följd.
Skrivet av: Jalle H
« skrivet: 13 januari 2020, 13:49:16 »

Jag har fått två offerter med olika dimensioneringsalternativ, båda med varvtalsreglerade pumpar. Huset som ska värmas är 2 plan + svalare källare, totalt ca 220m2, + garage på ca 45m2 kopplat via kulvert . Kulverten är ca 15 meter och beräknas dra ca 12W/m i förlust, alltså 200-300W om  man räknar lite pessimistiskt.

Offert 1.
150m (befintligt hål) + 190m
4-16kW pump

Offert 2.
150m (befintligt hål) +150m
3-12kW pump

Den tidigare pumpen som nu lagt av är en IVT C7 som vintertid gått med ca -1 grad på brine in, så jag räknar med att när mitt 6kW tillskott gått in borde jag fått ca 12kW totalt. Det räckte till att värma huset och få garaget till ca 7-8 grader vid minus ca 22-23 har jag lyckats hitta i loggarna. En skillnad nu från då är att jag vill höja tempen i garaget till stadiga 15 grader.

Med tanke på hur sällan det är så kallt känns spontant 12kW-alternativet som smartare, men sen läser jag här på forumet att hela grundtanken med varvtalsreglerad pump är att räkna på 100% täckning utan tillskott - men varför är det så? Det jag byter bort är ju dom antagligen många fler dagarna då jag kan ligga och tuffa på mellan 3-4kW. Så frågan är varför skulle jag välja en 16kW?

Mvh
Jalle

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!