Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage  (läst 4049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

EliasK

  • Gäst
EliasK
Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« skrivet: 23 september 2021, 00:01:34 »
Hejsan!

Är i färd med att låta montera en luft/luftvärmepump i garaget och behöver lite vägledning från proffsen om vilken jag ska välja.

Äger en tegelvilla i Norrland/Västerbotten/Skellefteå byggd 1980 om totalt 293 kvadrat. 115 boarea och 178 kvadrat (källare + garage) biarea varav 62 kvadrat utgörs av ett dubbelgarage. Vi har bott i huset sedan 2018.

Garaget i nuläge
Huset värms upp med fjärrvärme (ca 18kWh), frÃ¥nsett just garaget som dumt nog värms av direktverkande el med 10 element troligen lika gamla som huset.  Garaget har dubbla portar, en för varje bilplats. Portarna är troligen frÃ¥n dÃ¥ huset byggdes och i nederkant av portarna sitter garagets enda ventilation. Övriga huset har mekaniskt till/frÃ¥n-luft. Jag har en avfuktare stÃ¥endes i garaget för att hÃ¥lla nere fuktvärden vintertid. Vintertid används ena garageplatsen av vÃ¥r bil, andra platsen används som förvaring av cyklar och annat. Taket pÃ¥ garaget är av platt typ med central avrinning och jag antar inte överdrivet välisolerat. Normal takhöjd 2,4m. Vill minnas att det är runt 30-40cm isolering, därefter luftspalt och papptak med allt därtill. Taket lät jag läggas om förra sommaren. Garaget stÃ¥r pÃ¥ platta pÃ¥ mark och har ingen källare under sig.

Husets elförbrukning består alltså av hushållsel, ventilationssystem samt uppvärmning av garaget. Jag brukar hålla garaget på ungefär 15 grader vintertid och har igång runt 4-5 element. Det är jämn temperatur i garaget men förbrukar mycket el. Under varma månader då värmen inte går alls i garaget, ligger vår förbrukning på runt 550-700 kWh, vintertid när det är riktigt kallt upp emot 1500-2000kWh. Rimligen består denna förbrukning till allt väsentligt stor del av just uppvärmningen i garaget.

Jag har inte brytt mig alls egentligen om uppvärmningskostnader varken för huset eller garaget, men ni i takt med att jag sett över val av elbolag tänkte jag även passa på att justera uppvärmningen lite.

MÃ¥lbild garaget
Med syfte att få ned uppvärmningskostanden samt förbättra luften i garaget (inget problem i nuläget, men ändå...) genom att få lite mer rörelse på luften där inne så har jag tänkt låta installera en luft/luft-värmepump. Jag har försökt läsa mig in i alla siffor, vad man ska tänka på, sträva efter och förfsöka undvika, men det är en djungel för en oinvigd.

Jag vill hålla ungefär samma temperatur som idag i garaget, samt periodvis ifall ingen är hemma eller så, kunna köra endast underhållsvärme i garaget. Elementen kommer jag att låta sitta kvar som backup-system. WiFi vore trevligt då jag knölat in lite övriga smarta hem-prylar i huset.

En bekant till mig har tipsat om denna till just nu bra pris, men jag är skeptisk till om den är i klenaste laget:
Electrolux Flow H3 - https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/varmepump-element-och-uppvarmning/luftvarmepump/30088/electrolux-flow-h3-varmepump

Skulle den duga till att värma upp garaget eller bör jag kika på en annan pump?
Är extremt tacksam för era inputs så jag inte gör något dumt :)

Mvh
/Elias

Utloggad EliasK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #2 skrivet: 23 september 2021, 06:16:54 »
Erbjuder giganten i skellefteå installation?
Pris?
Electrolux köper in sina värmepumpar från kinesiska tillverkare, det behöver inte betyda att det är skräp, men än så länge räknas de i alla fall inte till "märkespumparna", snarare motsatsen skulle jag vilja säga, de är billiga av en anledning.
Lägger du på 3-4000 kr så får du en av de mindre maskinerna från en lokal installatör, Panasonic, Daikin, Mitsubishi, Sanyo, Fujitsu, Fuji eller liknande.
Min känsla är att du kan förvänta dig minst några års längre livslängd på de fabrikaten, även om det är omöjligt att säga något säkert.
Över tid tror jag inte att du förlorar på att köpa en märkesprodukt.
T.ex är SCOP på den maskin du länkar till 4.0, på de flesta jag räknar upp ligger du på närmare 5.0, det gör någon hundring/år i lägre förbrukning.
Ser inte hur lång garanti elgiganten ger, de jag räknar upp har nog alla 5 års garanti.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #3 skrivet: 23 september 2021, 09:34:50 »
Fel länk ovan, rätt länk ska vara Electrolux Flow H3 12 - https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/varmepump-element-och-uppvarmning/luftvarmepump/256178/electrolux-flow-h3-varmepump-epn12c38h
Detta är en Kinesisk Haier
om man nu känner sig tvingad att köpa kinesiskt så tillhör haier de bättre kanske tom det bästa alternativet.
Den duger säkert åt dig i den applikation som du vill ha den i, du har ju elraddarna kvar...

