Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturskillnad mellan innertak och golv  (läst 839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Temperaturskillnad mellan innertak och golv
« skrivet: 17 januari 2022, 19:29:23 »
Hej,

Upplever sen lång tid tillbaka ett kallras eller "kyligt" där vi sitter i vardagsrummet. Har en infraröd thermometer (en billigare variant) så jag kan kolla temperatur i mina rum, på innertak, innerväggar etc.

Jag har tilluftsdon i varje rum och just i vardagsrummet blir det varmast då det ligger närmast frånluftsvärmepumpen.

Min fråga är, vad rekommenderar man att det max (i temperatur) ska vara mellan innertak och golv för att ha ett behaglig inomhus klimat?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2951
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Temperaturskillnad mellan innertak och golv
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2022, 22:26:16 »
Min ftx tillverkare rekommenderade 2 grader lägre tilluftstemperatur än rumstemperaturen, med golvvärme.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!