Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Höja hastigheten pÃ¥ utedelens fläkt ?  (läst 6989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« skrivet: 02 mars 2007, 22:33:34 »
Ja, nu är det fredag och ideerna och alkoholen flödar... ;)

Jag grunnar på en detalj när det gäller enkel on/off och svinkyla, antag att man höjer hastigheten på fläkten under en viss temp i utedelen, säg t.ex minus 7, där man då i exempelvis i olika steg höjer lufthastigheten med exempelvis 200 m3/tim, så om normalomsättningen t.ex är 700m3/t går man upp till 900m3/tim, kan man du få ut mer energi ur luften där man då motverkar sänkningen av energiinehållet i luften pga den sjunkande temp, eller får man då även en så pass ökad kylfaktor att det inte är värt mödan ?

Hänger ni med i mina tankebanor..... :D
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2007, 23:42:26 »
Vet inte om jag hängde med där, ökat luftflöde är ju alltid positivt även om värmen som kommer ut minskar. Detta gäller oftast sent på kvällen, då gemeneman skall investera i John Blund. Det Vill Säga man ställer ner luftflödet till hastighet icke störande.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2007, 23:46:57 »
Förmodligen sÃ¥ fÃ¥r man en sÃ¥ pass ökad kylfaktor Art Deco, sÃ¥ att det inte är värt mödan.  ;)  *vinkar*
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2007, 12:51:15 »
Njae, ser inget problem med någon "ökad kylfaktor".
Problemet är effektåtgången som ökar mer än luftflödet, samt att utnyttjandegraden av det ökade luftflödet förmodligen planar ut och därför ger enbart minimal effekt.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2007, 14:07:32 »
Njae, ser inget problem med någon "ökad kylfaktor".
Problemet är effektåtgången som ökar mer än luftflödet, samt att utnyttjandegraden av det ökade luftflödet förmodligen planar ut och därför ger enbart minimal effekt.
instämmer helt !
men skiter man i effektiviteten och bara ser till uteffekt så ger det troligen en del !
styrningen på min GALANZ reglerar kondenseringstrycket men förångarfläkten, dock lågbudgetvarianten=on/off. men den reglerar ner till ca 0 ºC ute, för att sedan gå hela tiden. detta går säkert att flytta längre ner i tempregistret genom ökat flöde.!
men det kan som sagt ge en högre effekt vidd kallare ute, dock ingen effektbesparing.
(åter igen pg.a den ökade förångarbelastningen)
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2007, 14:12:28 »
Jag skulle vilja göra tvärt om.

Eller ja. Min Pana går tyst som en viskning oavsett temperatur.
Men jämte den sitter min FonkoFulpump och den fläkten låter som en gammal höfläkt.

Kan man inte sätta en Panafläkt på min Fonko. Börjar bli orolig för vad grannarna ska säga. Ingen fara nu, men när det börjar bli lite varmare så det fikas på deras altan tex.

Vi hade ju nästan 10 ºC i veckan, så det närmar sig.
Dags att uppdatera här.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2007, 15:22:09 »
Jag skulle vilja göra tvärt om.

Eller ja. Min Pana går tyst som en viskning oavsett temperatur.
Men jämte den sitter min FonkoFulpump och den fläkten låter som en gammal höfläkt.

Kan man inte sätta en Panafläkt på min Fonko. Börjar bli orolig för vad grannarna ska säga. Ingen fara nu, men när det börjar bli lite varmare så det fikas på deras altan tex.

Vi hade ju nästan 10 ºC i veckan, så det närmar sig.

Passar den, så ser jag inget hinder för det, å tystare kommer den givetvis att bli...

mvh humlan.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2007, 17:13:48 »
Jag skulle vilja göra tvärt om.

Eller ja. Min Pana går tyst som en viskning oavsett temperatur.
Men jämte den sitter min FonkoFulpump och den fläkten låter som en gammal höfläkt.

Kan man inte sätta en Panafläkt på min Fonko. Börjar bli orolig för vad grannarna ska säga. Ingen fara nu, men när det börjar bli lite varmare så det fikas på deras altan tex.

Vi hade ju nästan 10 ºC i veckan, så det närmar sig.

 Eller en varv talsstyrning pÃ¥ befintliga fläkten ?
 Kan det funka med en dimmer som är till lampor ?
 mvh Kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad kellan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2007, 20:44:56 »
Nej ingen dimmer men väl en varvtalsregulator finns på classe ohlsson ca 400 kr.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2007, 20:51:33 »
Njae, ser inget problem med någon "ökad kylfaktor".
Problemet är effektåtgången som ökar mer än luftflödet, samt att utnyttjandegraden av det ökade luftflödet förmodligen planar ut och därför ger enbart minimal effekt.
instämmer helt !
men skiter man i effektiviteten och bara ser till uteffekt så ger det troligen en del !
styrningen på min GALANZ reglerar kondenseringstrycket men förångarfläkten, dock lågbudgetvarianten=on/off. men den reglerar ner till ca 0 ºC ute, för att sedan gå hela tiden. detta går säkert att flytta längre ner i tempregistret genom ökat flöde.!
men det kan som sagt ge en högre effekt vidd kallare ute, dock ingen effektbesparing.
(åter igen pg.a den ökade förångarbelastningen)
mvh.ACE



stannar inte fläkten på galanz vid 60-61 grader förångningstemp???? och när fläkten stannar dyker tempen ner under 50 så värdena måste bli kassa....jag vet att tex NA luft vaten pump gör likadant vilket ger katastrofvärden på höst & vår...........skulle vara grymt om man kunde få fläkten at gå ner till halvfart istället.......

