Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar CTC Eco Heat 2010(?)  (läst 1151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MajaEN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Inställningar CTC Eco Heat 2010(?)
« skrivet: 19 december 2019, 10:37:46 »
 help Hej! help
Jag flyttade in i mitt nuvarande hus 2016 (Västerbotten) och har sedan dess kämpat pÃ¥ med min värmepump. 
Det är en CTC Ecoheat,  frÃ¥n 2010(?) kopplat till jordvärme.
Det värmer huset på 140 m2 + verkstad på 100 m2 + ett litet ``mjölkrum´´/omklädningsrum i ladugården. Den står placerad i mjölkrummet med kulvert in till huset och verkstaden.
De senaste 12 månaderna har jag haft en förbrukning på 43000 kwh.

Jag har varmvattenberedare inne och använder bara varmvattnet i värmepumpen till djuren i ladugården (så cirka nån hink vatten/dag).

Jag är själv totalt okunnig och vill bara bryta ihop men tog mig i kragen igår och läste manualen och här på forumet.
Jag blir inte mycket klokare men jag förstår ju vart man ändrar si å så men jag förstår inte varför eller vad jag ska justera till...


Tänker om jag lägger upp nÃ¥ bilder pÃ¥ mina inställningar sÃ¥ kan kanske nÃ¥gon vänlig själ kan peka mig Ã¥t nÃ¥got hÃ¥ll eller komma med tips?  a:gl



Lutningen var inställt till 45 & Justeringen 0





Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar CTC Eco Heat 2010(?)
« Svar #1 skrivet: 19 december 2019, 11:11:25 »
Med den elförbrukningen 43 MWh/år och 250 kvm uppvärmd yta verkar det som att det kan vara mest el-patronen som går och inte kompressorn Sc:,h Kanske det går mycket el till annat än uppvärmning och hushålls-el? Hur gamla är byggnaderna? Tilläggsisolerade? Ligger gården i inlandet eller ute vid kusten i Västerbotten? (Skiljer på vintertemperaturer).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MajaEN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Inställningar CTC Eco Heat 2010(?)
« Svar #2 skrivet: 19 december 2019, 11:29:02 »
Med den elförbrukningen 43 MWh/år och 250 kvm uppvärmd yta verkar det som att det kan vara mest el-patronen som går och inte kompressorn Sc:,h Kanske det går mycket el till annat än uppvärmning och hushålls-el? Hur gamla är byggnaderna? Tilläggsisolerade? Ligger gården i inlandet eller ute vid kusten i Västerbotten? (Skiljer på vintertemperaturer).

Tack för svar  :)
Kompressorn är bytt 2017 (?), han som gjorde det var totalt ointresserad och ifrågasatte mest hur man kunde bo där jag bor (var sååå långt från stan)..
Hade bett om att han skulle kolla inställningarna vilket han sa att han gjort. När jag kom hem så var huset iskallt och det visade sig att han inte ens startat upp den igen.
Konflikträdd som jag är så ifrågasatte jag det inte a:gl

Jag bor vid kusten och visst tror jag att jag förbrukar lite mer än standard men alla som jag diskuterar el-förbrukning med tycker de låter mycket. dontknow
Huset är byggt 1919, 1 1/2 plan, nya fönster. Hur det är isolerat har jag lite dålig koll på men nånting är gjort sedan 1919 iaf ;)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar CTC Eco Heat 2010(?)
« Svar #3 skrivet: 19 december 2019, 11:51:18 »
Ja om kompressorn är bytt för bara två år sedan borde den fungera felfritt. Trist med dåligt servicefolk som inte vill göra ett bra jobb >:( Kanske finns det någon annan firma som också jobbar med CTC som ju är ett väldigt välkänt fabrikat? På en av bilderna såg att den har många starter per dygn, ca två i timmen. Men det är ändå -15 grader ute?? Klimatet nära kusten är något mindre kallt på vintern än om man bor låt säga 10 mil inåt landet.

Går det att räkna på övrig elförbrukning? Hushålls-el till belysning, matlagning, TV, datorer och boxar etc i ett vanligt hus brukar man anta är ca 5000 kWh/år. Verkstaden på 100 kvm kanske har väldigt många lysrör som är tända en stor del av dygnet och likaså ladugården? Några elektriska maskiner som går mycket?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MajaEN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Inställningar CTC Eco Heat 2010(?)
« Svar #4 skrivet: 19 december 2019, 12:16:45 »
Ja om kompressorn är bytt för bara två år sedan borde den fungera felfritt. Trist med dåligt servicefolk som inte vill göra ett bra jobb >:( Kanske finns det någon annan firma som också jobbar med CTC som ju är ett väldigt välkänt fabrikat? På en av bilderna såg att den har många starter per dygn, ca två i timmen. Men det är ändå -15 grader ute?? Klimatet nära kusten är något mindre kallt på vintern än om man bor låt säga 10 mil inåt landet.

