Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöra innedel /kondensor?  (läst 6372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Rengöra innedel /kondensor?
« skrivet: 29 december 2006, 15:38:24 »
Hae varit inblandad i felsäökning av en Panasonic och upptäckte en mycket dammig försmutsad innedel.
Dammsugniing var inte en tillräcklig metod.
Hur gör man bäst ren innedelen?

Tackasma gör tips

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Cyber-Jedi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöra innedel /kondensor?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2006, 15:42:56 »
Blåsa rent med tryckluft?

gano

  • Gäst
gano
SV: Rengöra innedel /kondensor?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2006, 15:57:41 »
Hej

När jag gjorde det sist så körde jag först tandborste och dammsugare. Sedan tog jag och sprayade lite vatten med rengöringsmedel i, körde lite med tandborsten mellan lamellerna och sköljde med rent vatten. Inte så himla roligt jobb, speciellt inte om man har den högt monterad. Men det blir en märkbar skillnad, det törs jag lova.

Rent häpnadsväckande vad damm det kan lägga sig mellan lamellerna....

MVH/Gano

PS Glömde säga att den främre plasthalvan måste skruvas bort för att komma åt ordentligt.
« Senast ändrad: 29 december 2006, 16:01:06 av gano »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Rengöra innedel /kondensor?
« Svar #3 skrivet: 29 december 2006, 20:24:18 »
Brukar köra med avfettningsmedel och varmt vatten, funkar kanon
Mest kyla men lite värme också

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rengöra innedel /kondensor?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2006, 20:49:34 »
Blåsa rent med tryckluft?

Tryckluft är nog det bästa tycker jag. Bara blåsa bort dammet utan en massa extra och onödigt krångel.
Jag gör allt för att hålla vätska borta från lamellpaketet i inomhusdelen då kombinationen damm, smuts och vätska gör att man kan få en riktigt stygg beläggning som radikalt minskar prestandan på värmepumpen.
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Rengöra innedel /kondensor?
« Svar #5 skrivet: 30 december 2006, 12:01:36 »
Se upp med oljedimma ur tryckluften, det ökar vidhäftningen av damm i framtiden.
Låt inte fläkten frivarva i luftdraget, undvik att blåsa rakt/mitt på fläkten, den kan slå sig permanent.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad jarl åke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Rengöra innedel /kondensor?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2007, 16:52:19 »
Har en E9 CKP5 som är inne på 4:e säsongen, som började ge lite dåligt,gick bara på full effekt( tre lampor) korta stunder.
Jag försökte först med dammsugning, fungerade inte,tryckluft gjorde susen ,otroligt vad damm det kan samlas mellan lamellerna trots filtren.
Återförsäljarna tar 1500:-för reng. och kontroll av systemet,(de blåser med tryckluft).

En liten kompressor för att blåsa rent med kostar mindre än en tusenlapp.

                                                                               Jarl

                                                               





Utloggad norings

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöra innedel /kondensor?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2007, 08:05:09 »
Hae varit inblandad i felsäökning av en Panasonic och upptäckte en mycket dammig försmutsad innedel.
Dammsugniing var inte en tillräcklig metod.
Hur gör man bäst ren innedelen?

Tackasma gör tips

AndersA

Har blåst rent min E12CKP i helgen efter drygt två års drift, gissa om den var dammig.
Panasonic CU-E12CKP5, CS-E12CKP som enda värmekälla ner till ca -15 grader, bor strax norr om Göteborg i 1 1/2 plans villa om ca 160kvm innetemp ca 21-22 grader utom övervåning längst bort från luftutsläpp.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Rengöra innedel /kondensor?
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2007, 13:26:05 »
Har en E9 CKP5 som är inne på 4:e säsongen, som började ge lite dåligt,gick bara på full effekt( tre lampor) korta stunder.
Jag försökte först med dammsugning, fungerade inte,tryckluft gjorde susen ,otroligt vad damm det kan samlas mellan lamellerna trots filtren.
Återförsäljarna tar 1500:-för reng. och kontroll av systemet,(de blåser med tryckluft).

En liten kompressor för att blåsa rent med kostar mindre än en tusenlapp.

                                                                               Jarl

Jag gjorde som ni rekomenderade , tryckluft och dammsugare. Lite tveksamt tycker jag om man fick bort så värst mycket mellan de enormt tunna lamellerna.
Dock blev pumpen bättre.
Nu blir det drift med ett högre fläktläge, dvs inte auto läge på fläkten. Förhoppningsvis fastnar inte så mycket damm då.

///AndersA

                                                               





Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!