Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Air X behöver rÃ¥d, tips och lite hjälp  (läst 4275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bumba89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej!

Med risk för att detta redan har gåtts igenom, så gör jag ändå ett inlägg. Guida mig gärna till rätt så jag inte spammar forumet i onödan.
Jag radar upp info och frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med, och som sen kanske kan vara till nytta för andra! :)

Modell IVT Air X. Jag ska ha köpt en 9kW, det är väl den vanligaste?
Vart kan jag se modellbeteckning på innerdel samt ytterdel?

Huset är i centrala Småland och vi bor två personer i huset.
Värmepumpen är installerad med yttergivare. Värmepumpen står i söder och givaren i norr.
Den ska värma upp ett 1,5 hus på 137kvm. Just nu finns bara vattenradiatorer på nedervåningen. Alla radiatorer är från 2017.
Nedervåningen har 4st vattenradiatorer och 1st Space Saver (fläktkonvektor). Samt 2st ytor på 6kvm vardera med el-golvvärme.
Huset har en öppen planlösning med kök, vardagsrum och hall ihop. Där är det 3st vattenradiatorer och 1st el-golvvärme. Samt kamin.

Jag har snorkallt inne i huset när det är runt 0°. Men varmt och behagligt när det är under -5°. Har förstått att jag inte är ensam om detta bekymmer. Men mitt förslag till lösning på detta är:
Ta bort termostaterna på radiatorerna i vardagsrum och kök. Sätta in en innergivare på första plan där inte solen kommer åt. Låta den bestämma hur pumpen ska arbeta, då jag alltid vill ha t.ex. 21°. Kötta på när det är kallt och lugna ner sig när det är varmt.
Sen behåller jag termostaterna på radiatorerna i sovrummet och framtida radiatorer på övervåningen.

Då till mina frågor:
Är det en lämplig lösning för mitt värmesystem?
Vilken innergivare passar bäst för min värmepump?
Specifik fråga om pumpen, av någon anledning såg jag på displayen att den gav tillskottsel vid -0,5°. Den bör väl klara sig utan tillskottsel ner till -15°?
Vad finns det för andra lösningar idéer?


Mycket tacksam för hjälp!




Utloggad Bumba89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: IVT Air X behöver råd, tips och lite hjälp
« Svar #1 skrivet: 03 april 2018, 10:22:33 »
Ingen som har någon input om detta?

Hade gärna velat komma i diskussion för att reda ut frågetecken och få "bra att tänka på" i dessa lägen.
Röris kommer nästa vecka.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Air X behöver råd, tips och lite hjälp
« Svar #2 skrivet: 03 april 2018, 12:03:30 »
Har du endast fyra radiatorer och en space saver, så är det inte så konstigt att du har kallt i huset.

Varför el-patron kliver in är för att du höjt värmekurvan så kraftigt, att kompressorn ensam inte klarar av de höga temperaturerna.

Om vi tror att space savern ger 1 kW och raddarna 700 W/st, så har du en effekt på runt 4 kW eller runt 4,5-5 kW med el-golvvärmen. Ditt rumsvärmebehov är runt 8 kW.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Air X behöver råd, tips och lite hjälp
« Svar #3 skrivet: 03 april 2018, 14:44:04 »
Specifik fråga om pumpen, av någon anledning såg jag på displayen att den gav tillskottsel vid -0,5°. Den bör väl klara sig utan tillskottsel ner till -15°?
Pumpen ger 9 kW (förutsätter att det är den varianten) när det är +7 ute och 35 graders framledningstemperatur. Vid -7 ute och 35 fram ger den 5,6 kW. I och med att det är radiatorer lär det vid -15 ute behövas en framledningstemperatur runt 50 grader. Då ger inte pumpen många kW. Det finns inga möjligheter att den ska kunna klara -15 utan tillsatsel.

Innegivare verkar ett vettigt komplement.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Air X behöver råd, tips och lite hjälp
« Svar #4 skrivet: 03 april 2018, 15:46:46 »
Vid -7 ute och 35 fram ger den 5,6 kW.

Njae...nu har du nog förväxlat fabrikaten. :-)

IVT:n ger över 8 kW vid -7° och 35° på framledningen.

Vid -7° och 50° på framledningen ger den 7,6 kW.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Air X behöver råd, tips och lite hjälp
« Svar #5 skrivet: 03 april 2018, 19:25:18 »
Det stämmer, det var databladet för någon annan IVT-pump som jag läste i. I så fall är det konstigt att tillsatsel ska behövas vid noll grader ute. Huset ska inte behöva runt 8 kW då.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bumba89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: IVT Air X behöver råd, tips och lite hjälp
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2018, 06:49:36 »
Lexus

Jag fick dimensioneringen av elementen av min VVS-are. Och det har inte varit kallt i huset i vintras när det va som kallast. Klarar pumpen värma huset vid -10° ska den klara av att värma vid -0,5°. Låter orimligt annars.

Men! Jag gillar det du säger om vad den ger och inte ger vid vissa ute temp. Men jag förstår det inte ^^

Har jag fattat rätt?
- 8kW vid -7° och 35° på framledning. Är det då en 9kW pump jag har så ger den vi denna temp-situation 1kW i direkt EL?
- 7,6kW vid -7° och 50° på framledning. Är det då en 9kW jag har så ger den vid denna temp-situation 1,4kW i direkt EL?

Med detta bör den alltså kunna ge 9kW vid -0,5° och 35°-50° på framledning och INGEN direkt EL?

Nybörjarfrågor, men hoppas ni kan hjälpa mig! :)
Satt in innegivare nu med, dock ger pumpen bra med värme till elementen trots att tempen är 3° över inställd innetemp.
Driftsättet har varit inställd på "Optimal" sen vi fick pumpen för ett år sedan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Air X behöver råd, tips och lite hjälp
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2018, 11:12:55 »
Ska din maskin ha möjlighet att leverera 8-9 kW, så måste även dina radiatorer kyla bort samma effekt. Det är förmodligen det som är det största problemet i din villa d.v.s. att radiatorerna inte ens kyler bort värmepumpens min-effekt.

Din rumsgivare är troligtvis inte korrekt installerad.

Vad står det under "Ställ in värme/kyla", "Värmekrets 1" och "Styrenhet" ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!