Går det att räkna på övrig elförbrukning? Hushålls-el till belysning, matlagning, TV, datorer och boxar etc i ett vanligt hus brukar man anta är ca 5000 kWh/år. Verkstaden på 100 kvm kanske har väldigt många lysrör som är tända en stor del av dygnet och likaså ladugården? Några elektriska maskiner som går mycket?

Vad betyder det att det har många starter per dygn, bra/dåligt?
T.ex. nu i november då det har var varit ovanligt varmt (-+0) så har jag 1200 kwh mer än förra november (och då tycker jag det var dyrt redan då)
 
Jag har klurat på att sätta en elmätare på huset för att se vart strömmen går.
Verkstaden har nya led-lysrör, som inte ens är tända varje dag, ladugården har ca 10 led-lampor som ständigt lyser + lite utebelysning.
En del maskiner som används sporadiskt men både lampor och maskiner används jämt över året.

Förburkning
Juni      2019 1567 kwh   2018 1510kwn

Augusti 2019 1497 kwh   2018 1735 kwh

Januari 2019 6680 kwh   2018  5177 kwh


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar CTC Eco Heat 2010(?)
« Svar #5 skrivet: 19 december 2019, 12:41:39 »
Antalet starter sliter en del på en kompressor och man strävar efter att minska dessa. En anledning kan vara att man har termostater på radiatorerna och dessa plötsligt stryper värmeflödet istället för att låta värmepumpen sköta styrningen. Man bör ha så många termostater som möjligt helt öppna och istället minska värmekurvan i värmepumpen om det behövs. I enstaka rum som sovrum kanske man måste ha en termostat inställd för att det inte ska bli för varmt.

Bra med siffrorna på elförbrukningen olika månader tummenupp Känns som den ligger på ca det dubbla jämfört med ett vanligt hus (ca 700-800 kWh/sommarmånad) under sommarmånaderna men så blir det ju om man har en gård och driver verksamhet. Av de totalt 43 MWh/år så tillhör då säkert runt 10 MWh/år verksamheten på gården. Drar man då också bort 5 MWh hushålls-el blir det kvar 28 MWh/år för uppvärmning. Det är alldeles för mycket för ca 250 kvm om värmepumpen fungerar som den ska. Försök ta några bilder på displayen även när kompressorn går. Enligt driftinfo går den 8 av 24 timmar vilket låter lite vid -15 grader ute Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MajaEN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Inställningar CTC Eco Heat 2010(?)
« Svar #6 skrivet: 20 december 2019, 08:12:18 »
Nu lyckades jag fånga den när den var igång igår kväll.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar CTC Eco Heat 2010(?)
« Svar #7 skrivet: 20 december 2019, 10:06:45 »
Det var bra med nÃ¥gra bilder ytterligare när kompressorn arbetar tummenupp  Ser dock inga konstigheter som jag reagerar direkt pÃ¥. Kanske nÃ¥gon annan? Det är nÃ¥gra siffror i de första bilderna som verkar mystiska men de kan bero pÃ¥ hur värmepumpen användes Ã¥ren 2010-2016. Som du var inne tror jag ocksÃ¥ att man behöver sätta upp ett par extra elmätare för att kunna följa var elförbrukningen sker för att kunna förklara hur det kan bli sammanlagt 43 MWh/Ã¥r.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar CTC Eco Heat 2010(?)
« Svar #8 skrivet: 20 december 2019, 15:29:31 »
Väldigt lÃ¥g temp ut  frÃ¥n VP  - 12 och endast  35 C ut ska vara   ( 42 ) , är det GV du har sÃ¥ är det rätt men med radiatorer är det lÃ¥gt, VP lyfter bara 6 C, verkar som att flödet gÃ¥r fort,  dÃ¥ även hetgasen är lite lÃ¥g. Vilken fart har du pÃ¥ cirkpumpen värme , brukar vara 1 - 2 - 3.
Jju större flöde sÃ¥ hinner inte vattnet att värmas, se om det gÃ¥r att sänka farten pÃ¥ cirken, du fÃ¥r hÃ¥lla koll pÃ¥ den sÃ¥ den inte storknar och löser pÃ¥ högtryck sm kan bli till följd att lÃ¥gt flöde  Eftersom VP vill ha mer värme ( 42 C ) och orkar inte upp , sÃ¥ kommer EL-patron att kopplas in som tillskott. Nu syns att den drar 9 amp och jag tror inte att kompressorn drar det , utan EL-patron ligger till med lÃ¥g effekt pÃ¥ nÃ¥got vis utan att indikera pÃ¥ displayen, t.e.x fastbränt relä/kontaktor, men det mÃ¥ste konstateras pÃ¥ plats

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!