Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Namninsamling, läs och skriv pÃ¥ om du hÃ¥ller med mig.  (läst 16127 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
http://www.namninsamling.com/Elbolagen

Halloj, läs detta och skriv gärna på om ni håller med mig.

För "skojs skull" så kanske ni kan skriva VP i kommentarsfältet så jag ser vilka som kommer från forumet, men bara o ni vill :)

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #1 skrivet: 02 december 2006, 18:51:58 »
Skjønner fortsatt ikke dette med strømpris i Sverige jeg. I følge Fortums hjemmesider så tilbyr de jo faktisk spotpris, dvs. at prisen hele tiden følger NordPool + et tillegg på 1.7 øre/kWh og 380,- i fastpris. Så hva er egentlig problemet ?
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #2 skrivet: 02 december 2006, 18:59:29 »
SÃ¥ all media talar osanning om elbolagens enorma vinster?
Tror inte det.


Kollade på forums sida nyss o visst står det "spotpris" men det ändrar inte det faktum att dom gått med stooor vinst, hur, kan man då fråga sig om dom kör med spotpriser.

Att införa elcertifikat som är påtvingat är inte att skapa efterfrågan, det är tvång, skapa efterfrågan gör man med sänkt pris.

Med dom vinster som redovisas så skulle inte elcertifikatet ens behövas, det skulle bli bra iaf.


EDIT:
Jag ifrågasätter inte ATT dom tjänar pengar, jag ifrågasätter HUR, genom att höja priser trots att dom gör enorma vinster... Låt detta bli statligt reglerat!
Låt vinsterna gå till forskning och projekt till billig/grön el, inte till feta chefers plånböcker.

Vad har den chefen gjort för o förtjäna en sån fet lönecheck? Inte ett smack, bara höjt priset på en produkt alla MÅSTE HA.



/B
« Senast ändrad: 02 december 2006, 19:05:17 av benring »
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Problemet är väl att tex. vattenfall låt säga producerar 90% av sin el i vattenkraft för c:a 5 öre/kwh och köper låt säga 10% på spottmarknaden för 45 öre och sätter sedan priset ut till kund efter spottmarknadspriset tros att det bara är en tiondel av av elen som dom betalar 45 öre för, resten av elen tjänar dom 40 öre/kwh på, snacka om marginaler fiR: fiR: fiR:
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #4 skrivet: 02 december 2006, 19:07:15 »
EXAKT!

Vi betalar ju den dyraste summan av all el som inhandlas.

På sommarn har vi överskott, som säljs till utlandet.
På vintern så förbrukas denna procent billig el o så måste vi köpa in dyr skitel.
Det e den elen som sätter priset på ALL el.

Därav den stora vinsten och därav min namninsamling!
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #5 skrivet: 02 december 2006, 19:16:52 »
Visst er gammel vannkraft billig å produsere. Om man dog solgte den til den prisen det kostet å produsere den + et lite påslag ville forbruket bli alt for høyt. Ingen gidder å spare om strømmen er billig! Dessuten vil den da totalt utkonkurrere ny, fornybar kraft slik at man etterhvert vil få sotor kraftmangel. Ingen gidder å bygge ut vnidkraft til 35 øre/kWh om vannkraft selges for 10 øre.

Nei, pris i kraftmarkedet må settes etter etterspørsel, ikke etter produksjonskostnader. Akkurat som det aller meste annet i samfunnet. Hvis ikke får vi en kommunistisk planøkonomi og vi vet jo hvor bra det fungerer i lengden...
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #6 skrivet: 02 december 2006, 19:19:54 »
Tycker du det är rätt att vinsten går till bolagens chefer då?

Edit: Om nu forums vinst är 12 miljarder (!!) på ett år, så borde väl detta va tillräckliga pengar att satsa på förnyelsebar energi?
Nä då ska vinster delas på cheferna, blir så förb...
« Senast ändrad: 02 december 2006, 19:22:43 av benring »
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #7 skrivet: 02 december 2006, 19:21:09 »
Kollade på forums sida nyss o visst står det "spotpris" men det ändrar inte det faktum att dom gått med stooor vinst, hur, kan man då fråga sig om dom kör med spotpriser.

Så du mener at spotprisen som du får om du kjøper fra Fortum ikke er spotprisen på Nordpool ? Høres usannsynlig ut for meg.

Nei, problemet er nok heller at folk ikke følger med og sitter på dyre, gammeldagse strømkontrakter. Bytt til spot-pris med en gang er mitt råd, det lønner seg garantert i et lengre tidsperspektiv.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #8 skrivet: 02 december 2006, 19:22:48 »
Om jag inte missminner mig är produktionskostnaden för vattenkraftsel ca 11 öre, rätt skall vara rätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #9 skrivet: 02 december 2006, 19:24:38 »
Tycker du det är rätt att vinsten går till bolagens chefer då?

Nei, svært store lønninger og bonuser er jeg imot. Men om man vil senke vinsten får man heller f.eks øke beskatningen. Senke prisene er en dårlig løsning.