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2007, 21:20:21 »
Jag tänkte allså mig följande för att optimera och ev lösa div isproblem:

Först byta ut AC-fläkten till en DC som även kan reversera, och då DC är mycket effektivare än en AC borde man kunna sätta i en som är runt 30% starkare, som då drar lika mycket, sen är mitt tänk följande:

Från +15 ner till runt +-0 går fläkten med c:a 60-70% fart, sen ju kallare ju snabbare går fläkten. Sen när det är dags för avfrostning stannar först fläkten helt ett tag, batteriet blir varmt och isen börjar smälta ner lite, sen startar fläkten i reverserat mode med 100% och trycker då ut isen istället. I normalutförande går alltid fläkten åt samma håll som gör att den is som börjat smälta lite fortfarande "sugs" mot batteriet och ligger då kvar fast halvsmält form, när då ny period startar är det då stor risk att detta då byggs på tills man får en stor kaka till slut, vilket alltså en reverserande borde fixa till. Däremot får man nog sätta en plastskiva mot väggen bakom utedelen då det kan stänka.

Vad anser experterna ?

Med en reverserande trycker man då ut isen från lamellerna
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2007, 22:01:08 »
Jag tänkte allså mig följande för att optimera och ev lösa div isproblem:

Först byta ut AC-fläkten till en DC som även kan reversera, och då DC är mycket effektivare än en AC borde man kunna sätta i en som är runt 30% starkare, som då drar lika mycket, sen är mitt tänk följande:

Från +15 ner till runt +-0 går fläkten med c:a 60-70% fart, sen ju kallare ju snabbare går fläkten. Sen när det är dags för avfrostning stannar först fläkten helt ett tag, batteriet blir varmt och isen börjar smälta ner lite, sen startar fläkten i reverserat mode med 100% och trycker då ut isen istället. I normalutförande går alltid fläkten åt samma håll som gör att den is som börjat smälta lite fortfarande "sugs" mot batteriet och ligger då kvar fast halvsmält form, när då ny period startar är det då stor risk att detta då byggs på tills man får en stor kaka till slut, vilket alltså en reverserande borde fixa till. Däremot får man nog sätta en plastskiva mot väggen bakom utedelen då det kan stänka.

Vad anser experterna ?

Med en reverserande trycker man då ut isen från lamellerna


 JA vad är det för motor pÃ¥ en Funko ??
 Ã„r det likström eller vxl ström ??
 det var ju frÃ¥gan att fÃ¥ Funkon att gÃ¥ tystare
 Kan bara referera tilll min TE 9a
 den hör man bara kompressorns susning
 TE reglerar fläkten beroende av effekt uttag
 min E-12 ckp hörs bara fläkt ljudet när den gÃ¥r
 Och jag tycte att CKPn var tyst tills jag köpte TE9an
 Det är fläkt ljudet som hörs mest om det är en scrollkompressor
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2007, 23:52:24 »
Förmodligen sÃ¥ fÃ¥r man en sÃ¥ pass ökad kylfaktor Art Deco, sÃ¥ att det inte är värt mödan.  ;)  *vinkar*

Kylfaktor fÃ¥r man när man kyler ner Raffen. Nu var det snarare en frÃ¥ga om att värma upp.  ;)  *vinkar*

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2007, 00:21:03 »
Förmodligen sÃ¥ fÃ¥r man en sÃ¥ pass ökad kylfaktor Art Deco, sÃ¥ att det inte är värt mödan.  ;)  *vinkar*

Kylfaktor fÃ¥r man när man kyler ner Raffen. Nu var det snarare en frÃ¥ga om att värma upp.  ;)  *vinkar*

 Raffen fÃ¥r nog ta upp det med sin fru sambo el liknande ( skämt )

 allt man till för i utedelen är +++
 = energi
 man kyler inte man upptar energi av luften
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Höja hastigheten på utedelens fläkt ?
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2007, 06:50:30 »
Njae, ser inget problem med någon "ökad kylfaktor".
Problemet är effektåtgången som ökar mer än luftflödet, samt att utnyttjandegraden av det ökade luftflödet förmodligen planar ut och därför ger enbart minimal effekt.
instämmer helt !
men skiter man i effektiviteten och bara ser till uteffekt så ger det troligen en del !
styrningen på min GALANZ reglerar kondenseringstrycket men förångarfläkten, dock lågbudgetvarianten=on/off. men den reglerar ner till ca 0 ºC ute, för att sedan gå hela tiden. detta går säkert att flytta längre ner i tempregistret genom ökat flöde.!
men det kan som sagt ge en högre effekt vidd kallare ute, dock ingen effektbesparing.
(åter igen pg.a den ökade förångarbelastningen)
mvh.ACE




stannar inte fläkten på galanz vid 60-61 grader förångningstemp???? och när fläkten stannar dyker tempen ner under 50 så värdena måste bli kassa....jag vet att tex NA luft vaten pump gör likadant vilket ger katastrofvärden på höst & vår...........skulle vara grymt om man kunde få fläkten at gå ner till halvfart istället.......
precis !
eller ännu hellre reglerande !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 205
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!