Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?  (läst 8341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #30 skrivet: 18 januari 2022, 14:56:37 »
Du har skrivit följande "Man ska räkna med att solpaneler är helt värdelösa 6-7 månader per år."
De 5.5 månader sköter solen den värme som behövs samt tappvarmvatten. Övriga månader hjälper den till. Då jag inte har någon automatik som räknar ut vad den ger i kW kan jag inte svara på det. Men jag mer än halvera min pelletsförbrukning per år. 7-8 år så var min anläggning intjänad!
Räkna med att vara värdelösa och vara värdelösa är inte samma sak. Finns några enstaka bra dagar här och där, men inget man kan förlita sig på praktiskt eller ekonomiskt. Lite det jag menade, men det kanske inte framgick så tydligt.

Jag vet att en (fd) användare (sobris?) här har pratat sig var för att använda plana solpaneler för att förvärma inkommande varmvatten hela året.
Principen var att det går år viss mängd energi att värma vatten en grad, och inkommande vatten kan vara nere vi 4° på vintern, kanske t o m kallare.
Då behöver man inte lyfta vatten till behaglig dusch temp för att de ska göra nytta.
Kan man lyfta det från 4° till 25° så har man sparat hälften av energin för att kunna duscha.

Idén var att har en tank med slinga på 2-300 liter innan vvb, och plana solfångare för att de ger med vid låga temperaturer.
Och en sån lösning tillför energi varje dag.
Helt klart värt att räkna på.
Bra att du tänker på slingberedare. Det var huvudanledningen till att min solvarmvattenberedare inte längre blev förvarmvattenberedare längre. Det blir ungefär ett halvår utan att tanken går över 45-50 grader. Finns ingen automatik till legionellakörning eller något.
Soltanken såg jag som en stor bakterieodling bara, på 275 liter. Bakterierna avdödas inte omedelbart när de kommer in i ordinarie varmvattenberedare, med bara sluttemp på 52 grader. Topptemperatur okänd. Spola igenom en hel beredare på 170 liter tar 15-20 minuter. Så det vore konstigt om ingen bakterie kom vidare när bara ett stort badkar fylls eller två dusch i rad. Min lösning var köpt av förra ägaren, där duschades det och stort hörnbadkar om vartannat. Verkade farligt faktiskt.

Vill bara poängtera att det är viktigt med slinga så man slipper risken - för alla solintresserade.

Men det jag egentligen tänkte säga, se vad man beräknar vara ordinarie varmvattenkostnad per år.
Med tappvattenprofil L drar en 100L elberedare 2700 kWh per år. Det kan man ha som ett riktvärde på hur mycket man kan tjäna på tappvattnet.
Har man värmepump så är det max 1500 kWh som "man gör något åt" med solvarmvatten.
Annars kan man räkna med att varje dusch är 120 liter. * 0,8 för att sänka temperaturen från 50 till 40.

Höja 96 liter vatten 44 grader är 4,92 kW.
Har man värmepump så kostar en likadan dusch 1,64 kWh.

Sen kan man kanske räkna på vad ens verkliga behov är per år.

---

Har personligen relativt nyss fått tummen ur undergjutit en platta i min grund. Bara pelaren kvar som jag inte funderat klart på hur jag ska konstruera ännu.
Det leder till jag kan installera min stora 750-literstank utan att golvet rasar.
Sen överväger jag montera energimätaren där för att se vad man faktiskt fångar när solen nyttjas till allt, inkl värma garaget sommartid vid överproduktion så det inte är så rått där, det gillar jag.
« Senast ändrad: 18 januari 2022, 15:03:48 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #31 skrivet: 18 januari 2022, 15:07:10 »
Räkna med att vara värdelösa och vara värdelösa är inte samma sak. Finns några enstaka bra dagar här och där, men inget man kan förlita sig på praktiskt eller ekonomiskt. Lite det jag menade, men det kanske inte framgick så tydligt.
Bra att du tänker på slingberedare. Det var huvudanledningen till att min solvarmvattenberedare inte längre blev förvarmvattenberedare längre. Det blir ungefär ett halvår utan att tanken går över 45-50 grader. Finns ingen automatik till legionellakörning eller något.
Soltanken såg jag som en stor bakterieodling bara, på 275 liter. Bakterierna avdödas inte omedelbart när de kommer in i ordinarie varmvattenberedare, med bara sluttemp på 52 grader. Topptemperatur okänd. Spola igenom en hel beredare på 170 liter tar 15-20 minuter. Så det vore konstigt om ingen bakterie kom vidare när bara ett stort badkar fylls eller två dusch i rad. Min lösning var köpt av förra ägaren, där duschades det och stort hörnbadkar om vartannat. Verkade farligt faktiskt.

Vill bara poängtera att det är viktigt med slinga så man slipper risken - för alla solintresserade.

Men det jag egentligen tänkte säga, se vad man beräknar vara ordinarie varmvattenkostnad per år.
Med tappvattenprofil L drar en 100L elberedare 2700 kWh per år. Det kan man ha som ett riktvärde på hur mycket man kan tjäna på tappvattnet. Har man värmepump så är det max 1500 kWh som "man gör något åt".
Annars kan man räkna med att varje dusch är 120 liter. * 0,8 för att sänka temperaturen från 50 till 40.

Höja 96 liter vatten 44 grader är 4,92 kW.
Har man värmepump så kostar en samma dusch 1,64 kWh.

Sen kan man kanske räkna på vad ens verkliga behov är per år.
Bara en enkel fråga då, det med förvärmning till ca 50 C räcker inte, men i den efterföljande VVB så får man inte vara snål med tempen, utan den ska vara inställd på 75 C och då dör dom direkt. Sen om det inte kopplat på rätt sätt, soltank mot VVB och ut till tappkran, är en annan sak, och där gör många fel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: vatten-solpanel under vintern = värdelöst?
« Svar #32 skrivet: 18 januari 2022, 19:38:27 »
Bara en enkel fråga då, det med förvärmning till ca 50 C räcker inte, men i den efterföljande VVB så får man inte vara snål med tempen, utan den ska vara inställd på 75 C och då dör dom direkt. Sen om det inte kopplat på rätt sätt, soltank mot VVB och ut till tappkran, är en annan sak, och där gör många fel.
Så som jag markerade där så var det kopplat och så tycker jag det ska vara kopplat så länge det är en slingtank, med tappvatten i slingan.
Men tvärt om vid solfria system, tycker jag det ska vara. Som t ex bergvärme och mycket varmvattenbehov. VP-VVB-> EL-VVB-> tappställe. Tycker du samma?

Jag hade 275 liter färskvatten fesljummet halvårsvis, som skulle avdödas mot 52 grader, ej ställbar temperatur. Det gillade jag inte, nu går det värmevatten i den tanken istället.

Har en 750L tekniktank med 3 slingor som förmodligen blir installerad till våren. Gjorde undergjutningen nyss. Haft lite planer på göra om planlösningen så har skjutit på det i ett par år. Då gör solen alltid bästa nytta oavsett, kanske värt att sätta energimätaren på plats och se hur mycket sol man fångar sen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!