Utloggad EliasK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #4 skrivet: 23 september 2021, 13:25:02 »
Stort tack för era inputs!

Det låter spontant kanske inte då som att jag ska satsa på en sådan pump. En kinesisk pump är säkert okej på vissa breddgrader i vårt land, men här i norr kan det bli ganska kallt under delar av vintern.

Utöver detta så blev jag inte klok på ifall Elgiganten, som du skrev Rickard, erbjuder installation här i Skellefteå, så jag har nog släpt tanken på att köpa därifrån.

Det blev en sen natt av värmepumps-googlande och jag har nu kanske istället landat på att överdimensionera pumpen i garaget, så den slipper slita häcken av sig även då det är kallt.
Lutar just nu åt en Mitsubishi Ninja FT25 från Polarpumpen med installation inkluderat. Visst, det blir några kronor dyrare, men det känns som ett mer stabilt och säkert val trots allt.

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/ninja-ft25

Är detta ett bra val, speciellt nu då den är nedsatt i pris, eller kan jag hitta en bättre pump för samma peng tycker ni?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #5 skrivet: 23 september 2021, 14:15:11 »
Ninjan är en bra maskin som ligger prismässigt bra till också, vi har samma pris för Solo 25 och Ninja 25, i ett hus skulle jag luta åt Solon, men i ett garage så är Ninjan kanske ett bättre val, speciellt om du skall ha wifi.
Solo kommer med wifi installerat redan nu under hösten, och jag har inte hunnit kolla hur det påverkar priserna, kanske måste vi höja priset på dem med någon hundring längre fram.
Men att söka nåt för ca 19 000 inkl installation med COP runt 5.0 och med 5 års garanti är en generellt bra regel kan jag tycka.
Panasonic och Fujitsu kan jag priserna dåligt på, men det borde ha nåt att erbjuda i liknande prisklass också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad EliasK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #6 skrivet: 23 september 2021, 18:32:43 »
Mången tack för snabba och bra svar.

Det blev en sen natt igår, ett väldans massa googlande och försök att hjälpligt sätta mig in i en helt ny värld.

Har nu troligen landat i vilket lösning det kommer bli. Lutar åt en Ninja 25 likt ovan vilket känns tryggt, speciellt efter vad jag kunnat läsa mig till här i denna tråd och andra på forumet. :)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #7 skrivet: 23 september 2021, 20:19:12 »
Ja du verkar köra samma trÃ¥d i byggahus forumet   :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad EliasK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #8 skrivet: 23 september 2021, 21:18:27 »
Jajamensan. Internet när det är som bäst.

Man är inte längre som konsument blint förvisad till den lokala handlaren som kan tuta i en okunnig vilken sanning/osanning som helst, som lämpligt nog inte sällan korrelerar med vad just den handlaren för tillfälet saluför själv, inte sällan dock till ett markant högre pris. Därför vänder jag mig i regel alltid till internet först för att i lugn och ro hämta info innan köp. Det har hittills varit ett mycket fruktbart sätt att göra bra köp, som i sin tur kanske sker lokalt i slutändan  ;)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #9 skrivet: 24 september 2021, 17:40:45 »
Mången tack för snabba och bra svar.

Det blev en sen natt igår, ett väldans massa googlande och försök att hjälpligt sätta mig in i en helt ny värld.

