Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Namninsamling, läs och skriv pÃ¥ om du hÃ¥ller med mig.  (läst 16198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #60 skrivet: 06 december 2006, 09:44:04 »
Borde ha varit en fet knapp, det håller jag med om :)
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #61 skrivet: 06 december 2006, 09:57:49 »
Hej

Jag skall försöka vara ärlig och berätta varför jag inte skrivit på.

Först av allt, jag har inte orkat bry mig om vad du skrev så det är först idag jag har läst vad du skrev.

Nu har jag inte texten tillgänglig utan tar lite ur minnet av vad det stod.
Formuleringarna var inte särskilt bra.
Du klagade på att vinsten var för hög och angav en siffra på vinsten utan att ange hur stort belopp som kapitalet som man vill ha avkastning på är så det säger egentligen inte mycket och jag ser det inte som seriöst argument då.
Om staten skall kunna kontrollera vinsten i bolagen måste dom förstatliga bolagen för att kunna bestämma priserna t.ex man skulle kunna ge tung industri billigare el.
Men då skulle dom antagligen få EU på sig, och jag tycker mig se att EL-priserna är högre i andra länder.
Om man tittar på hur prissättningen på tele-marknaden fungerar, så när man där talar om "för höga priser" på ledningsnätet, ja då talar man om priser för andra teleoperatörer inte om kundens priser.
Det enda sätt jag ser att staten skulle kunna hindra företagens vinster på är med skatt, och det gör dom ju redan på elpriset, och då kostar det bara mer för konsumenterna.
 Sen har jag ingen lust att lämna ut min email-adress till kreti o pleti sÃ¥ därför svarar jag inte pÃ¥ sÃ¥dana enkäter.
Nu kanske du tror att jag inte tycker att elpriset är för högt, fel fel fel, jag tycker det är för högt.

Men det är priset som man får betala om man är så dum och tror på att marknaden kan sköta sådana saker som elpriser.

Den stora boven är avreglering och utförsäljning av statlig egendom, och det styr vi genom att välja politiker, det lilla vi nu kan välja.

Nä nu orkar jag inte tänka mera på det där.

MVH
Messer

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #62 skrivet: 06 december 2006, 10:05:47 »
Citera
Först av allt, jag har inte orkat bry mig om vad du skrev så det är först idag jag har läst vad du skrev.

Det säger ju allt.

Citera
Nä nu orkar jag inte tänka mera på det där.

HÃ¥ller med, jag skiter i detta nu.

Ingen i detta avlånga land (mer än ca 52 st) orkar bry sig, inte konstigt då att det aldrig händer nått.

Jag ska bli rik istället och sen ska ni se en som kommer slösa. Thumbsup

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #63 skrivet: 06 december 2006, 10:41:46 »
Det är intressant o läsa era inlägg!

Dock blev det inte speciellt många underskrifter, fast jag har en känsla av att "namninsamling . com" inte riktigt funkar som den ska.
Flera som skrivit på men inte får ett mail tillbaka och då inte hamnar på listan.

Jag postade detta på fler forum o jag tror nog att detta generarat flest påskrifter :)
Dock lär det ju va MÅNGA på detta forum, och alla kanske inte håller med mig (tydligen) men det borde blivit flera påskrifter.

Nån som har en ide´ om varför det inte blev så?

/B

Det är mycket enkelt varför det inte blev fler. I nyligen gjorda undersökningar sÃ¥ visas det att svensken numera är världssämst pÃ¥ att engagera sig politiskt, eller överhuvudtaget bry sig i vad som händer i landet, eller övriga världen. Vi ligger t.o.m efter USA, som historiskt alltid varit urusla pÃ¥ att engagera sig politiskt. SÃ¥ det Rickard säger, är rätt sÃ¥ typiskt svenskt numera, Vi orkar helt enkelt inte.... Ta inte illa upp Rickard, Du rÃ¥kade bara bli ett bra exempel, den här gÃ¥ngen  :)

mvh humlan.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #64 skrivet: 06 december 2006, 10:44:53 »
Det kan ogsÃ¥ være at man i de skandinaviske land stort sett er sÃ¥re fornøyd med tingenes tilstand og dermed engasjerer man seg ikke. Det er de misfornøyde som engasjerer seg mest, og de har ofte meget vanskelig for Ã¥ forstÃ¥ at majoriteten er fornøyd  ;)
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #65 skrivet: 06 december 2006, 10:56:07 »
jkirkebo Jag förstod inte riktigt vad du skrev, menar du att jag som inte är nöjd, engagerar mig mycket men har svårt att förstå att dom flesta är nöjda??

Så du menar att alla på tex detta forum skulle va nöjd med elpriset?
I så fall, varför köper man en värmepump då??

Fryser man är det ju bara o köpa lite fler element för ca 1000:- per st.
Du får ju 21 st sådana element för priset av en värmepump o då blir det ju 21000w.

Driften var man ju nöjd med så...

Nej, det kan inte stämma, tror mer på lathet och framför allt uppgivenhet.
Jag börjar själv bli uppgiven...

« Senast ändrad: 06 december 2006, 10:57:44 av benring »
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #66 skrivet: 06 december 2006, 11:09:44 »
Jag har inte heller skrivit pÃ¥. Detta av flera anledningar, bl.a. för att det var mycket dÃ¥ligt formulerat. Sen var förslagen till Ã¥tgärder var enligt mitt sätt att se det helt meningslösa. Att föreslÃ¥ att t.ex. man i svensk lag skall bestämma hur mycket en chef som sysslar med el fÃ¥r tjäna fÃ¥r tjäna är helt oseriöst. En del av bolagen som verkar pÃ¥ svenska marknaden är utländska. Skall svensk lag gälla utomlands? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #67 skrivet: 06 december 2006, 11:18:25 »
Mine betraktninger var mer generelle enn kun ang. elprisen. Tror ikke mange gidder å engasjere seg politisk kun for den...
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #68 skrivet: 06 december 2006, 11:28:20 »
Dåligt formulerat, där är det visst delade meningar men ok.

Sen känns det ju som man måste starta NÅNSTANS, eller hur?

ÄH, lev med era priser då.... jag skiter i vilket o det e väl så alla andra känner oxå.

 huvuddunk  huvuddunk  huvuddunk

Orkar inte....
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #69 skrivet: 06 december 2006, 11:51:53 »
Det kan ogsÃ¥ være at man i de skandinaviske land stort sett er sÃ¥re fornøyd med tingenes tilstand og dermed engasjerer man seg ikke. Det er de misfornøyde som engasjerer seg mest, og de har ofte meget vanskelig for Ã¥ forstÃ¥ at majoriteten er fornøyd  ;)

Där har Du fel. Svensken gnäller/klagar i "ensamhet" av rädsla för att bli motsagd å inte passa in. Mainstream å politiskt korrekt är det som gäller, så att man/svensken inte riskerar å hamna i nån konflikt-situation.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #70 skrivet: 06 december 2006, 13:49:06 »
Ett upprop för återreglering hade nog gett fler namnteckningar.
Jag vände mig också lite mot det där om att lagstifta om elchefers maxlöner.
Känns inte som en genomförbar lösning och gör att jag inte skriver på, om jag skall skriva på en namninsamling vill jag att texten skall vara seriös och eventuella förslag genomförbara.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 698
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!