Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: varvtalsreglering av fläktar 2.0  (läst 20564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
varvtalsreglering av fläktar 2.0
« skrivet: 27 januari 2012, 15:36:40 »
Jag har 1fas 220v fläktar för till och frånluft i min FTX.

Jag håller på och bygger ett styr till denna och det som kvarstår är hantering av varvtal.
I min anläggning sitter en trafo med 5-6 steg från typ 140 - 220 v.
Samma ingång på kortet kan i stället ersätta trafon med en tyristor.

I båda fallen är tanken att man styr detta mekaniskt genom att medelst en switch (typ väggkontakt eller liknande) ändra vilket läge på trafon som körs, alterantivt med hjälp av en tyristor steglöst styra varvtalet.

Då förhållandet mellan fläktarna redan är satt genom injustering styrs båda fläktarna med samma trafo/tyristor.

Fint fint... Nu vill ju jag styra detta via min arduino som jobbar med svagström. I fallet med transistor skulle jag då behöva 5-6st reläer för att kunna styra från vilken del av trafon vi hämtar strömmen till fläktarna. Det är ju i sig inget större problem med det känns inte som en smidig lösning.

Det andra alternativet är en tyristor eller något i den stilen. Vad jag förstår är då problemet att det krävs en del för att styra en tyristor så att en fläkt varvar steglöst. Det är liksom vad jag förstår inte bara att skicka 0-10v eller så.

Känner nÃ¥gon till en tyristorliknande mockapär som man kan reglera med svagström eller har nÃ¥gon nÃ¥gra smarta förslag hur man medelst svagström kan reglera en 220v fläkt. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2012, 16:00:45 »
Bygg en triacstyrning med nån lämplig krets. UAA2016P t ex...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2012, 16:20:50 »
mm jag har också lyckats hitta detta med triac men jag tycker mig inte riktigt förstå hela vägen.
Av någon anledningen verkar vissa tillämpningar bara ge på och av. Och man började prata om fasförskjutningar etc för att reglera där i mellan. Började låta avancerat.

Men det kanske bara var fel ställe att börja läsa på. Någon helt annan tillämpning kanske.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2012, 17:16:11 »
Effektreglering av växelspänning brukar ske med tyristorer/triac där man slår på tyristorn lagom lång bit in på varje fas för att på så vis få ett lägre effektivvärde på spänningen. Ju större del av fasen den är avstängd desto lägre spänning. Med en styrkrets så slipper du hålla reda på fasförskjutningen och nollgenomgången, utan du kan reglera med en variabel likspänning på, t ex, 0-10V.
Wikipedia har en bild som förklarar hur det ser ut: http://sv.wikipedia.org/wiki/Triac
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2012, 18:35:57 »
ok så jag behöver en triac med färdig styrkrets.
Jag kan tänka mig att lägga 300-600kr på denna del av styret.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2012, 00:36:38 »
ok så jag behöver en triac med färdig styrkrets.
Jag kan tänka mig att lägga 300-600kr på denna del av styret.

Köp ett sånt halvledarrelä som jag köpte.

Matar du pÃ¥ pwm med en lägre frekvens än 50hz pÃ¥ det sÃ¥ lär det varvtalsstyra  :)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2012, 00:43:25 »
mm det är ju en idé.

Jag vill bara inte råka ut för att jag pajar något. Jag har ingen erfarenhet av att varvtalsreglera kanalfläktar på 220v :)

Det underliga är att när man söker lite på ämnet och arduino så hittar man massor med svar som är baserade på triac och det känns mer komplicerat än det behöver vara. :) fast så kanske det alltid är.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2012, 07:44:06 »
Köp ett sånt halvledarrelä som jag köpte.

Matar du pÃ¥ pwm med en lägre frekvens än 50hz pÃ¥ det sÃ¥ lär det varvtalsstyra  :)

Problemet med att hacka upp en sinuskurva med en annan frekvens är att det ger upphov till över- och undertoner med andra frekvenser. Det i sin tur kan påverka hur motorn går.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2012, 10:12:37 »
Precis och därför har värmepumpstillverkarna valt att styra med reläer även om det då oftast bara blir 3 olika fläkthastigheter men det går ju att utöka även om det blir många reläer. Elfa har mängdrabatt... Så antingen flera reläer eller byta till de nya EC-fläktarna med 0-10V styrning skulle jag säga. De senare ger ju en energibesparing på runt 35% och det märks när de går 24/7. Nackdelen är att de är dyra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2012, 12:17:57 »
Ett problem med att fasvinkelstyra motorer är att det kan få motorerna att låta ganska mycket.
Jag har fått för mig att det är blandannat därför det används transformatorer för att sänka fläkthastigheter.
Du kan prova om dina fläktar låter mycket om du har en vanlig lampdimmer över, bara du håller reda på strömmen till motorn med ex.vis en lagom stor säkring.

Eftersom en lampdimmer inte är gjord för induktiva laster går det mest troligt inte att reglera hela vägen och den kan få för sig att skicka ut bara ena halvperioden med för stora strömmar som följd , men det tar säkringen hand om.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2012, 13:17:41 »
jag kollade och ser att den befintliga trafon som sitter på agget redan har 220v, 200v, 180v, 160v och 140v
Just nu är det en min/max brytare. Man har plockat ut två lägen helt enkelt. Jag skulle kunna koppla ett par reläer i stället och det skulle ju innebära minst problem utan tvekan.

Kanske helt enkelt den bästa lösningen tills dess att man byter ut fläktarna till EC. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2012, 23:11:18 »
Kan du inte hitta något löparband med trasig matta, inte lönt att byta matta, skrot. Men i de flesta sitter det en varvtalsreglerad motor, ja t.o.m i rustas för 1500kr, 8 hastigheter, men vet inte om de är fasta.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2012, 23:13:56 »
jo visst det bästa vore att byta motorer.

Eller hitta en trafo med några fler steg kanske. Men då en trafo som är styrbar. Men just nu lutar det åt relästyrning av befintlig trafo. Ska bara öppna den och se så det inte redan är så att den går på min volt (140v) på min på nuvarande min/max vred. För då finns det för få justeringsmöjligheter.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2012, 23:22:26 »
NÃ¥ja, jag tänkte ju mer att använda regulatorn, enbart.  ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: varvtalsreglering av fläktar 2.0
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2012, 23:34:59 »
Löpbandet har nog en frekvensstyrd synkronmotor och fläkten har en asynkronmotor som varvtalsregleras genom att variera spänningen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!