Har nu troligen landat i vilket lösning det kommer bli. Lutar åt en Ninja 25 likt ovan vilket känns tryggt, speciellt efter vad jag kunnat läsa mig till här i denna tråd och andra på forumet. :)
25án har ju lite mindre effekt så den lär väl få slita

Utloggad EliasK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #10 skrivet: 26 september 2021, 00:18:41 »
Ja, kanske. Jag har ännu inte riktigt bestämt mig ifall det blir en 25 eller 35, men man kan ju tycka att till garagets 62 kvadrat borde nästan en 25 räcka. Men jag ska höra mig för lite mer vad installatören tror. Blir skönt iaf att oavsett få ned elförbrukningen lite i garaget, även om jag lyckades i tid att binda elpriset nu innan allt som händer just nu med dess priser brakade lös. Återstår att se ifall det var rätt val eller inte, för min del är det inte enorma summor oavsett då det bara är garagets uppvärmning och hushållsel jag förbrukar.

Adrian1232

  • Gäst
Adrian1232
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #11 skrivet: 04 november 2021, 09:48:28 »
Sitter i samma situation - nytt garage om ca 60 kvm och behöver en värmekälla. Blev det 25 eller 35 tillslut?

Electrolux Flow H3 från Elgiganten landar på ca 16 000 kr inkl installation, samtidigt som Ninja 25 landar på ca 20 000 kr. Är det verkligen värt 4000 kr extra, dvs. 25 % högre pris, om man inte behöver ha wifistyrning (den ska bara användas som frostvakt/underhållsvärme)?

Utloggad EliasK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #12 skrivet: 04 november 2021, 10:17:05 »
Det blev en Ninja FT35 i slutändan.
Jag var ju inne först på någon enklare modell, ursprungligen kanske att kasta in en Jula-luft/luft och därefter bland annat en Flow som du nämner, men ju mer jag började läsa och kolla upp så landade det i en Ninja 25. Jag tyckte att det var värt den förbättrade effektivitet och högre kapaciteten hos Ninjan kontra Flow. Vill även minnas det var något med underhållsvärmen jag inte gillade på Flow, den var inte steglös kanske?

Då jag inte visste exakt vilken kapacitet som behövdes så kändes det säkrare att "sikta högre" och då skippa Flow eller liknande modeller. Det hade känts trist att montera en pump som sedan tvingas stå och köra för allt vad tygen håller och knappt räcka till. Dessutom bor jag i Norrland och Ninjan hade högre effektivitet vid låg temperatur, samt klarade mer kyla överlag. För mig en ganska big deal då det är på vintern vid kyla den behövs. Jag kände att då överdimensionerar jag hellre än tvärtom.

Jag fick ett prisförslag på Ninja 25 för 18905kr för totalinstallation, vilket jag tycker var väldigt bra. Jag bestämde därefter att uppgradera till FT35 eftersom prisskillnaden var så liten och landade istället på strax över 20000kr. Nu sitter allt på plats och jag är mycket nöjd (stort tack Rickard och Jakob från Energibutiken!). Det enda tråkiga är att det här i Skellefteå är någon slags kass Skåne-vinter med 8 grader varmt och periodvis regn, så ännu har jag väl inte sett någon direkt enorm energibesparing men det kommer väl :)

Visst, det blev dyrare än jag hade tänkt mig i slutändan, men nu vet jag att jag har en bra pump på plats som av allt att döma kommer göra ett galant jobb utan att få slita hund.

Adrian1232

  • Gäst
Adrian1232
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #13 skrivet: 04 november 2021, 11:24:30 »
Tack för info!

Bor i Halland så det är ju inte direkt några smällkalla vintrar, i vart fall inte några längre perioder.. Jag får begära in några offerter och se var det landar.

Electrolux H3 ligger på 15 000 kr nu hos Bygghemma inkl installation, känns onekligen prisvärt även om den har SCOP på 4 och 3 istället för 5 års garanti. Men får se var det landar efter offerter. =)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luf/luft-värmepump till mitt garage
« Svar #14 skrivet: 04 november 2021, 12:24:32 »
Tack för info!

Bor i Halland så det är ju inte direkt några smällkalla vintrar, i vart fall inte några längre perioder.. Jag får begära in några offerter och se var det landar.

Electrolux H3 ligger på 15 000 kr nu hos Bygghemma inkl installation, känns onekligen prisvärt även om den har SCOP på 4 och 3 istället för 5 års garanti. Men får se var det landar efter offerter. =)

H3án är bättre än Julas
energideklarationen för norden säger SCOP 3,4 och den klassas som A där A+++ är bäst

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!