Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f750 felkod 71  (läst 1070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TobiasR

  • Gäst
TobiasR
Nibe f750 felkod 71
« skrivet: 23 oktober 2021, 18:57:46 »
Godkväll,
Idag efter jag bytt mitt filter till min frånluftpump och startat den igen så fick jag felkod 71.
Kommunikationsfel mot PCA base.

Vad kan detta bero på? Googlar och finner något om ev en säkring som kan ha gått när jag startade om pumpen. Men annars är informationen rätt knapphändig.

NÃ¥got ni vet?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 felkod 71
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2021, 19:10:17 »
Sitter en liten rörsäkring (F1) på grundkortet. Man kan ju ta ur prova att mäta om den är hel fortfarande. (Givetvis med avstängd anläggning).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

TobiasR

  • Gäst
TobiasR
SV: Nibe f750 felkod 71
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2021, 19:21:02 »
Sitter en liten rörsäkring (F1) på grundkortet. Man kan ju ta ur prova att mäta om den är hel fortfarande. (Givetvis med avstängd anläggning).

Och detta är nÃ¥got jag som lekman kan göra? Eller bör jag ringa service? Aldrig mätt en rörsäkring.  ::)

Kommer systemet klara sig till måndag när service är öppet? Kunde inte utläsa om det fortfarande kommer fungera utan detta.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 felkod 71
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2021, 19:29:02 »
Man bör Ã¥tminstone ha viss elutbildning och en multimeter eller motsvarande. SmÃ¥ glasrörssäkringar är vanliga i allehanda elektronik. F750 borde gÃ¥ att köra i hjälpdrift/reservläge med detta fel men varmvattnet kan försvinna. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

TobiasR

  • Gäst
TobiasR
SV: Nibe f750 felkod 71
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2021, 19:46:34 »
Man bör åtminstone ha viss elutbildning och en multimeter eller motsvarande. Små glasrörssäkringar är vanliga i allehanda elektronik. F750 borde gå att köra i hjälpdrift/reservläge med detta fel men varmvattnet kan försvinna.

Tusen tack för all hjälp. Ringer service och hör med dom om de kan komma och byta.
Trevlig kväll! 😊

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f750 felkod 71
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2021, 20:58:59 »
varmvattnet försvinner i hjälpdrift.
felkod 71 = Kommunikationen mot grundkortet (AA2 alt AA26) saknas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!