Legg f.eks en ekstra skatt på overskudd, som benyttes til subsidiering av utbygging av ny, fornybar kraft.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #10 skrivet: 02 december 2006, 19:28:46 »
Intressant att personer som sitter o läser av sina elmätare frenetiskt, argumenterar MOT mig... väldigt intressant.

Men det är klart, kör man värmepumpar så drabbas man ju inte av höga elpriser.

Väntar själv på montering av en VP.

Jag vill iaf inte se mina pengar hamna i en fet chefs PRIVATA PLÃ…NBOK.
Pengarna ska gå till nått vettigt!!

PUNKT!

Citera
Nei, svært store lønninger og bonuser er jeg imot. Men om man vil senke vinsten får man heller f.eks øke beskatningen. Senke prisene er en dårlig løsning.

Legg f.eks en ekstra skatt på overskudd, som benyttes til subsidiering av utbygging av ny, fornybar kraft.


Det e ju det jag vill.... att vinsten ska hamna på vettiga saker... det står ju i namninsamlingen.

Priset må va högt men jag köper det om det inte hamnar i feta bonuscheckar etc.

Om vi har enats nu (jkirkebo) så kan du skriva på ;)
« Senast ändrad: 02 december 2006, 19:31:26 av benring »
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och spottpriset var väl över 70 öre ett tag appropå rätt och rätt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #12 skrivet: 02 december 2006, 19:33:22 »
http://www.namninsamling.com/Elbolagen

Halloj, läs detta och skriv gärna på om ni håller med mig.

För "skojs skull" så kanske ni kan skriva VP i kommentarsfältet så jag ser vilka som kommer från forumet, men bara o ni vill :)

/B

Tänk att det skulle finnas en själsfrände inom det här omrÃ¥det  Thumbsup Jag trodde nästan att jag skulle fÃ¥ sluta pÃ¥ Skansen, sittande i en bur, Ã¥ uppvisad som nÃ¥t slags utdött unikum. Men tack-o-lov, sÃ¥ verkar det inte helt hopplöst ännu, att fÃ¥ folk att begripa att vissa tillgÃ¥ngar inte ska skötas av privata vinstintressen. Nä, saker som alla mÃ¥ste ha tillgÃ¥ng till, t.ex el, vatten, vägar, sjukvÃ¥rd/omsorg, Ã¥ utbildning, ska i möjligaste mÃ¥n, fördelas Ã¥ bekostas lika för alla, Ã¥ inte konkurrans utsättas. Varför, ser Vi genom att beskÃ¥da avreglerings-fiaskot med elen. Tänk er när det börjar snackas om att sälja ut vägnätet, nÃ¥t som inte alls behöver ligga lÃ¥ngt borta. Dom tankarna finns redan i USA, Ã¥ Vi brukar ju vara snabba pÃ¥ att följa efter vad som händer där. DÃ¥ kommer det att bli betalstationer Ã¥ avgifter för att kunna köra pÃ¥ varenda vägstump....

mvh humlan.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #13 skrivet: 02 december 2006, 19:38:53 »
http://www.namninsamling.com/Elbolagen

Halloj, läs detta och skriv gärna på om ni håller med mig.

För "skojs skull" så kanske ni kan skriva VP i kommentarsfältet så jag ser vilka som kommer från forumet, men bara o ni vill :)

/B

Tänk att det skulle finnas en själsfrände inom det här omrÃ¥det  Thumbsup Jag trodde nästan att jag skulle fÃ¥ sluta pÃ¥ Skansen, sittande i en bur, Ã¥ uppvisad som nÃ¥t slags utdött unikum. Men tack-o-lov, sÃ¥ verkar det inte helt hopplöst ännu, att fÃ¥ folk att begripa att vissa tillgÃ¥ngar inte ska skötas av privata vinstintressen. Nä, saker som alla mÃ¥ste ha tillgÃ¥ng till, t.ex el, vatten, vägar, sjukvÃ¥rd/omsorg, Ã¥ utbildning, ska i möjligaste mÃ¥n, fördelas Ã¥ bekostas lika för alla, Ã¥ inte konkurrans utsättas. Varför, ser Vi genom att beskÃ¥da avreglerings-fiaskot med elen. Tänk er när det börjar snackas om att sälja ut vägnätet, nÃ¥t som inte alls behöver ligga lÃ¥ngt borta. Dom tankarna finns redan i USA, Ã¥ Vi brukar ju vara snabba pÃ¥ att följa efter vad som händer där. DÃ¥ kommer det att bli betalstationer Ã¥ avgifter för att kunna köra pÃ¥ varenda vägstump....

mvh humlan.


Jag brukar inte citera föregående inlägg men gör ett undantag!

WOHOOO :)

Ja, det du skriver är ju skrämmande, tänk att inte ha råd med NÅTT av detta för att alla ser sin vinst i det.... Huuu :o
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Namninsamling, läs och skriv på om du håller med mig.
« Svar #14 skrivet: 02 december 2006, 19:55:48 »
Och spottpriset var väl över 70 öre ett tag appropå rätt och rätt

I korte perioder vil spotprisen kunne ligge tildels langt over andre avtaler. Det er dog helt uinteressant, hva som er interessant er gjennomsnittet over hele året.

Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!